۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
افزایش ۶۰ میلیون دلاری صادرات البرز
معاون استاندار البرز عنوان کرد

افزایش ۶۰ میلیون دلاری صادرات البرز

کرج- معاون استاندار البرز گفت: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه حدود ۶۰ میلیون دلار رقم صادرات البرز نسبت به کل سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، جهانگیر شاهمرادی در جریان بازدید از شهرک صنعتی کوثر، بر مسئولیت سازمان های دولتی در رفع مشکلات کاری تولیدکنندگان مستقر در این شهرک تاکید و اظهار کرد: هدف از این بازدید رفع مواردی از جمله مشکلات معارضات زمین های واگذار شده به صنعتگران است.

شاهمرادی گفت: واگذاری زمین ها برای استقرار واحدهای صنعتی در این شهرک طی مراحل قانونی و با اخذ زمین از منابع طبیعی انجام شده است و در این خصوص همه مراحل لازم را طی کرده ایم.

وی تاکید کرد: زمین ها بعد از اینکه در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار داده شد، در ادامه طی یک مراحل قانونی به صنعتگران و صاحبان واحدهای صنعتی واگذار شده است. وقتی شهرک صنعتی ساخته شده و واحدهای تولیدی در آن مستقر شده اند، دیگر امکان بازگشت زمین وجود ندارد و صنعتگر نیز وظیفه ای به جز بهره برداری از کارخانه خود ندارد، در این میان اگر معارضانی باشند، نخست باید جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و در ادامه شرکت شهرک های صنعتی استان در خصوص رفع آن پاسخگو باشند.

عبور کمربند غربی و نزدیکی به نقاط شهری از ظرفیت های شهرک صنعتی کوثر
شاهمرادی با این توضیح که امسال در سال جهش تولید هستیم، افزود: در شهرک های صنعتی بحث اشتغال، تولید و کار اقتصادی مطرح است، در نتیجه اجازه نمی دهیم که صنعتگران با مشکل مواجهه شوند و روند تولید متوقف شود.

وی در بخش دیگری در خصوص طرح توسعه ای شهرک صنعتی کوثر که از سال ۹۵ در دستور کار قرار داده شد، گفت: این شهرک به یقین جزو بهترین شهرک های صنعتی کشور خواهد شد، چرا که از جمله فاکتورهای آن، عبور کمربند غربی استان است که در آستانه بهره برداری قرار دارد. از سویی دیگر این شهرک صنعتی برای تامین نیروی کارگری، به نقاط شهری از جمله ماهدشت نزدیک است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز تاکید کرد: نیاز است که از کرج به اشتهارد محور دسترسی به اتوبان تبدیل شود تا علاوه بر بالابردن ایمنی راه، دسترسی به نقاط صنعتی شهرک های صنعتی مستقر در اشتهارد آسان تر شود.

تخصیص ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب به شهرک های صنعتی اشتهارد
وی در مورد تامین زیرساخت ها در شهرک صنعتی کوثر گفت: در درون این شهرک صنعتی باید علاوه بر بلوار اصلی، خیابان های فرعی شهرک نیز آسفالت شود. در زمینه تامین آب مورد نیاز شهرک صنعتی کوثر به ویژه فاز توسعه ای آن نیز اقداماتی دنبال شده که از جمله این موارد تخصیص سهمیه آب ۴۰ لیتر بر ثانیه از پساب شهر کرج است.

شاهمرادی توضیح داد: طبق پیگیری های انجام شده با وزارت نیرو بالغ بر ۶۳۵ لیتر بر ثانیه از منابع آب های سطحی البرز برای جبران کسری آب استان از جمله شهرک های صنعتی تخصیص داده شده است که در این میان طبق صحبت های انجام شده با استاندار البرز، مقرر شد از این سهمیه تخصیصی بالغ بر ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به شهرک های صنعتی تخصیص داده شود و از سهم آن نیز ۱۵۰ لیتر تنها برای شهرک های صنعتی مستقر در شهرستان اشتهارد باشد.

وی با این توضیح که در حال حاضر کل سهمیه آب شهرک صنعتی کوثر ۱۲ لیتر بر ثانیه است، بیان کرد: برای شهرک صنعتی کوثر نیاز به خریداری حداقل دو حلقه چاه است، چون مساحت این شهرک از ۵۰ هکتاری که در گذشته بوده اکنون به حدود ۲۰۶ هکتار رسیده است.

اشتغالزایی برای بیش از ۵ هزار نفر در شهرک صنعتی کوثر
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز تاکید کرد: شهرک صنعتی کوثر تقاضا محور است و در فاز توسعه ای این شهرک و یا شهرک امید البرز، صنایع با تکنولوژی بالا و یا هایتک شروع به استقرار واحدهای تولیدی- صنعتی خود کرده اند، شرکت های دانش بنیان نیز در آینده مستقر خواهند شد و با تکمیل فاز توسعه ای شهرک صنعتی کوثر بیش از پنج هزار نفر اشتغال زایی در این نقطه صنعتی خواهیم داشت.

شاهمرادی عنوان کرد: در شرایطی که کشو دچار رکود اقتصادی است، در البرز با رشد اقتصادی خوبی مواجهه هستیم، به عنوان نمونه یک واحد صنعتی مستقر در شهرک صنعتی کوثر که در زمینه تولید ماشین الات و تجهیزات مرغداری ها فعالیت دارد، دو میلیون دلار در سال صادرات دارد.

وی اشاره کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه حدود ۶۰ میلیون دلار رقم صادرات البرز نسبت به کل سال گذشته افزایش داشته است و به دنبال این هستیم که رقم صادرات غیرنفتی استان در پایان سال ۹۹ به یک میلیارد دلار برسد که تاکنون حدود ۶۰۰ میلیون دلار آن محقق شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز گفت: به یقین زمانی که رقم صادرات سالانه استان البرز به رقم یک میلیارد دلار برسد، واردات مواد اولیه به استان کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار خواهد شد و آن زمان می توانیم مبلغ کم شده از این بخش را به دیگر حوزه ها که با مشکلات ارزی مواجهه است، تزریق کنیم.

کد خبر: ۶۰٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha