۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
کاهش ۹۵ درصدی صادرات فرش دستباف کشور
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران:

کاهش ۹۵ درصدی صادرات فرش دستباف کشور

عراقچی، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران گفت: صادرات فرش های دستباف به بازارهای هدف بیش از ۹۵ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه اصناف: «سید مجتبی عراقچی» رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران درگفتگو با خبرنگار بازار افزود: صادرات بازار فرش های دستباف قدیمی و پا خور کهنه به کشورهای هدف در حال حاضر به علت شرایط جهانی شیوع بیماری کرونا به یک پنجم گذشته کاهش پیدا کرده است.

فروش فرش دستباف ۸۰ درصد کاهش یافته
وی گفت: با شیوع ویروس کرونا کسب و کار فرش فروشان نیز از رونق افتاد و هم اکنون فروش واحد های صنفی فرش دستباف  در تهران ۸۰ درصد کاهش یافته و نبود صادرات نیز مزید علت بر کسادی بازار فرش فروش های دستباف شده است.

عراقچی با بیان اینکه فرش دستبافت ایران یک هنر صنعت است، گفت: هر چند که در سال‌های اخیر به علت پایین بودن دستمزد در کشورهای هند، پاکستان و افغانستان این کشورها نیز وارد عرصه فرشبافی شده‌اند و قیمت فرشهای دستباف آنها بسیار کمتر از ایرانی است، اما بازهم صنعتگران و هنرمندان ایرانی بهترین فرش های دستبافت جهان را تولید می‌کنند و هیچ کشوری نمی‌تواند با فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی رقابت کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران افزود: متاسفانه در اواخر شهریور ماه سال جاری با عدم برگزاری نمایشگاه بین المللی فرش دستباف، درواقع بازارصادرات فرش های دستباف ایرانی را از دست دادیم.

به گفته وی، هم اکنون صادرات فرش دستباف متوقف شده است، چون بازگرداندن ارز حاصل از صادرات از کشورهای خارجی به علت شرایط اقتصادی ایران به راحتی قابل بازگشت به کشور نیست و این مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران خاطرنشان کرد: همانطوری که شیوع ویروس کرونا فروش تمام اصناف را تحت تاثیر قرار داده، فروش واحدهای صنفی فرش های دستباف نیز بسیار کاهش داده است.

یک جفت فرش ماهی تبریز ۶ متری بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون
عراقچی افزود: افزایش دستمزدها و گرانی مواد اولیه نیز بر افزایش قیمت فرش دستباف بسیار تاثیر گذاشته به طوری که سه سال پیش که یک جفت فرش ماهی ۶ متری تبریز بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت، هم اکنون به بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران بیان کرد: وقتی قیمت دلار ۳ هزار تومانی ۲۶هزار تومان شود قیمت‌ کالاها در بازار هشت برابر می شود و این از خصوصیات بازار است که با روند صعودی قیمت های ارز، قیمت‌های داخلی نیز افزایش یابد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران با بیان اینکه به علت شیوع ویروس کرونا واحدهای صنفی فرش فروش های دستباف حال خوبی ندارند، گفت: پارسال در آستانه آغاز فروش شب عید بازار عید را از دست دادیم و از آن زمان تاکنون هر روز کسب و کارما به طرف کسادی بوده است.

فعالیت ۴ هزار واحد صنفی فرش دستباف در تهران
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران افزود: نبود صادرات به فعالیت ۴ هزار واحد صنفی فرش دستباف در تهران لطمه زیادی وارد کرده است به طوری که عملاً درآمد بسیاری از همکاران ما به صفر رسیده است.
عراقچی بیان کرد: عمده صادرات فرش های دستباف ایران به بازارهای هدف فرش های کهنه هستند، که آنهم به علت شرایط ویروس کرونا به یک پنجم کاهش پیدا کرده است.

عراقچی با بیان اینکه وقتی صادرات نباشد بازارهای داخلی نیز راکد می شود، گفت: سال ۹۸ صادرات فرش دستباف ایرانی به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار رسید، اما با شیوع ویروس کرونا به یکباره بازارهای صادراتی متوقف شدند و حتی در کشورهای اروپایی خریداران برای خرید فرش دستباف تمایلی نشان نمی دهند.

۸۵ درصد قیمت فرش دستباف دستمزد بافندگان است  
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران می‌گوید: ۸۵ درصد قیمت فرش دستباف به دستمزد بافندگان بستگی دارد و ۱۵ درصد آن مربوط به مواد اولیه است، لذا هرچه دستمزدها کمتر باشد قیمت فرش دستباف نیز کمتر خواهد بود.

عراقچی اظهارداشت: با توجه به این که دستمزد در کشورهای هند و پاکستان و افغانستان پایین است، لذا قیمت فرش های تولیدی در     این سه کشور کمتر از فرشهای دستباف ایرانی است، اما فرش های تولیدی در این کشورها نمی تواند با فرش ایرانی که یک هنر صنعت است رقابت کند.

۲ میلیون نفر د زنجیره تولید فرش دستباف شاغل هستند
وی با اشاره به میزان اشتغالزایی صنعت فرش دستباف ایران، گفت: حدود ۲ میلیون نفر در زمینه تولید فرش دستباف از جمله بافنده ها، پشم چینی، پشم ریسی، رنگرزی و قالیشویی فعال هستند و صادرات فرش های دستبافت برای ۳۵ شغل در کشور ایجاد اشتغالزایی می کند.

عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه تاکنون واحدهای صنفی ما به علت شرایط ویروس کرونا از تسهیلات ۱۲ و یا ۱۶ میلیون تومانی به ازای عدم تعدیل نیروی انسانی خود استفاده کرده‌اند، گفت: هیچ کدام از واحدهای صنفی فرش های دستباف در تهران از این تسهیلات استفاده نکرده اند.

فروشندگان فرش دستباف از پرداخت مالیات معاف شوند
وی خواستار حمایت بیشتر دولت به خصوص در معافیت مالیات ها شد و گفت: پیشتر تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرشهای دستباف از پرداخت مالیات معاف شده اند، لذا با توجه به شرایط بد اقتصادی و کاهش بیش از ۹۵ درصدی صادرات فرش های دستبافت، بهتر است فروشندگان نیز از پرداخت مالیات معاف شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران اظهارداشت: در این صورت قول می‌دهم که فرش فروشی در کشور بیش از اندازه فعال و سرمایه‌ها و نقدینگی بیشتری به طرف تولید فرش‌های دستباف در کشور سرازیر شود و خرید و فروش فرش های دستبافت ایرانی، بار دیگر رونق بگیرد.

کد خبر: ۶۰٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عقل سرخ IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 0
      عمو تو خوابی تو هند یک کارگر ۱۰ برابر یک کارگر ایرانی درامد داره خواب دیدی خیر باشه