۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
توفیقی: شرایط تعیین دستمزد سال ۹۹ بسیار عجیب و غریب است
نماینده کارفرمایی غایب جلسه کمیته دستمزد

توفیقی: شرایط تعیین دستمزد سال ۹۹ بسیار عجیب و غریب است

شب گذشته کمیته دستمزد با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نماینده کارگران برگزار شد اما نماینده کارفرمایی غایب بزرگ این جلسه بود.

بازار: طبق اعلام قبلی مقررشده بود تا در جلسه کمیته دستمزد که در پایان بهمن ماه تشکیل می شود، میزان هزینه معیشت کارگران تعیین شده و مبحث میزان افزایش حقوق سال ۹۹ کارگران مورد بررسی قراربگیرد اما نماینده کارفرمایی در شورای عالی کار همانند رویه سال گذشته خود در این جلسه حاضر نشد و علت این غیبت را مسایل شخصی عنوان کرد.

در بهمن ماه سال ۹۷ نیز که قرار بود ابتدا میزان هزینه معیشت کارگران نهایی شده تا زودتر مبحث بررسی افزایش حقوق امسال کارگران آغاز شود و بدین ترتیب روند تعیین تکلیف حقوق سال ۹۸ کارگران تسریع شود با غیبت نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار این فرآیند به تاخیر افتاد.

بدون تردید باید مقدار افزایش حقوق کارگران هر سال تا ۲۹ اسفند مشخص شود و از آنجایی که هزینه معیشت کارگران و میزان نرخ تورم دو مولفه ای است که برمبنای آن افزایش حقوق کارگران تعیین می شود و چانه زنی ها در شورای عالی کار میان نمایندگان دولت، کارگری و کارفرمایی با این معیارها انجام می شود، بنابراین ایجاد تاخیر در تعیین تکلیف تاثیر این مولفه ها در زندگی کارگری و ضرورت به نتیجه رسیدن مذاکرات تا پایان سال برای کارفرمایان فرصتی را خلق میکند که بتوانند تا حد زیادی از بار مسئولیتی که در قبال کارگران دارند شانه خالی کرده و حداقل های افزایش حقوق را پرداخت کنند.

تعیین تکلیف هزینه معیشت کارگران به ۵ اسفند موکول شد

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار براین باور است که تعیین تکلیف هزینه سسبد معیشت کارگران و میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ بسیار پیچیده و عجیب و غریب است.

فرامرز توفیقی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: جلسه کمیته دستمزد با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان کارگری برگزار شد اما نماینده کارفرمایان به این جلسه نیامد.

وی می افزاید: در مورد هزینه معیشت کارگران نظرات نمایندگان کارگری و نمایندگان دولتی به هم نزدیک بود اما با توجه به اینکه نماینده کارفرمایی در شورای عالی کار در این جلسه حضور نداشت نتوانستیم میزان هزینه معیشت کارگران را نهایی کنیم.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به اختلاف نظر جزیی میان نمایندگان کارگری و دولت در شورای عالی کار نسبت به هزینه معیشت کارگران تصریح می کند: پس از نهایی شدن این عدد می توانیم وارد مبحث افزایش حقوق کارگران شویم که البته شرایط در این زمینه پیچیده و عجیب و غریب است.

 با توجه به نوسانات شدید قیمت ارز و تاثیر آن بر روی قیمت کالاها لازم است تا افزایش حقوق کارگران به نحوی انجام شود که بتوانند هزینه های حداقلی و اولویت دار زندگی خود را تامین کنند.

کد خبر: ۶٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha