۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
کوتاهی سازمان صمت در حمایت از واحدهای صنعتی؛ نیمی از واحدهای تولیدی لرستان در تملک بانک است
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس:

کوتاهی سازمان صمت در حمایت از واحدهای صنعتی؛ نیمی از واحدهای تولیدی لرستان در تملک بانک است

لرستان- ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی لرستان به دلیل ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات به تملک بانک‌ها درآمده و به حال خود رها شده‌اند.

مهرداد ویسکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: یکی از فرصت‌های خوب اشتغال در استان و به‌خصوص شهرستان خرم‌آباد وجود شهرک‌های صنعتی است؛ برخی از این شهرک‌ها نه به دلیل مشکلات زیرساختی بلکه به خاطر سوءمدیریت سرمایه‌گذاران و یا نداشتن سرمایه کافی تعطیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه شاید کمتر از نیمی از واحدهای صنعتی ما در استان فعال باشند، افزود: قرار است شرکت‌های جدیدی ایجاد شود که مطالعات آنها انجام شده و نیاز به پیگیری دارند؛ مثلاً شهرک صنعتی شماره ۴ خرم‌آباد که در منطقه «پل هرو» قرار دارد لازم است که تأسیس شود و زیرساخت‌های لازم در آن ایجاد شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس عنوان کرد: مشکل اصلی ما تولیدکنندگانی هستند که نتوانسته‌اند به خاطر شرایط اقتصادی نامطلوب کشور و یا شاید سوء مدیریت خود، کار را پیش ببرند؛ اگر همین ظرفیت‌های تعطیل فعال شوند، بستر خوبی برای اشتغال‌زایی و تولید فراهم می‌شود که این کار یک مدیریت و همت جهادی را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات واحدهای صنعتی را باید بیشتر به‌صورت موردی حل کرد تا اینکه بخواهیم کلی به آنها بپردازیم حل کرد، در بحث زیرساخت‌ها هم جلساتی با رئیس شرکت شهرک‌های استان داشتیم که مشخص شد زیرساخت‌ها مشکل ندارد و این خود واحدهای تولیدی هستند که با مشکل مواجه شده‌اند.

واحدهای تولیدی لرستان در رکود
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس تصریح کرد: امیدواریم در قدم‌های بعدی بتوانیم به صورت موردی به واحدهای صنعتی تعطیل و مشکل‌دار ورود کنیم؛ هر چند تاکنون فقط تعداد محدودی از این واحدهای تولیدی به ما مراجعه کرده و مشکلات خود را مطرح کرده‌اند.

ویسکرمی ادامه داد: احتمالاً این واحدهای تولیدی به خاطر وضعیت اقتصادی زمین‌خورده‌اند و با یک شوک اقتصادی و تورمی مواجه شده‌اند که متأسفانه نتوانستند در مقابل این شرایط دوام بیاورند و به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمدند.

وی بیان کرد: جای تأسف دارد که تقریبا ۹۰ درصد زمین‌هایی که برای فعالیت صنعتی مناسب است، یا به تملک بانک درآمده یا در آن ساخت و ساز انجام شده و فقط در استان ۱۰ درصد ظرفیت جدید داریم، امیدواریم با ایجاد رونق اقتصادی و ارائه تسهیلات، گره‌ای از کار این واحدهای غیرفعال بازکنیم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اصلی این شهرک‌ها به خود سرمایه گذار و وضعیت اقتصادی فعلی برمی‌گردد از طرفی ضعف مدیریت سازمان صمت استان هم در تعطیلی این شهرک‌ ها بی‌تأثیر نبوده و حتی نقش جدی داشته است.

خسارت کرونا به بخش تولیدی
وی افزود: گاهاً سرمایه‌گذاران درآغاز، خوب عمل نکرده یا خیلی کارشناسی و علمی جلو نرفته‌اند و یا اینکه سرمایه کافی و مدیریت درستی نداشته‌اند و البته حمایت هم نشده‌اند و تسهیلات لازم در اختیار آنها قرار داده نشده است از طرفی نوسانات ارز، تورم و شوک‌های اقتصادی بوده در سال‌های اخیر آنها را با چالش مواجه کرده است.

ویسکرمی با اشاره به اهمیت بازاریابی در کار تولید، عنوان کرد: هر تولیدکننده‌ای که برای عرضه محصول خود و بازار فروش، برنامه نداشته باشد قطعاً با شکست مواجه خواهد شد؛ گاهاً یک کالای باکیفیت هم در استان تولید می‌شود اما چون برند مشخص، بسته‌بندی مناسب و یا تبلیغ مؤثری ندارد نمی‌تواند جای خود را در بازار پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتاً کرونا هم آسیب زیادی به بخش‌های تولیدی ما وارد کرد چون بحث صادرات را به شدت مختل کرد و تولید را کاهش داده است که همه این موارد در کنار سوء مدیریت سازمان صمت استان مشکل‌آفرین شده و امیدواریم شرایط رو به بهبودی برود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس تصریح کرد: برخلاف صنعت که علی‌رغم نیاز به سرمایه‌گذاری فراوان، اشتغال کمی ایجاد می‌کند در کشاورزی اگربحث آب و مسائل مرتبط با کشاورزی را پیگیری کنیم به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.

خام فروشی و نبود صنایع تبدلی در لرستان
وی در رابطه با خام فروشی و نبود صنایع تکمیلی در استان، بیان کرد: اگر تولیدکننده بتواند محصول خود را عرضه کند و بازار فروش داشته باشد حتی تورم هم نمی تواند خیلی مشکل ساز شود پس قطعاً یکی از مشکلات ما در لرستان خام فروشی است که سبب می‌شود سود زیادی عاید تولیدکننده نشود.

ویسکرمی گفت: وضعیت اقتصادی کلان کشور هم بحث صنعت و تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد و امیدواریم با برداشته شدن تحرمی‌ها مشکل تبادل ارز ما با کشورهای دیگر حل شود؛ از آنجایی که واحدهای صنعتی در اثر مشکلاتی مثل تورم، نوسانات نرخ ارز و ... نتوانسته‌اند تسهیلاتی که دریافت کرده‌اند را بازگردانند به تملک بانکها درآمده‌اند و متأسفانه بانکها این واحدها را به حال خود رها کرده اند.

وی ادامه داد: البته بانک انصار تملک خود را از صدر فولاد برداشته، فولاد خوزستان هم طلب آن را پرداخت کرده و الان فولاد آزاد شده است؛ باید تلاش کنیم که اگر ممکن است تنفسی به این واحدهای تولیدی داده شود تا در این مدت بتوانند به مدار تولید بازگردند.

کد خبر: ۶۰٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha