۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
بورس منتظر محرکهای جدیدتری است؛ فعلا نوسانگیری نکنید
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار

بورس منتظر محرکهای جدیدتری است؛ فعلا نوسانگیری نکنید

میرمعینی، معتقد است بورس بعد از انتخابات آمریکا صعودی و مثبت شده بود و اکنون نیاز داریم که مقداری سهم ها جابجا و دست به دست شوند بنابراین جابجایی و استراحت یا حتی منفی شدن متعادل، خاصیت یک بازار پویا و پرعمق است تا خریداران و فروشنده ها هر زمانی که می خواهند وارد و خارج شوند و معامله انجام پذیرد.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: درحالی که بازار بورس و اوراق بهادار تهران هفته های گذشته را سبزپوش سپری کرد و ضرر بسیاری از سهامداران درحال جبران بود، بازار سرمایه هفته جاری را پرنوسان و قرمزپوش آغاز و شاخص با افت های پی در پی در روزهای گذشته روبرو بود. برای بررسی علت و عوامل تاثیرگذار با کارشناس بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم.

بازار منتظر خبرها و محرک های جدیدتری است
حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «بازار» و تحلیل وضعیت فعلی بورس بیان می کند: این روزها در تحلیل بازار می توان گفت که با توجه به رشد حدود ۲۰ درصدی که بازار سرمایه بعد از انتخابات آمریکا تجربه کرد، نیاز است که در همین نقاط استراحت کند تا خبرها و محرک های جدیدتری وارد بازار شود و درنهایت بازار سرمایه سمت و سو و جهت خود را مشخص کند.

وی در ادامه گفت: مسئله مشخص این است که اگر تنش سیاسی خاصی اتفاق نیفتد همچنان شاهد روند رو به رشد بازار خواهیم بود و با توجه به اوضاع بازارهای جهانی و خوش بینی نسبت به آینده سیاسی کشور و کاهش محدودیت های تحریمی به نظر می رسد که در صنایعی که بابت افت قیمت های جهانی و از طرفی تحریم ها دچار اشکال شده بودند و در مضیقه فروش بودند یا مشکل تامین قطعات یا خوراک و مواد اولیه داشتند، از این محدودیت ها خارج شوند و درنهایت باتوجه به اتفاقات و تحولاتی که در روند سودآوری آن ها اتفاق خواهد افتاد، بازار سرمایه نیز متناسب با آن رشد خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اگر رخداد سیاسی مشکل داری رخ ندهد، روند بازار حتما صعودی خواهد بود، گفت: هرچند وقت یکبار بعد از یک دوره صعود، یک دوره تنفس و استراحت را تجربه خواهیم کرد. بنده روند شاخص کل را از این به بعد تا پایان سال صعودی می بینم و احتمالا تا اسفند ماه شاخص کل اعدادی بین  یک میلیون و ۷۰۰ و ۷۵۰ هزار واحد را مجدد تجربه کند.

میرمعینی می گوید: به نظر می رسد سال آینده نیز با نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت ها مجدد رشد شاخص را تجربه کنیم و از طرفی رکود بازارهای موازی و احتمالا تثبیت قیمت دلار در محدوده ۲۰ تا ۲۱ هزارتومان می تواند اتفاقات اقتصادی خوبی را در سال آینده رقم بزند و ما شاهد تحولات مثبت اقتصادی چه به لحاظ کاهش تحریم ها و چه سیاست گذاری های داخلی کشور و نگاه ویژه دولت که از طریق بودجه دیده می شود را در پیش داریم.

وی افزود: همچنین به لحاظ سیاست گذاری اقتصادی که درسال آینده با روی کار آمدن دولت جدید داریم احتمالا بتوانیم اقتصاد را متحول کنیم و بازار سرمایه می تواند بهترین بازار در یکسال آینده باشد. چرا که باتوجه به اینکه نقدینگی جامعه نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته است و دنبال بازار پربازده می گردد احتمالا بین بازار پول و سرمایه، دوباره بازار سرمایه را انتخاب کند و با نگاهی بلند مدت تر حداقل تا فصل مجامع شرکت ها شاهد شاخص دو میلیون و ۵۰۰ هزارواحد نیز باشیم.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه این رشد شاخص حتما به صورت مداوم و یک نفس نخواهد بود، افزود:  درطول شش ماهه آینده دوره های اصلاح قیمت یا استراحت بازار را در پیش خواهیم داشت. بنابراین برای سرمایه گذاران با دید بلند مدت یا شش ماهه بهترین بازاری که می تواند برای سرمایه گذاری انتخاب شود، بورس اوراق بهادار است. همچنین ازبین سهم ها و نمادها و صنایعی که  می توانند بیشترین رشد را تجربه کنند، صنایع پتروشیمی، معدنی و معادن، بانک، خودرو، دارو و غذایی را می توان نام برد. چرا که تحت تاثیر تغییر در نرخ کالای اساسی برای این نوع شرکت ها و تغییر در قیمت فروش محصولاتشان می تواند موجب تاثیر مثبتی باشد و نظر بازار را جلب کند.

بازار در چند روز اخیر به دلیل دوره استراحتی است که باید طی شود تا محرک جدیدتری وارد شود. البته دراین نقطه همین که منفی های شدیدی را نداریم نشان می دهد که بازار برای خود پتانسیل و نیروی لازم برای حرکت و رشد بعدی را جمع می کند.از این به بعد انتظار میرود که کمی بازار مثبت شود

سهم ها دست به دست می شوند، جای نگرانی نیست
وی در ادامه گفت: در روندی که از زمان بعد انتخابات صعود داشته و مثبت شده است نیاز داریم که طی دوره هایی مقداری سهم ها جابجا و دست به دست شوند و برخی نیز به دلیل نیاز به نقدینگی سهم هایشان را می فروشند و برخی نیز با نقدینگی جدید وارد بازار می شوند و عده ای هم بازدهی مورد نیاز خود را کسب می کنند و سیو سود انجام می دهند. بنابراین این ها خاصیت های یک بازار پویا و پرعمق است که خریداران و فروشنده ها در هرزمانی که می خواهند وارد و خارج شوند و معامله انجام پذیرد. اینطور نیست که به طور مداوم منتظر باشیم که هر روز روند بازار مثبت باشد.

میر معینی می گوید: بنابراین در ابتدا به سهامداران توصیه می شود که با نگاهی میان مدت یا بلند مدت سرمایه گذاری کنند و از دید نوسان گیری خارج شوند و نوسان گیری برای افرادی که تازه کار هستند یا مدت کوتاهی است که وارد بازار سرمایه شده اند توجیه ندارد و عمدتا سهامداران را متضرر می کند زیرا که نوسان گیری توسط افراد حرفه ای و دارای نقدینگی بسیار بالا صورت می گیرد و به نظر من آسیبش بیشتر از بازده اش است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: سهامداران باید با نگاه میان مدت سرمایه گذاری کنند و سهم های بنیادی تر را انتخاب کنند و اگر سهم هایی که دارای حباب بودند یا انتظار رشد بالایی ندارند را درسبد خود دارند، می توانند ترکیب پرتفوی خود را تغییر دهند.

وی گفت: توصیه این است که سرمایه گذاران از محل صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار شوند. صندوق های مدیرهای حرفه ای دارند و منابع خوبی هم در اختیارشان است و می توانند ازسرمایه دارندگان واحدهای صندوق حمایت کنند و این راه مناسبی است.

هرچند وقت یکبار بعد از یک دوره صعود، یک دوره تنفس و استراحت را تجربه خواهیم کرد. بنده روند شاخص کل را از این به بعد تا پایان سال صعودی می بینم و احتمالا تا اسفند ماه شاخص کل اعدادی بین  یک میلیون و ۷۰۰ و ۷۵۰ هزار واحد را مجدد تجربه کند

منفی بودن بازار در روزهای اخیر طبیعی است
میر معینی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین منفی بودن بازار در چند روز اخیر به دلیل دوره استراحتی است که باید طی شود تا محرک جدیدتری وارد شود. البته دراین نقطه همین که منفی های شدیدی را نداریم نشان می دهد که بازار برای خود پتانسیل و نیروی لازم برای حرکت و رشد بعدی را جمع می کند.از این به بعد انتظار میرود که کمی بازار مثبت شود و دوباره منتظر اخبار خوب سیاسی و اقتصادی بمانیم و ببینم کدامشان می توانند جهت دهنده باشند و اینکه مثبت یا منفی باشند در آینده مشخص می شود. اکنون تنها نیازمند محرک های جدیدتری هستیم.

کد خبر: ۶۰٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha