۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
 توسعه‌ای صنعت نفت با استفاده حداکثری از بخش خصوصی
عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد:

توسعه‌ای صنعت نفت با استفاده حداکثری از بخش خصوصی

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران گفت: در راستای اجرایی‌کردن اصل ۴۴، موضوع پیوستگی پروژه‌های توسعه‌ای میان بخش بالادستی و پایین‌دستی با رویکرد استفاده از بخش خصوصی هدف مدیریت سرمایه‌گذاری است.

به گزارش بازار، فاطمه گودرزی در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرآورشی نفت خام اظهار داشت: مدیریت سرمایه‌گذاری در راستای اجرایی کردن اصل ۴۴، موضوع پیوستگی پروژه‌های توسعه‌ای میان بخش بالادستی و پایین‌دستی را با رویکرد استفاده از بخش خصوصی هدف قرار داده است.

گودرزی با بیان اینکه پیوستگی میان بخش بالادستی و پایین‌دستی در پروژه‌های توسعه‌ای می‌تواند هزینه‌های بالادستی را کاهش دهد، گفت: یکی از مزایای اصلی این مدل قرارداد که در آن موارد مهمی همچون شاخص‌های ظرفیت، کیفیت و هزینه مدنظر است، تغییر رویکرد حاکم بر تفکر سال‌های اخیر از قراردادهای EPC به. B.O.O است.

وی افزود: تاکنون قالب‌های از پیش نوشته‌شده برای قراردادها مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما آنچه در این مدل قرارداد مدنظر است، چابک‌تر شدن فرآیند انجام کار و شناسایی منابع و حوزه‌های پراهمیت است که بر اساس پیشنهاد سرمایه مورد نیاز، سرمایه‌گذار معرفی خواهد شد.

گودرزی اضافه کرد: در مدل قراردادی BOO، مشخصات و ویژگی‌های محصول در پروژه از طرف شرکت ملی نفت ایران تأیید می‌شود اما در بحث سرمایه‌گذاری، پیمانکار اختیار بیشتری دارد.

وی با تأکید بر این که ایجاد این مدل قراردادی در راستای اجرای سیاست‌های کلان مبنی بر استفاده از بخش خصوصی است، ابراز کرد: مزیت دیگر قرارداد BOO، امکان اخذ تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسات مالی به‌پشتوانه تأسیسات ایجادشده است که همچنان این مزیت در مرحله آزمون قرار دارد.

گودرزی با اشاره به شرایط کنونی کشور در مواجهه با محدودیت‌ها، نسبت به تلاش هرچه بیشتر برای استفاده از ظرفیت و منافع داخلی تأکید کرد و گفت: تحقق این امر مستلزم نوعی از طراحی است که بر اساس آن طرف مقابل ما بسترهایی در اختیار داشته باشد که بتواند به‌واسطه آن از منابع داخلی بهره ببرد و تأسیساتی را که خود بر اساس قرارداد مالک آن است پشتوانه قرار دهد.

مشاور حقوقی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرآورش نفت خام را مقدمه‌ای برای تغییر روش‌های مرسوم و گامی روبه‌جلو برای صیانت از منابع انرژی کشور و استفاده بهینه از فرصت‌ها خواند و گفت: این مدل قرارداد یک گام بزرگ از سوی شرکت ملی نفت ایران و شامل تغییر دیدگاه و رویکرد به‌گونه‌ای است که منافع هر دو طرف حفظ شود.

کد خبر: ۶٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha