۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
 تقویت نظارت بانک مرکزی بر صدور چک از نوآوری‌های قانون جدید چک است
کارشناس مسائل اقتصادی:

تقویت نظارت بانک مرکزی بر صدور چک از نوآوری‌های قانون جدید چک است

شاه ویسی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از مهم ترین نوآوری‌ها، تقویت نظارت بانک مرکزی بر صدور دسته چک است زیرا فعلا خود بانک‌ها بر اساس شناخت از مشتری، اقدام به صدور دسته چک می‌کنند.

به گزارش بازار، ساسان شاه ویسی با بیان اینکه از گذشته برای آسان سازی مبادلات معاملات پولی سعی می‌کردند از ابزاری مانند چک یا حواله‌ای برای انتقال پول به ذینفع استفاده کنم، گفت: در حقیقت چک به عنوان یک ابزار کارآمدی و آسان سازی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی در عین حال وجود چک را سبب یک دغدغه خاطر دانست و عنوان کرد: پیش نویس قانون جدید چک در مجلس دهم نوشته شد و در آن زمان کارشناسان اعلام کرده بودند از هر صد چکی که صادر می‌شد، ۱۶ چک برگشت می‌خورد و این موضوع، به شدت فضای کسب و کار را دچار بی اعتمادی کرده بود.

این اقتصاددان بیان کرد: چک یک محدودیتی نیز در ملاحظات معاملات اقتصادی ایجاد می‌کرد و به عنوان ابزاری که قرار بود جایگزین پول شود، باعث ایجاد دغدغه شده بود. این موضوع سبب شد نمایندگان به فکر بیافتند و در یک کار ارزشمند و با یک رای قدرتمند، قانون جدید صدور چک را تدوین و تصویب کردند.

وی با تصریح بر اینکه نوآوری در تدوین جدید قانون چک دیده می‌شود، اظهار کرد: یکی از مهم ترین نوآوری‌ها، تقویت نظارت بانک مرکزی بر صدور دسته چک است زیرا در حال حاضر خود بانک‌ها بر اساس شناخت از مشتری، اقدام به صدور دسته چک می‌کنند و خیلی از ملاحظات و آمرهایی که در قوانین مورد نظر بود، به شکل یکنواخت و همه جانبه رعایت نمی‌شد. یعنی صلاحیت یک فرد به دلیل آنکه شعبه بانک او را قبول داشت تایید می‌شد و صلاحیت فردی دیگر قبول نمی‌شد و این موضوع تبدیل به یک رابطه بازار مکاره شده بود.

این کارشناس اقتصادی درباره اثرات قانون جدید گفت: در حال حاضر به دلیل آنکه قانون چک تغییر کرده است، ثبت سابقه و انتقال اعتبار توسط سامانه بانک مرکزی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد یکی از مهم ترین مشکلات کارکرد چک به این شکل و با استفاده از این ظرفیت برطرف می‌شود.

کد خبر: ۶۰٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha