۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
بررسی تخصصی اصلاح نژاد ارقام کشاورزی در همدان| ۲۰ هزار تن انواع بذر ارزیابی شد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

بررسی تخصصی اصلاح نژاد ارقام کشاورزی در همدان| ۲۰ هزار تن انواع بذر ارزیابی شد

همدان- مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان مسئولیت شناسایی، بررسی و تحقیق بر روی ارقام مختلف گیاهی، دامی و شیلات را بر عهده دارد و به صورت تخصصی بر روی اصلاح نژاد ارقام کشاورزی و تولید ارقام پربازده کار می‌کند به طوری که سال گذشته ۲۰ هزار تن انواع بذر را مورد ارزیابی قرار داده است.

بازار؛ گروه استان ها: بخش کشاورزی از اصلی‌ترین ارکان مقاوم‌سازی اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود و استان همدان به عنوان یکی از استان‌های فعال در بخش کشاورزی حدود پنج درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند.

ناگفته پیداست که خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و تحقق امنیت غذایی در همه کشورها در اولویت قرار دارد اما با توجه به شرایط تحریم در کشور ما اهمیت این موضوع چندین برابر می‌شود.

در این میان آنچه مسلم است اینکه کشاورزی سنتی با استفاده از روش‌های سنتی و بذور اصلاح نشده و یا عدم شناخت کافی از ظرفیت‌های کشاورزی استان همدان دیگر پاسخگوی تامین امنیت غذایی نیست و از این روز مرکز تحقیقات کشاورزی از چندین سال گذشته با فعالیت بر روی ارقام و گونه‌های مختلف دامی، گیاهی، بذری، شیلات، آموزش سعی در بروز کردن دانش کشاورزان داشته است که در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار بازار با قاسم اسدیان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان را می‌خوانید.

مرکز تحقیقات کشاورزی به صورت تخصصی بر روی اصلاح نژاد ارقام و تولید ارقام کار می‌کند

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی به صورت تخصصی بر روی اصلاح نژاد ارقام و تولید ارقام کار می‌کند، اظهار کرد: این مجموعه علاوه بر تامین نیاز استان همدان بخشی از نیاز منطقه و کشور را تامین می‌کند.

قاسم اسدیان با بیان اینکه در بخش منابع طبیعی برای اصلاح نژاد ارقام و تولید ارقام سفارش دهنده موسسه تحقیقات است، ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی جمع آوری شده و در سایت آکواریوم نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۱۵ گونه گیاه دارویی در استان همدان وجود دارد، افزود: بخشی از گیاهان دارویی در باغ گیاهان دارویی کشت می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و ۳۶۰ طرح بدون تکرار در این مجموعه اجرایی شده است، بیان کرد: انجام طرح‌ها نخستین وظیفه در بخش پژوهش است.

وی در ادامه به تولید فناورانه اشاره کرد و با بیان اینکه پایه‌های بذری مناسب مانند غلات، ذرت، جو و کلزا را متناسب با برنامه ریزی موسسات اصلاح نژاد بذرهای پرورشی تعیین می‌کنیم، اضافه کرد: بذرها بعد از فرآوری در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار می‌گیرد.

اگر اصلاح نژاد بذرها انجام نشود در تامین بذر سال بعد و سال‌های بعدتر دچار مشکل می‌شویم

اسدیان با بیان اینکه اگر اصلاح نژاد بذرها انجام نشود در تامین بذر سال بعد و سال‌های بعدتر دچار مشکل می‌شویم، تصریح کرد: بذر تولید شده در بخش خصوصی باید مورد ارزیابی قرار گیرد که این ارزیابی چهار مرحله دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ هزار تن انواع بذر در مرکز تحقیقات استان همدان مورد ارزیابی قرار گرفت، یادآور شد: نهال‌هایی که در اختیار باغداران قرار می‌گیرند، باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه چهار هزار و ۵۰۸ نوع منابع ژنتیکی، ارقام و ژنوم در این مجموعه نگهداری می‌شود، ادامه داد: ۲۵۰ گونه گیاهی در باغ گیاهان نگهداری می‌شود.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه انواع و اقسام ارقام و توده انگور در ایستگاه تحقیقات انگور ملایر و انواع و اقسام ارقام گردو در مرکز گردوی نهاوند نگهداری می‌شود.

اسدیان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مرکز تحقیقات کشاورزی آموزش است که در چند بعد انجام می‌شود، بیان کرد: مرکز تحقیقات تاکنون سه هزار و ۷۰۰ فارغ التحصیل داشته اما با توجه به سیاست دولت این آموزش‌ها جمع آوری شد.

وی با اشاره به اینکه آموزش دانش آموزان رشته کارودانش به تعداد ۳۵۰ دانش آموز انجام می‌شود، اظهار کرد: مرکز تحقیقات بخش عملی کشاورزی را با همکاری آموزش و پرورش انجام می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در زمینه آموزی کارکنان و سربازان نیز فعالیت‌های انجام می‌شود، افزود: با توجه به وضعیت بیماری کرونا امسال آموزش کارکنان در زمینه آموزش مهارتی در حدود ۱۰ دوره آموزشی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات آموزش کارشناسان پهنه است، ادامه داد: آموزش کارشناسان پهنه برای ۱۳۳ نفر به مدت دو سال در جلسات مختلف انجام شده است.

برگزاری ۵۶۱ دوره آموزش بهره‌برداران کشاورزی در استان همدان
اسدیان در ادامه به آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در سال گذشته ۵۶۱ دوره آموزش بهره‌برداران انجام شد، افزود: امسال با توجه به محدودیت‌های کرونا تعداد دوره‌های آموزشی بهره‌برداران به ۸۰ دوره رسید اما ۱۲۳ دوره طرح یاوران تولید برگزار شده که این طرح در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان بیان کرد: در طرح«یاوران تولید» کلاس‌ها با حضور کارشناسان و محققان برگزار می‌شود و کشاورزان مشکلات خود را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه زراعت، باغبانی، دام، طیور، منابع طبیعی و شیلات تا پایان آذر ماه ساجاری ۱۲۳ دوره در برگزار شد، اضافه کرد: در زمینه اطلاع رسانی به دانشجویان، محققان، اساتید، طرح تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان همکاری داریم و عرصه و امکانات در اختیار قرار می‌دهیم.

اسدیان ادامه داد:طرح‌ها یا به صورت مشارکتی یا اجاره‌ای و یا به صورت سفارشی انجام می‌شود که از ۱۵۰ طرح تحقیقاتی ۴۲ طرح به صورت سفارشی بوده و در قالب شرکت‌های فناور اجرایی شده است.

۱۱ شرکت دانش بنیان در همکاری با این مجموعه مشغول به کار هستند و ۶ شرکت دیگر در زمینه تولید نهال انگور، تولید بذر و نشا فعالیت دارند

وی با بیان اینکه مرکز رشد و مرکز نوآوری در مرکز تحقیقات کشاورزی با همکاری پارک علم و فناوری فعال است بیان کرد: ۱۱ شرکت دانش بنیان در همکاری با این مجموعه مشغول به کار هستند و ۶ شرکت دیگر در زمینه تولید نهال انگور، تولید بذر و نشا فعالیت دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان در ادامه به اهمیت توجه به گوسفند نژاد مهربان اشاره کرد و با بیان اینکه در ایستگاه اکباتان و ایستگاه تجرک از مراکز زیر مجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان در زمینه فعالیت درخصوص نژادهای مختلف به خصوص نژاد مهربان تحقیقات انجام می‌شود، ادامه داد: این تحقیقات در راستای افزایش کیفیت، افزایش تولید، دو قلو زایی، حذف دنبه و بازدهی بهتر انجام می‌شود.

وی در ادامه به سایر فعالیت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه یک رقم جو آبی با نام «آذران» و سازگار با منطقه معرفی شد، افزود: ۸۸ رقم گندم به صورت لاین معرفی شده است.

کشت نشا چغندر قند می‌تواند در کاهش مصرف آب و کاهش تردد ماشین آلات در مزرعه موثر باشد و راندمان مصرف آب را تا ۷۸ درصد ارتقا دهد

اسدیان با بیان اینکه چغندر لاین، چغندر سینا و نحوه کشت به صورت نشایی انجام شد، بیان کرد: کشت نشا چغندر قند می‌تواند در کاهش مصرف آب و کاهش تردد ماشین آلات در مزرعه موثر باشد و راندمان مصرف آب را تا ۷۸ درصد ارتقا دهد.

اجرای یک هزار و ۳۶۰ طرح تحقیقاتی
وی در ادامه به معرفی سه رقم سیب زمینی و شناسایی دو مورد پاراتزوتید اشاره کرد و افزود: از ابتدای کار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان تاکنون یک هزار و ۳۶۰ طرح تحقیقاتی اجرا شده و از سال گذشته تاکنون ۱۵۰ طرح تحقیقاتی که بدون تکرار بوده نیز اجرایی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سرانه طرح‌های تحقیقاتی در کشور ۲.۴ درصد است، اضافه کرد: در استان همدان در بخشی از طرح‌ها سرانه طرح‌ها به ۳.۴ درصد نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه به دنبال طرح‌های تحقیقاتی در انتقال یافته‌های تحقیقاتی هستیم و سعی می کنیم بخشی از کارها را با همکاری بهره‌برداران اجرایی کنیم، تاکید کرد: هدف اصلی آموزش بهره‌برداران نخبه و پیشرو انتقال یافته‌های تحقیقاتی به آنها است.

طرح‌ها و فعالیت محققان باید نتیجه کاربردی داشته باشد
اسدیان با اشاره به اینکه تمامی طرح‌ها و فعالیت محققان باید نتیجه کاربردی داشته باشد، اضافه کرد: در مرکز مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان بر روی تحقیقات بنیادی کار نمی‌کنیم و هدف ما تحقیقات کاربردی است.

وی با اشاره به اینکه به شرکت‌های دانش بنیان در مرکز تحقیقات دفتر کار می‌دهیم، افزود: شرکت‌های دانش بنیان با حداقل هزینه اجاره می‌توانند از امکاناتی مانند کارگاه، آزمایشگاه و مزرعه استفاده کنند.

کد خبر: ۶۰٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha