۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
مسکن لرز کرد؛ چراغ خانه با مسکن ملی گرم نمی‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

مسکن لرز کرد؛ چراغ خانه با مسکن ملی گرم نمی‌شود

بابل- اجرای طرح هایی نظیر مسکن مهر و ملی هم نتوانست تب افزایش قیمت ها را کنترل کند و همچنان مستاجران زیادی در آرزوی خانه دار شدن روزگار سپری می کنند، با این حال بازار خرید و فروش مسکن هم سرد و لرزان است.

بازار؛ گروه استان: کمبود شش میلیون واحد مسکن در کشور در حالی است که مازندران نیز از این وضعیت مثتثنی نیست و هر روز بر شمار متقاضیان مسکن و افرادی که جویای خانه دار شدن هستند، افزوده می شود.

رشدشتابان قیمت ها و گرانی مصالح ها، هر روز خانواده ای را از دسترسی و داشتن خانه خارج می کند و در عین حال بازارسیاه ساخت و ساز مسکن را تقویت کرده است.

میثم محمدی استاد دانشگاه و مهندس ساختمان بابیان اینکه صنعت ساختمان سبب چرخش ۳۶۰ صنعت وابسته می شود، گفت: در کشورهای درحال توسعه، صنعت ساختمان را مورد توجه ویژه قرار می دهند تا به دیگر صنایع شوک و جهش وارد شود و بتوانند اقتصاد را شکوفا بخشند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در کشورهایی که در حال فروپاشی اقتصادی بودند با تقویت بخش صنعت ساختمان، اقتصادشان شکوفا شد و اکنون نیز از اقتصادی قوی شدند.

چوب لای چرخ صنعت مسکن می گذارند
محمدی با اظهار اینکه برای تولید مسکن عوامل مختلفی نظیر هزینه زمین، مصالح، دستمزدها و نهادهای دیگر دخیل هستند، افزود: در کشور ما به جای آن که صنعت ساختمان تقویت شود، چوب لای چرخش می گذاریم و بی برنامگی دولت و وزارت راه و شهرسازی طی هفت سال گذشته دلیل افزایش قیمت مسکن بوده است.

وی با اظهار اینکه به دلیل آنکه تولید قابل توجهی در بخش مسکن نداتشیم، گفت: تقاضا برای مسکن زیاد است ولی عرضه کم است واین سبب افزایش قیمت مسکن می شود.

وی درباره کاهش ساخت مسکن با عنوان اینکه در سال شش میلیون مسکن کسری داریم، گفت: اگر هر سال یک میلیون مسکن بسازیم شاید بتوانیم به تقاضای بازار جواب دهیم.

محمدی درباره مسکن مورد نیاز در استان و رسیدن به وضعیت تعادل اظهار داشت: اگر دولت بتواند برنامه ای برای تولید مسکن داشته باشد و برای احیا و نوسازی بافت های فرسوده انجام دهد، می توان به خانه دارشدن افراد امیدوار بود.

اگر دولت بتواند برنامه ای برای تولید مسکن داشته باشد و برای احیا و نوسازی بافت های فرسوده انجام دهد، می توان به خانه دارشدن افراد امیدوار بود

این استاد دانشگاه خواستار تشویق و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بافت های فرسوده شد و گفت: با حمایت از این بخش می تواند به رفع کمبود مسکن در استان و کشور امیدوار بود.

مسکن ملی برادرخوانده مسکن ورشکسته مهر
مسکن ملی از جمله طرح های دولت کنونی و وزارت راه و شهرسازی بود که در استان مازندران هم اجرا شد و آنگونه که باید و شاید این طرح مورد استقبال قرار نگرفت. عواملی نظیر نداشتن زمین، بی اعتمادی به دولت و تجربه پروژه شکست خورده مسکن مهر این نگرانی را تقویت کرده که مبادا این پروژه نیز به سرنوشت مسکن مهر دچار شود

در مازندران بیش از ۱۲ هزار نفر برای مسکن ملی ثبت نام کردند که فقط شش هزار نفر واجد شرایط بودند و بخش قابل توجهی از این متقاضیان نیز نسبت به تکمیل مدارک و یا واریز سهم آورده اقدام نکرده اند.

محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تا پایان آذرماه مهلت واریز آورده برای مسکن ملی است، افزود: این طرح در شهرهای مختلف استان اجرا می شود.

وی با اظهار اینکه بیش از ۱۲ هزار نفر برای طرح ملی مسکن در استان ثبت نام کردند، گفت: تاکنون بیش از شش هزار نفر در این طرح واحد شرایط تشخیص داده شده اند و مدارک بیش از هزار نفر تکمیل و به بانک ها معرفی شدند.

وی از متقاضیان خواست تا زودتر مدارک را تکمیل و نسبت به واریز آورده اقدام کنند تا بتوانیم نسبت به ساخت آن اقدام کنیم، ادامه داد: متقاضیان تا پایان ماه فرصت دارند نسبت به واریز آورده اقدام کنند ودرغیراین صورت از لیست حذف و نفرات جدید جایگزین خواهند شد.

نظری با اشاره به اجرای طرح مسکن ملی در برخی از شهرستان ها گفت: در مرحله اول ساخت دو هزار و ۳۰۹ واحد مسکن ملی در استان آغاز شده است.

رکود بازار خرید و فروش مسکن
در عین حال بسیاری از بنگاه داران و بسازبفروش ها در مازندران از رکود بازار خرید و فروش مسکن در استان گلایه دارند و عنوان می کنند نوسان قیمت و افزایش هزینه های ساخت سبب کسادی در بازار ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن شده است.

مسلم الهی یک بنگاه دار مازندرانی با بیان اینکه قیمت مسکن و زمین رشد مضاعفی گرفته است، دلیل آن را نوسانات بازار ارز و گرانی مصالح بیان می کند و در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید وقتی شن و ماسه به تنی بیش از ۱۰۰ هزار تومان و هر شاخه میله گرد به مرز ۲۰۰ هزار تومان رسید، برای سازنده و مالک صرف نمی کند به قیمت کمتر مسکن را بفروشند.

وی همچنین از رشد قیمت زمین و اجاره ها خبر داد و گفت: به رغم افزایش قیمت ها شاهد نوعی رکود و کسادی بازار مسکن هستیم و همه امیدها به به ایام عید و روزهای پس از کرونا است.

اما و اگرهای مختلف فراروی تولید مسکن در مازندران و گرانی روز افزون مصالح و نوسان قیمت ها سبب شده تا خانوارهای زیادی با حسرت به برج های سیمانی که در گوشه و گنار شهرهای و روستا قد می کشند بنگرند و در رویای خانه دارشدن روزگار را سپری کنند.

کد خبر: ۶۰٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha