۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
ضرورت توجه به پژوهش در صنعت فولاد

ضرورت توجه به پژوهش در صنعت فولاد

همانطور که بارها تکرار شده ایران از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه معدن و انرژی برخوردار است؛ بنابراین توسعه اقتصادی کشور بر پایه‌ شکل‌گیری و توسعه صنایع معدنی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، چهارمین هفته آذر، هفته پژوهش و فناوری نام‌ گذاری شده است. این نام‌ گذاری با توجه به اهمیت و نقش بسزای پژوهش در توسعه همه‌جانبه کشور انجام شده است. اثرگذاری پژوهش در توسعه کشورها به قدری جدی است که به‌عنوان یکی از پارامترهای توسعه‌یافتگی مورد توجه قرار می‌گیرد. این هفته فرصتی است که فعالیت‌های پژوهشی به‌ویژه در حوزه صنعت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

همانطور که بارها تکرار شده ایران از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه معدن و انرژی برخوردار است؛ بنابراین توسعه اقتصادی کشور بر پایه‌ شکل‌گیری و توسعه صنایع معدنی باید مورد توجه قرار گیرد. توسعه این صنایع و حضور موفق آنها در بازارهای جهانی در سایه پژوهش به مرحله اجرا می‌ رسد و شاید به همین دلیل است که از همان ابتدای تاسیس یک مجموعه صنعتی، واحد تحقیق و توسعه نیز در کنار سایر اجزای آن شرکت، تشکیل می‌شود. گویی اهمیت این بخش و اثرگذاری آن در روند تولید با موفقیت بر کسی پوشیده نیست. با این وجود، گاه تحقیق و توسعه در صنایع ما آنطور که باید و شایسته پیشرفت است، مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

انحصارگرایی در تولید، محدودیت در برقراری روابط بین‌المللی و ورود فناوری به کشور، یارانه‌های تولید که زمینه سودآوری تولید صنایع را بدون توجه به پژوهش و بهبود شرایط تولید فراهم می‌کند را باید از مهم‌ترین عواملی دانست که مانند سدی در مقابل توسعه این بخش قرار گرفته‌اند.

منصور یزدی ‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان درباره اهمیت تحقیق و پژوهش در توسعه صنایع به‌ ویژه صنعت مادری مانند فولاد گفت: دستاوردها و آموزه‌های عملی پروژه‌های بزرگ می‌تواند راهگشای بسیاری از کارشناسان و متخصصان در سایر صنایع کشور باشد. آموزه‌های جدید در قالب دانش می‌تواند در اختیار سایرین قرار گیرد و بدین‌صورت با ثبت و ضبط آنها علاوه بر محافظت و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های معنوی شرکت، زمینه رشد و توسعه سایر صنایع کشور را هم فراهم کند. به‌طور طبیعی، انجام پروژه‌های بزرگ در صنایع اصلی زمینه تولید دانش نوین را فراهم می‌کند. این دانش علاوه بر منحصر بودن، ویژگی بومی و در دسترس بودن را نیز دارد.

وی افزود: صنعت فولاد و به‌ویژه شرکت ذوب آهن اصفهان، مادر صنعت نامیده می‌شود، چراکه این مجموعه زمینه رشد و توسعه سایر صنایع کشور را فراهم کرده است. وجود افراد خبره و با تجربه در این مجموعه عظیم فولادی باعث انجام کارهای جدید و به تبع آن تولید دانش ناشی از انجام پروژه‌ها و طرح‌ها می‌شود.

کد خبر: ۶۰٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha