۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
۲ بانک بحرانی و ۴ بانک ادغامی اطلاعات خود را منتشر نکردند
گزارش «بازار» از عدم شفافیت برخی بانکهای بورسی؛

۲ بانک بحرانی و ۴ بانک ادغامی اطلاعات خود را منتشر نکردند

درپی انتشار صورتهای مالی برخی بانکها در ۹ ماهه سالجاری، مشخص شد که برخی از بانک ها تاکنون حاضر نشده اند صورت های مالی خود را به صورت شفاف منتشر کنند. این رویکرد نشان می دهد که عملکرد بانک هایی که صورت های مالی خود را در سامانه کدال در ج نکرده اند دارای مشکل هستند.

اسدالله خسروی؛ بازار: طبق گزارشی که اخیرا مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بانک ها منتشر کرده است. از ۲۲ بانک و موسسه بورسی که باید صورت های مالی خود را منتشر و بر روی سامانه کدال قرار دهند، فقط ۹ بانک از مجموعه بانک های بورسی تا تاریخ ۳۱/۳/۹۹ توانسته اند در این مسیر گام بردارند و مابقی بانک ها اقدامی در این راستا انجام نداده اند.

بدنبال انتشار آخرین صورت های مالی برخی بانک های بورسی تا تاریخ۳۱/۳/۹۹ بیانگر این است که بانکهایی که صورتهای مالی خود را تا آن زمان منتشر نکرده اند دارای مشکل هستند، به طور مثال در بین مجموع بانک های رسالت، رفاه کارگران، توسعه، موسسه نور، ملت، صادرات، تجارت، سرمایه، سینا، گردشگری، پاسارگاد، پارسیان، سامان، کارآفرین، دی، شهر، آینده، پست بانک، اقتصاد نوین، خاورمیانه، ملل و ایران زمین فقط ۹ بانک از بانک های مذکور توانسته اند  صورت های مالی حسابرسی شده خود را در کدال منتشر کنند. بانک های تجارت، سینا، پارسیان، کارآفرین، پست بانک، اقتصاد نوین، خاورمیانه، موسسه ملل، و بانک ایران زمین نمونه بانک ها و یا موسساتی هستند که از بین مجموعه بانک های بورسی توانسته اند صورتهای مالی سه ماهه ابتدای سالخود را به صورت شفاف منتشر کنند.

۹ بانک از بانک های بورسی در ۳ ماهه ابتدای سال توانسته اند آخرین صورت های مالی حسابرسی شده خود را در کدال منتشر کنند. بانک های تجارت، سینا، پارسیان، کارآفرین، پست بانک، اقتصاد نوین، خاورمیانه، موسسه ملل، و بانک ایران زمین نمونه بانک ها و یا موسساتی هستند که از بین مجموعه بانک های بورسی توانسته اند صورتهای مالی خود را به صورت شفاف منتشر کنند

بانک های که شرایط مساعدی ندارند اما صورتهای مالی خود را منتشر می کنند
این بانک ها که البته برخی از آنها شرایط مناسبی ندارند،  با انتشار صورتهای مالی خود در کدال نشان داده اند که باید در مسیر شفافیت عملکرد حرکت کنند هر چند وضعیت مطلوبی نیز نداشته باشند.

اما طبق آخرین بررسی ها خبرگزاری «بازار» از جدیدترین وضعیت انتشار صورت های مالی شش ماهه بانک ها در کدال نشان می دهد که حدود نیمی بانک ها در شش ماهه دوم سال اقدام به انتشار صورت های مالی خود در سامانه کدال کرده اند هر چند این بانک ها تا کنون نتوانسته اند گزارش های تفسیری را ارایه کنند.

طبق بررسی های به عمل آمده از جدیدترین گزارش وضعیت بانک های کشور، بانک ملت، رفاه، ملی، صادرات ایران، پارسیان، سامان، پست بانک، اقتصاد نوین، خاورمیانه، آینده، دی، پاسارگاد، گردشگری، سینا، سرمایه و تجارت سری بانک هایی هستند که در شش ماه دوم سال گزارش های مالی خود را در سامانه کدال منتشر کرده اند و به این ترتیب دو بانک که وضع چندان جالبی ندارند و در گزارش مرکز پژوهش ها هم به آن اشاره شده به همراه ۴ بانکی که قرار است ادغام شوند، هنوز اطلاعات مالی خود را منتشر نکرده اند.

طبق بررسی های به عمل آمده از جدیدی ترین گزارش وضعیت بانک های کشور، بانک ملت، رفاه، ملی، صادرات ایران، پارسیان، سامان، پست بانک، اقتصاد نوین، خاورمیانه، آینده، دی، پاسارگاد، گردشگری، سینا، سرمایه و تجارت سری بانک هایی هستند که در شش ماه دوم سال گزارش صورت های مالی خود را در سامانه کدال منتشر کرده اند

پیمان مولوی کارشناس مالی و دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل عدم انتشار صورتهای مالی برخی از بانک های بورسی گفت: هر چند بانک ها طبق مقررات باید صورت های مالی خود را هر سه ماه یک بار منتشر کنند اما عدم انتشار صورت های مالی برخی بانکها در طول ۳، ۶ یا ۹ ماه به معنای ورشکسته شدن آن بانک نیست چرا که معمولا شرکت های زیر مجموعه بانک ها بعضا در ارسال و انتشار عملکرد و صورت ای مالی به بانک ها تعلل می کنند و این موضوع باعث می شود تا برخی بانک ها سر موعد مقرر نتوانند صورتهای مالی خود را منتشر کنند.  

عدم انتشار صورت های مالی برخی بانکها در طول ۳، ۶ یا ۹ ماه به معنای ورشکسته شدن آن بانک نیست چرا که معمولا شرکت های زیر مجموعه بانک ها بعضا در ارسال و انتشار عملکرد و صورت ای مالی به بانک ها تعلل می کنند و این موضوع باعث می شود تا برخی بانک ها سر موعد مقرر نتوانند صورتهای مالی خود را منتشر کنند

در اقتصاد تورمی بانک ها ورشکست نمی شوند!
وی با بیان اینکه در اقتصاد تورمی و وضعیت تحریمی کشور بانک ورشکسته ای نباید باشد، گفت: بانک ها الان به جاری رسالت کاری خود یعنی خدمات رسانی به مردم، سمت و سوی سرمایه گذاری و سفته بازی را در پیش گرفته اند و از این طریق ارزش آنها چندین برابر شده است، مگر این که بانک هایی که منابع کلان مشکوک الوصولی داشته باشند.

این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: عملکرد بانک ها نشان می دهد که خیلی از بانک ها سودده هستند تا زیانده، چرا که نوسانات نرخ ارز، آشفتگی اقتصاد و بی ثباتی بازارها تاثیر بسزایی بر ترقی عملکرد بانک ها به جای می گذارد. بنابراین اگر بانکی صورت های مالی خود را منتشر نکرد، نباید به حساب ورشکستگی گذاشت.  

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در ادامه اضافه کرد: البته بانک ها همیشه سودآور نیستند، زیرا اکنون که کشور در شرایط تحریم به سر می برد و از طرفی ارتباط بانکی ما با دنیا قطع است هزینه نقل و انتقالات پول به شدت بالا رفته است و این هزینه ها بر درآمدهای غیر مشاع بانک ها تاثیر می گذارد.

بانک ها به جای سرمایه گذاری های سودآورد، خدمات رسانی کنند
وی با اشاره به اینکه مردم اکنون به چشم قلک به بانک ها نگاه می کنند، تصریح کرد: پول خیلی از مردمی به دلیل رکود اقتصادی در بانک ها سپرده شده و البته بانک ها نیز از طریق همین پولها وارد سرمایه گذاری های سودآور شده اند و کسی هم نیست به آنها بگوید به جای سرمایه گذاری های سود آور در ارایه وام خرد به مردم این قدر سنگ انداری نکنند.

این کارشناس مالی اظهارداشت: وضعیت بانک ها اکنون به دلیل بی ثباتی اقتصاد کشور و وجود تحریم ها خیلی مناسب نیست اما از طرفی به دلیل عدم قوانین و نظارتهای دقیق بر عملکرد آنها خیلی از بانک هایی که وارد سرمایه گذاری سودآور شده اند توانسته اند از این راه به سودآوری های قابل توجهی برسند در چنین شرایطی اصلاح ساختار نظام بانکی امری ضروری است.

بنا به این گزارش، وضعیت نظام بانکی کشور نشان می دهد علاوه برعدم شفافیت کاری، خیلی از بانک ها همچنان نسبت به افزایش سرمایه خود بی توجه اند در حالی که هر بانکی در راستای افزایش سرمایه باید گام بردارد.

نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها ضعیف است
کارشناسان معتقدند؛ خیلی از بانکها از رسالت کاری خود چون واسطه گری وجوه نظیر خدمات رسانی در قالب دریافت سپرده و پرداخت تسهیلات به متقاضیان وام، بخصوص تامین سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید دور شده و در مسیر بنگاه داری و سرمایه گذاری های سودآور که به نفع خودشان است حرکت می کنند، اقدام نادرستی که در سایه عدم نظارت بانک مرکزی کاملا مشخص و محرز است، چرا که برخی بانک ها به جای خدمات رسانی به مردم و فعالان اقتصادی اکنون صاحب نیروگاه، مجتمع های تجاری، و مال های بزرگ و ... هستند.

برخی بانک ها به جای خدمات رسانی به مردم و فعالان اقتصادی اکنون صاحب نیروگاه، مجتمع های تجاری، و مال های بزرگ و ... هستند

توجه خیلی از بانک ها به بنگاه داری و سرمایه گذاری های سودآور در حالی است که سیستم بانکی کشور دارای ناترازی، و عدم افزایش سرمایه است و کیفیت خدمات رسانی که فلسفه وجودی بانک هاست رنگ و لعاب چندانی ندارد.

کد خبر: ۶۰٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha