۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
حکایت تکراری حقوق‌های معوقه در لرستان؛ کارگرانی که با سیلی، صورت خود را سرخ می‌کنند
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

حکایت تکراری حقوق‌های معوقه در لرستان؛ کارگرانی که با سیلی، صورت خود را سرخ می‌کنند

لرستان- کارگران بام خرم‌آباد در اعتراض به کاهش ۸۰ درصدی حقوق خود و تأخیر ۴ ماهه در پرداخت آن بارها در محل استانداری تجمع کرده وخواستار پرداخت معوقات خود هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کارگر همان قشری است که در این اوضاع اقتصادی بیشترین فشار و آسیب را تحمل می‌کند و عمدتاً هم نادیده گرفته می‌شوند، این افراد درحالی بار تورم سنگین را به دوش می‌کشند که حقوق و دستمزدشان هیچ تناسبی با وضعیت امروز کشور ندارد.

اما معمولاً همین حقوق ناچیز را هم با تأخیر دریافت می‌کنند به طوریکه هر بار در یک گوشه‌ از استان لرستان صدای اعتراض عده‌ای از کارگران به گوش می‌رسد که به حقوق معوق خود معترض هستند.

در استانی مثل لرستان که رتبه اول تورم و فلاکت را در کشور کسب کرده چگونه یک فرد می‌تواند چندین ماه را بدون حقوق و دستمزد سپری کند اما متأسفانه می‌بینیم که کارگران بام خرم‌آباد نه تنها چهار ماه را بدون دستمزد گذرانده‌اند بلکه با روی کار آمدن پیمانکار جدید حقوق آنها به شدت کاهش پیدا کرده است.

هر چند پیمانکار بام، زیر بار این مسئولیت نمی‌رود و خود را از همه اتهامات مبرا می‌داند اما درد و دل کارگران و سخنان نهادهای ناظر، شنیدنی است که در ادامه می‌خوانید:

پس از ۴ ماه انتظار، فقط یک میلیون تومان به حساب کارگران واریز شد
یکی از کارگران بام خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: پیمانکار بام در طول چهار ماه گذشته فقط یک میلیون تومان به ما پرداخت کرده که در این شرایط اقتصادی با این حقوق ناچیز نمی‌توان زندگی کرد کمااینکه بسیاری از کارگران اجاره‌نشین هستند و چندین فرزند دارند که باید هزینه‌های آنها را تأمین کنند.

وی افزود: در زمان فعالیت پیمانکار سابق، ما بین سه تا سه و نیم میلیون تومان دریافت می‌کردیم اما در حال حاضر پیمانکار جدید فقط یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق پایه و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان حق اولاد و اضافه کار پرداخت می‌کند؛ آیا حقوق دو میلیون کفاف زندگی کارگران را می‌دهد آن هم در شرایطی که شاهد تورم روزافزون در همه کالاها و خدمات هستیم.

این کارگر خرم‌آبادی عنوان کرد: حتی ما را تهدید کرده‌اند که اگر برای پیگیری مطالبات خود و اعتراض به وضعیت موجود، جلوی استانداری تجمع کنیم اخراج می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: از روزی که پیمانکار جدید روی کار آمده هیچ وسیله و تجهیزاتی اعم از لوله، قطره چکان و چراغ قوه و... برای بام خریداری نکرده و تنها کاری که انجام داده این بوده که برای برخی کارگران یک دست لباس تهیه کرده؛ آیا چنین فردی می‌تواند این مجموعه مهم را اداره کند؟

ادعای کارگران بام را تکذیب می‌کنم
سلیمانی، پیمانکار شرکت بام لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در حال حاضر کارگران بام لرستان هیچ حقوق معوقه‌ای ندارند و همگی مشغول به کار هستند؛ البته عده‌ای هم وجود دارند که هدف آنها کار نیست و به دنبال تنش و جنجال سازی هستند.

وی افزود: اگر کارگران ما واقعاً مشکل مالی یا نیاز حقوقی دارند لازم نیست که در محل استانداری تجمع کنند، باید به بنده مراجعه کرده و حقوق خود را دریافت کنند ولی تاکنون کسی نزد ما نیامده درحالیکه با تمام این کارگران برای پرداخت حقوقشان تماس گرفته‌ایم تا دستمزدشان را تسویه کنیم و اسناد آن هم موجود است ولی آنها به هر دلیلی برای دریافت مبالغ خود مراجعه نمی‌کنند.

سلیمانی با بیان اینکه بین حساب و کتاب ما و آنچه که کارگران اعلام می‌کنند اختلاف وجود دارد، عنوان کرد: شرکت مبلغ معینی را اعلام می‌کند اما کارگران قصد دارند با فشار زیاد مبالغ بیشتری را دریافت کنند که این موضوع هم نیاز به تجمع و جنجال سازی ندارد چون فصل‌الخطاب قانون است، یعنی اگر کسی گمان می‌کند که کمتر از مطالبات خود دریافت کرده می‌تواند با مراجعه به اداره کار و دادگاه، شکایت کند.

هیچگونه تخطی از قانون اتفاق نیفتاده
وی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم مطالبات را پرداخت ‌کنیم و کارگران می‌توانند اختلاف مطالبات خود را از اداره کار دریافت کنند؛ برخی از کارگران ادعای حقوق ماهیانه چهار میلیون تومان دارند که ما قطعاً این مبالغ را پرداخت نمی‌کنیم چون مطابق قانون نیست.

پیمانکار شرکت بام لرستان با بیان اینکه ما تابع قانون هستیم، تصریح کرد: شرکت ما در تاریخ دهم شهریور ماه ۹۹ مناقصه را برنده شد و با اینکه مطالبات مردادماه ۹۹ مربوط به پیمانکار قبلی است اما قبول کردیم که آن را هم بپردازیم.

وی بیان کرد: نرخ حقوق پایه در کشور ما یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که مزایایی مانند حق اولاد، سنوات، عیدی، پاداش و... هم به آن اضافه می‌شود؛ در قراردادی که با این کارگران بسته شده روزانه حدود ۶۳ هزار تومان دستمزد برای آنها در نظر گرفته شده که تمام این مبالغ براساس بخشنامه‌های ابلاغی وزارت کار و امور اجتماعی بوده است.

هدف کارگران از این اعتراض و تجمعات، جنجال‌آفرینی و جوسازی است
پیمانکار شرکت بام لرستان گفت: هر بخشنامه‌ای که دولت بابت پرداخت کارگران ابلاغ کند ما هیچ مشکلی برای پرداخت آن نداریم اما مسئله این است که برخی کارگران قدیمی بام که بین سه تا پنج سال است در آنجا مشغول به کارند، یک حس مالکیت پیدا کرده اند تا جایی که گمان می‌کنند می‌توانند پیمانکار را عوض کنند.

وی افزود: متأسفانه این کارگران جنجال سازی را هم خوب یاد گرفته‌اند و از طریق مصاحبه با خبرنگار و تجمع در استانداری قصد دارند ما را به چالش بکشند تا پیمانکار به خواسته آنها تن بدهد؛ کارگران از این موضوع ناراحتند که چرا نمی‌توانند استراحت کنند، بخوابند، کار نکنند و درعین حال حقوق دریافت کنند یعنی چون ما برای کار، به آنها فشار می‌آوریم آنها هم به این جوسازی‌ها روی آورده‌اند.

سلیمانی عنوان کرد: ما تاکنون هیچ نیروی اخراجی نداشته‌ایم و فقط در روز اول که زمین کارگاه را تحویل گرفتیم، نماینده قسمت شرقی که یک پیرمرد ۶۵ - ۶۶ ساله و باز نشسته بود و توانایی کار نداشت، از مجموعه کنار گذاشته شد، البته در نظر داریم دو سه نفر را اخراج کنیم چون تقریباً چندین بار است که آنها را در شیفت‌های نگهبانی در حال مصرف مواد مخدر دیده ایم.

آماده پرداخت مطالبات کارگران هستیم
وی خاطرنشان کرد: این کارگران چراغ قرمز رفتار مدنی را رد کرده‌اند و با تجمعاتی که داشته‌اند سه اداره استانداری، اداره کار و منابع طبیعی را به چالش کشیده‌اند درحالیکه این راه‌حل مناسبی نیست؛ البته حدود ۱۵ کارگر از عملکرد ما راضی هستند و حقوق خود را کم یا زیاد با رضایت دریافت می‌کنند و در حال حاضر هم مشغول به کار هستند.

پیمانکار بام خرم‌آباد بیان کرد: کیفیت بام خرم آباد را می‌توانید نسبت به چهار یا پنج ماه گذشته مقایسه کنید و در حال حاضر هم مشهود است همانطور که بسیاری از نهادهای نظارتی از جمله اداره منابع طبیعی این تغییرات مثبت را تأیید کرده‌اند.

به پیمانکار بام خرم‌آباد اخطار داده‌ایم
شیرزاد نجفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، تصریح کرد: ما پیمانکار بام لرستان را از طریق یک آگهی مناقصه انتخاب کرده‌ایم که وظیفه مراقبت، نگهداری و آبیاری این مجموعه ۸۰۰ هکتاری را به عهده بگیرد.

وی در رابطه با مشکلات کارگران بام خرم‌آباد، گفت: مشکلات کارگران بام خرم‌آباد صرفاً به شخص پیمانکار برمی‌گردد و متأسفانه امسال این پیمانکاری که برنده مناقصه شده کمترین حقوق ممکن را برای کارگران تعیین کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: برای حل مشکل کارگران، چندین جلسه با استاندار، اداره کار و شورای تأمین برگزار کرده‌ایم و اقداماتی علیه پیمانکار در حال انجام است چون مقصر اصلی پیمانکار است و هیچ کدام از این مسائل مرتبط با اداره منابع طبیعی نیست که بخواهد حقوق کارگران را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه پیمانکار بام در بحث پرداخت حقوق و مزایای کارگران ضعیف عمل کرده، خاطرنشان کرد: ما به عنوان دستگاه ناظر چندین بار به پیمانکار نامه زده و اخطار داده‌ایم که به تعهداتش عمل کند اما تاکنون این کار را انجام نداده حتی اداره کار و استانداری هم به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند تا آن را تعیین تکلیف کنند.

عملکرد ضعیف پیمانکار در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران
نجفی عنوان کرد: فعلاً پیمانکار به صورت علی‌الحساب مبالغی به کارگران پرداخت کرده ولی از تاریخ یکم مرداد ماه ۹۹ به بعد باید حقوق آنها را طبق آخرین مصوبه شورای عالی کار پرداخت می‌کرد و ما پیگیر این مسئله هستیم.

وی تصرح کرد: حقوق کارگران بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی کار مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیست بنابراین ما به پیمانکار اخطار داده‌ایم که باید حقوق کارگران را براساس همان مصوبه پرداخت کند.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان بیان کرد: واقعیت این است که ما با پیمانکار بام مشکل داریم و اگر تعداد اخطارها به سه مورد برسد شاید بتوانیم با واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار دیگری آن را تعیین تکلیف کنیم؛ نامه‌نگاری‌های لازم را با مراجع نظارتی انجام داده‌ایم حال باید دید در نهایت چه اتفاقی رخ می‌دهد.

اینکه هر بار کارگران برای دریافت حقوق ناچیز خود باید دست به دامن رسانه شوند و یا در محل استانداری تجمع کنند در لرستان به یک امر عادی تبدیل شده ولی این کار تبعات منفی زیادی برای مردم دارد چون آنها به اندازه کافی مشکل و دغدغه فکری دارند و این گونه اعتراضات در حقیقت عامل تنش‌ و ناراحتی برای کارگرانی است که جسم و روحی خسته‌ دارند، آنها در زندگی خود به اندازه کافی در تنگنا هستند و کمرشان زیر بار مشکلات اقتصادی خم شده پس با آزار دادن کارگران بیش از این، آنها را رنج ندهیم چون ما پیرو دینی هستیم که پیغمبر آن معتقد بود باید قبل از خشک شدن عرق کارگر، دستمزد آن را پرداخت کرد.

از نهادهای ناظر مخصوصاً اداره کل منابع‌طبیعی، استانداری لرستان و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان انتظار می‌رود که بر روند پرداخت منظم حقوق کارگران استان مخصوصاً کارکنان بام نظارت داشته باشند و ضمن دفاع از حقوق این قشر مظلوم با افراد خاطی برخورد کنند.

کد خبر: ۶۰٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha