۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
حرفه حسابرسی هیچ سهمی در بودجه ۱۴۰۰ ندارد
دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران:

حرفه حسابرسی هیچ سهمی در بودجه ۱۴۰۰ ندارد

علوی، دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران درباره فروش سهام شرکتهای دولتی به عنوان بخشی از منابع پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ گفت: ۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش این سهام ها پیش بینی شده که باید از طریق سازمان خصوصی سازی و بازار سرمایه تأمین شود.

به گزارش بازار، سید محمد علوی دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران درباره پایه های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: یکی از اصول بودجه، تخصیص بهینه و عادلانه منابع عمومی کشور است اما متأسفانه وضعیت رکود اقتصادی و معیشتی مانند دوره های گذشته در این بودجه هم مغفول مانده است.

وی افزود: سند بودجه ۱۴۰۰ متأسفانه مسائل و مشکلاتی مانند افزایش هزینه های جاری دولت، کاهش سهم درآمدهای مالیاتی، افزایش بی سابقه کسری تراز عملیاتی، کاهش سرمایه گذاری، افزایش وابستگی به نفت و وضعیت معیشت مردم را در نظر نگرفته است.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران درباره سیاست غلط تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: طبق ماده ۷ آئین نامه «راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی»، اعطای تسهیلات ارزی و ریالی به اشخاص مشمول این آئین نامه که فاقد صورت های مالی حسابرسی باشند ممنوع است.

علوی ادامه داد: از زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص پیدا کرد فهرستی را به مراجع ذیربط ارسال کردیم و امسال هم که بانک مرکزی فهرستی را منتشر کرد و طبق بررسی ها به ۱۳ هزار شخص حقیقی و حقوقی رسیدیم که ۱۱۰ هزار میلیارد دلار با ارزهای مختلف به آنها تخصیص پیدا کرده اما هیچ فیلد اطلاعاتی وجود ندارد که ما بدانیم صورتهای مالی اینها چگونه است و آیا به کسی پاسخگو بوده اند یا خیر.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران همچنین درباره فروش سهام شرکتهای دولتی به عنوان بخشی از منابع پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ گفت: ۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش این سهام ها پیش بینی شده که باید از طریق سازمان خصوصی سازی و بازار سرمایه تأمین شود.

وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: دولت ابتدای سال جاری همه مردم را به سرمایه گذاری در این بازار دعوت کرد اما نهایتاً سرمایه گذاران خرد، بخش زیادی از سرمایه و اعتمادشان را از دست دادند و یک بدبینی نسبت به این قضیه بر جامعه حاکم شد لذا معلوم نیست که این میزان درآمدِ پیش بینی شده در بودجه محقق شود.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران با تصریح بر اینکه حرفه حسابرسی هیچ سهمی در بودجه ۱۴۰۰ ندارد گفت: ما عقب ماندگی عمیقی نسبت به دنیا در حوزه حسابرسی مستقل صورت های مالی داریم که این به دلیل فقدان ارتباطات بین المللی و بحث تحریمهاست.

علوی با اشاره به وجود ۳ هزار و ۲۸۰ واحد گزارشگر بخش عمومی در کشور گفت: از این تعداد، فقط ۶۴۴ واحد حسابرسی می شوند و جالب اینکه در بودجه سال آینده، فقط ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای حسابرسی این واحدها پیش بینی شده و این عملاً یعنی هیچ حسابرسی صورت نگیرد.

کد خبر: ۶۰٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha