۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
وپست؛ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی
بازار خبر می دهد؛

وپست؛ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

پست بانک بعد از جبران زیان انباشته خود از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه خواهد داد.

بازار؛ گروه بورس: یکی از موارد مهم برای فعالان بازار نمادهای مشمول تعلیق هستند که اسامی آن‌ها را می‌توان در سایت tsetmc (شرکت مدیریت فناوری بورس تهران) مشاهده کرد. طبق اخرین اطلاعات موجود در تابلوی بورس هم اکنون حدود ۱۵ نماد در حال مشمول تعلیق هستند که ۸ مورد مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند و مابقی آن هم به خاطر عدم ارائه گزارشات صورت مالی دوره‌ای است.

صنایع‌کاغذسازی‌کاوه‌ (چکاوه)،  نوسازی ‌و ساختمان ‌تهران‌ (ثنوسا)،  پارس‌ خودرو (خپارس)،  گروه مپنا (سهامی عام) (رمپنا)،  لیزینگ ‌ایران‌ (ولیز)،  مهرکام‌پارس‌ (خمهر)،  پست بانک ایران (وپست)،  کنترل‌ خوردگی ‌تکین‌کو (رتکو)،  سیمان‌ سفید نی‌ریز (سنیر)،  ایران ‌ارقام‌ (مرقام)،  لوله‌سازی ‌اهواز (فساز)،  شرکت س استان اردبیل (وساربیل)،  شرکت س استان سیستان وبلوچستان (وسیستا)،  شرکت س استان هرمزگان (وسهرمز) و  شرکت س استان اصفهان (وسصفا) نمادهای که مشمول تعلیق در بازار سهام هستند.  

یکی از نمادهای که بیشترین درخواست پیگری را داشت پست بانک با نماد وپست است که سهامداران آن نگران تعلیق شدن آن در آینده هستند.   نماد وپست با میانگین حجم ماهانه ۳۰ میلیون واحد، شناوری ۱۶درصد، حجم مبنای ۲میلیون واحد، ارزش بازار ۶ هزار میلیارد تومانی، سودآوری ۹۶۴ریال و نسبت پی به ای ۲۰.۱۲ در تابلوی بورس معامله می‌شود. ارزش سهام این نماد طبق آخرین عدد که روی تابلوی بورس مورد معامله قرار گرفت ۱۸.۶۸۰ ریال بوده، این درحالی است که حدود ۶ روز قبل قیمت سهام این شرکت  با ۲۰.۸۹۰ ریال به بیشترین رقم خود در طول سال جاری رسید. وپست جزو معدود نمادهای است که رشد آن بعد از دوران اصلاح بیش از رشد آن قبل از دوران اصلاح بود.

این شرکت حدود دو سال است که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده است که طبق این قانون اگر نصف سرمایه شرکت به هر دلیل از بین برود یا زیان شرکت بیش از نصف دارایی‌های آن باشد، بنگاه اقتصاد مشمول ماده ۱۴۱ قانون می‌شود که بعد از آن هیات مدیره و صاحبان سهام تصمیم به تعطیلی شرکت یا ادامه فعالیت آن می‌کنند.

نمادهای که به منظور ماده ۱۴۱ مشمول تعلیق در بورس می‌شوند، باید طی مدت زمانی که بیشتر بر اساس تصمیم سازمان بورس است زیان خود را جبران کند در غیر این صورت به مرور زمان به تابلویهای پر ریسک بازار وارد می‌شوند و در نهایت از بورس خارج می‌شود.

پست بانک هم اکنون در تابلوی قرمز فرابورس قرار دارد و جزو نمادهای پر ریسک بازار محسوب می‌شود که در صورت تداوم این روند ممکن است وپست به حالت تعلیق در بیایید. اما بررسی صورت مالی منتهی به دوره ۶ ماهه ابتدای سال جاری نشان می‌دهد پست بانک در حال جبران زیان انباشته خود است به گونه‌ای که سود خالص آن در این دوره مالی ۲.۰۹۱.۳۰۷ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه بیش از حدود ۴۰۰برار رشد را نشان می‌دهد.

افزایش سرمایه بعد از جبران زیان انباشته
کارشناس امور سهام پست بانک در گفتگو با بازار با تاکید بر اینکه این بنگاه اقتصادی در حال جبران زیان انباشته خود است گفت: سودآوری این شرکت و درآمدهای آن در حال افزایش است و به زودی پست بانک زیان انباشته خود را جبران خواهد کرد.

وی از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در آینده خبر داد و افزود: نمی‌توانم زمان دقیق تشکیل مجمع برای افزایش سرمایه را بیان کنم اما این مسئله در حال طی شدن مراحل اداری آن در سازمان است. به گفته او تا زمانی که شرکت از زیان خارج نشود روند افزایش سرمایه صورت نمی‌گیرد.

سرمایه بانک در بدو تاسیس مبلغ۱۰۰۰ میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۳.۲۳۳.۴۵۱  میلیون ریال رسید. این بانک تا کنون از محل تجدید ارزیابی در سال ۸۴ و ۹۳ افزایش سرمایه داشته است.

کد خبر: ۶۰٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha