۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
آب و گاز کم مصرف‌ها، رایگان شد
از اول دی‌ ماه؛

آب و گاز کم مصرف‌ها، رایگان شد

طبق مصوبه هیئت وزیران، از اول دی‌ ماه مشترکانی که میزان مصرف آن‌ها کم باشد شامل تخفیف ۱۰۰ درصدی روی قبوض آب و گاز می‌شوند.

به گزارش بازار، به موجب این مصوبه هیئت وزیران، مشترکان خانگی در مناطق مختلف جغرافیایی کشور متناسب با میزان مصرف به سه گروه: (خوش مصرف)، (پر مصرف) و (بد مصرف) طبقه بندی شده و برای هر دسته از این مشترکان به تناسب، سیاست‌های حمایتی، تشویقی و یا بازدارنده اجرا می‌شود.

ترغیب مشترکان پرمصرف به تغییر رفتار و کاهش مصارف غیر ضرور، ایجاد زمینه تحقق اهداف مشترک با سایر مصوبات از جمله برق امید به منظور اصلاح مصرف منابع کمیاب آب و انرژی و به دنبال آن بهبود شرایط زیست محیطی، از دیگر اهداف این مصوبه است.

بر این اساس، وزارت نیرو مجاز است صورتحساب آب و فاضلاب مشترکان با مصرف تا یک سوم الگوی تعیین شده را با تخفیف صددرصد محاسبه کند. این تخفیف صرفاٌ شامل سکونتگاه‌های دایمی در حال بهره برداری شهری و روستایی می‌شود و واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیردایم نظیر باغ ویلاها و خانه باغ‌ها مشمول این تخفیف نیستند ضمن اینکه آب بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییر نخواهد کرد.

تصمیمات دولت برای اصلاح الگوی مصرف و تشویق مشترکان کم مصرف گاز از ابتدای دی ماه ۱۳۹۹
دولت همچنین با هدف بهینه سازی مصرف گاز و تشویق مشترکان کم مصرف، تصمیماتی را اتخاذ کرد.

به موجب این تصمیم، وزارت نفت مکلف شد گاز بهای مشترکان خانگی کم مصرف با الگوی مصرف تعیین شده را از ابتدای دی ماه ۱۳۹۹ رایگان منظور کند. این حکم شامل گاز بها و همه هزینه‌های مرتبط با آن (مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) بوده و صرفاٌ سکونتگاه‌های دائمی در حال بهره برداری شهری و روستایی و همچنین سکونتگاه‌های عشایری مشمول آن هستند و سکونتگاه‌های خالی از سکنه و غیر دائم نظیر باغ ویلاها، مشمول این حکم نیست.

گاز بها و همه هزینه‌های مرتبط با آن (شامل مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) برای مشترکان خانگی پر مصرف متعاقبا اعلام خواهد شد.

نرخ گاز مشترکان خانگی که میزان مصرف ماهانه آن‌ها بیش از الگوی تعیین شده برای مشترکان کم مصرف و کمتر از الگوی تعیین شده برای مشترکان پرمصرف باشد، بدون تغییر باقی می‌ماند.

همچنین به مشترکان خانگی پر مصرف (با میزان مصرف بیش از الگوی تعیین شده برای آنها) فرصت داده می‌شود از طریق روش‌های زیر نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام کنند:

الف- اجرای اقدامات بهینه سازی مصرف که به صورت رایگان توسط شرکت ملی گاز ایران آموزش داده می‌شود.

ب - مشارکت در طرح‌های بهینه سازی مصرف گاز اعم از اصلاح سامانه موتورخانه‌ها و جایگزینی بخاری‌های فرسوده.

کد خبر: ۶۰٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha