۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
سهم پایین پژوهش از تولید ناخالص داخلی در کشور
مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم:

سهم پایین پژوهش از تولید ناخالص داخلی در کشور

سیف، مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: به دلیل سهم اندک پژوهش از تولید ناخالص داخلی توان رقابت با سایر کشورها را نداریم.

به گزارش بازار، محمد سعید سیف، در وبینار الگوهای نوین در ارتباط پژوهشگاهی علوم انسانی با نیازهای جامعه و صنعت که امروز برگزار شد، اظهار کرد: سهم پژوهش در ایران از GDP (تولید ناخالص داخلی) کمتر از نیم درصد است در حالی که این عدد در کشورهای دیگر قابل توجه است. به طوری که در کشوری مثل چین دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه می‌کنند و کشوری مانند کره جنوبی ۴ درصد از GDP خود را به پژوهش اختصاص داده است.

وی افزود: ما با این سرمایه گذاری اندک بسیار سخت می‌توانیم رقابت کنیم. سرمایه گذاری مالی در ایران در بخش پژوهش چیزی برای گفتن ندارد و در واقع توانی برای مانور و رقابت با سایر کشورها نداریم.

مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: ما در حوزه علوم انسانی افراد شاخصی داریم که در سطوح بین الملل درخشیده اند، اما وقتی متوسط کشور را در نظر می‌گیریم آمار و ارقام، وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد. شاخص باسوادی در ایران ۸۶ درصد است و تقریبا سواد عمومی ما متوسط دنیاست، اما از لحاظ کیفیت نیروی انسانی اهرم جدی و ویژه‌ای نداریم.

سیف با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کنونی در ایران ما نیازمند همکاری و هم افزایی هستیم، اظهار داشت: ما نیروی انسانی و دانش انباشته‌ای برای رقابت جدی نداریم، اما می‌توانیم هم افزایی داشته باشیم و با توجه به تعدد پژوهشگاه‌ها و مراکز اجرایی مرتبط اگر این هم افزایی شکل بگیرد می‌توان انتظار جهش و پیشرفت خارج از قاعده داشته باشیم.

مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: امسال در هفته پژوهش قرار است دانشمندان برتر در همکاری جامعه و صنعت مشخص شوند و از آن‌ها تقدیر خواهد شد. در همین خصوص از دانشگاه‌ها خواسته ایم استادان و هیئت علمی خود را که کارنامه خوبی در همکاری جامعه و صنعت را داشته اند به ما معرفی کنند که در نهایت ۱۴۰ نفر به ما معرفی شدند.

وی به معیارها و شاخص‌های تعیین دانشمندان برتر در همکاری با جامعه و صنعت اشاره کرد و گفت: مشارکت در فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های ملی و منطقه ای، اجرای قراردادهای پژوهشی تقاضامحور، ارائه دستاوردهای مهم اجرایی و موثر در رفع مشکلات کشور و همکاری با نهادها و صنایع کشور برای شناسایی و رفع مشکلات از جمله این معیارها بوده اند.

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در پایان ۴ پیشنهاد را برای ارتباط منسجم میان دانشگاه و صنعت ارائه کرد و افزود: بنده پیشنهاد می‌کنم برنامه‌های مشترکی با دانشگاه‌های فنی تدوین شود و دوره‌های مهارتی مورد نیاز دانشجویان با دانش آموختگان به صورت گسترده تعریف شود. همچنین راه اندازی کلینیک‌های مشاوره برای ارتباط گسترده و مستمر با جامعه و استفاده بهینه از طرح فرصت مطالعاتی برای شناسایی و توسعه همکاری‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی کشور ضروری است.

کد خبر: ۶۰٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha