۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
حوزه مسکن وزیر ندارد! | مقصر ۲۰ میلیونی شدن مسکن در اهواز وزارت راه است
دبیر کانون انبوه سازان کشور در گفتگو با بازار:

حوزه مسکن وزیر ندارد! | مقصر ۲۰ میلیونی شدن مسکن در اهواز وزارت راه است

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه متوسط قیمت مسکن در اهواز اگر هم ۲۰ میلیون باشد مقصر آن سیاستهای نادرست دولت و وزارت راه و شهرسازی است، گفت: حوزه مسکن وزیر ندارد اما دائم در مصاحبه ها شرکت می کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اظهارات محمودزاده معاون مسکن و ساختمان مبنی بر اینکه تنها دو شهر در کشور هستند که متوسط قیمت مسکن آنها بالای ۲۰ میلیون تومان است نشان می دهد که در این دو شهر تقاضا از عرضه پیشی گرفته است و یا اینکه دلالان در این دو شهر به خوبی بازار مسکن را در دست خود گرفته اند. 

دادن آمارهای متفاوت برای بخش مسکن از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار، وزارت راه و شهرسازی و در راس آنها محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی را آزرده خاطر کرده و گفته بود که دادن آمارهای متفاوت برای بخش مسکن نمی تواند مفید باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داده است که از این پس آمارهای قیمت مسکن را ماهانه و در سایت وزارت راه و شهرسازی منتشر خواهد کرد. 

او معتقد است که روند قیمت مسکن در شهر تهران از حدود سال ۸۸ حدود ۱.۲ میلیون تومان به عدد ۲۷ میلیون تومان رسیده و متوسط قیمت مسکن در خوزستان ۲۳.۵ میلون تومان است. وی با اعلام این که متوسط قیمت مسکن کشور حدود ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، اضافه کرد: در این رابطه فقط شهر تهران و اهواز عدد بالاتر ۲۰ میلیون تومان است. 

مسکن در اهواز از ۵ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان
در این بین فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن کشور و رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار آمارهای ماهانه قیمت مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی می تواند به نفع بخش مسکن باشد؟ و اینکه آیا بالا بودن متوسط قیمت مسکن در اهواز بیش از ۲۰ میلیون تومان را قبول دارید؟ گفت: متوسط قیمت مسکن در اهواز بالای ۲۰ میلیون تومان را باید به این شکل بررسی کرد که در برخی مناطق اهواز قیمت مسکن تا متری ۳۵ میلیون تومان هم رسیده است و در برخی مناطق کم برخوردار نیز قیمت مسکن متری ۵ میلیون تومان هم ارائه می شود. 

متوسط قیمت مسکن در شهر اهواز شاید به ۲۰ میلیون تومان برسد اما سوال من این است که چرا قیمت مسکن در این شهر تا این حد افزایش یافته است؟ عدم اجرای سیاست های درست در حوزه شهرسازی باعث شده تا در کنار رشد جمعیت قیمت مسکن به شدت در شهر اهواز افزایش یابد

وی تاکید کرد: اگر متوسط قیمت مسکن را در شهر اهواز با این قیمت ها استخراج کنیم شابد متوسط قیمت به ۲۰ میلیون تومان برسد اما سوال من این است که چرا قیمت مسکن در این شهر تا این حد افزایش یافته است؟ پاسخ روشن است. عدم اجرای سیاست های درست در حوزه شهرسازی باعث شده تا در کنار رشد جمعیت قیمت مسکن به شدت در شهر اهواز افزایش یابد. 

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با تاکید بر اینکه رشد جمعیت اهواز در ۲۰ سال گذشته بالا بوده و طرح تفصیلی اهواز باعث محصور شدن این منطقه شده است اظهار داشت: طرح تفصیلی شهر اهواز باعث شده تا این شهر قابلیت توسعه شهری پیدا نکند و تقاضا از عرضه مسکن به شدت پیشی بگیرد.  

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن خوزستان ادامه داد: وقتی زمین در اهواز گران است اما به دلیل طرح تفصیلی اهواز اجازه ساخت و ساز نیست و قابلیت اضافه شدن مناطق شهری وجود ندارد همین می شود که می بینیم به یکباره متوسط قیمت مسکن در اهواز به بالای ۲۰ میلیون تومان می رسد. البته با جدایی منطقه کوت عبدالله از اهواز و مستقل شدن این منطقه که از لحاظ قیمتی در بخش مسکن ارزان تر از اهواز است باید گفت که این متوسط قیمت تا حدودی باید تغییر کند.

به هر حال داشتن دیتا و آمارهای دقیق و درست از بخش مسکن و قیمت کار خوب و پسندیده ای است

پورحاجت در خصوص آمارهای ماهانه قیمت مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: به هر حال داشتن دیتا و آمارهای دقیق و درست از بخش مسکن و قیمت کار خوب و پسندیده ای است. چرا که دیتاهای دقیق می تواند بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این بخش را به خوبی برای برنامه ریزی در این بخش کمک کند. اما بنده معتقد هستم که حوزه مسکن، وزیر ندارد. 

وی افزود: اگر حوزه مسکن وزیر داشت نباید کشور به این بزرگی و با این وسعت تا این حد دچار کمبود مسکن می شد و قیمت ها تا این حد سرسام آور افزایش می یافت. آمار کمبود مسکن و مشکل داشتن مسکن برای ۵ تا ۶ میلیون خانوار نشان می دهد که در این ۴۰ سال هیچ اقدامی برای بخش مسکن نشده است. یک زمانی بود که مصالح ساختمانی وارداتی بود اما می بینیم که در حال حاضر صفر تا ۱۰۰ مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود. 

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن کشور تاکید کرد: وقتی در مصالح ساختمانی مشکلی نداریم در زمین هم مشکلی نیست چرا باید جوانان در تامین مسکن تا این حد با مشکل مواجه شوند و در تنگنای تامین مسکن باقی بمانند؟ این برنامه به اعتقاد بنده به کمرنگ شدن نقش حاکمیتی دولت برمی گردد. قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن داریم اما وزارت راه و شهرسازی تکالیف خود را در اجرای این قانون عملی نمی کند. 

در دوره ای مدام از عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی مطالبه و او را مواخذه می کردند که در بخش مسکن خوب عمل نکرده است. اما پاسخ بنده این است که در دوره وزیر سابق راه و شهرسازی تا این حد رشد غیرمتعارف مسکن را تجربه نمی کردیم و سیاست درستی در بخش مسکن در پیش گرفته بود

وی خاطر نشان کرد: در دوره ای مدام از عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی مطالبه و او را مواخذه می کردند که در بخش مسکن خوب عمل نکرده است. اما پاسخ بنده این است که در دوره وزیر سابق راه و شهرسازی تا این حد رشد غیرمتعارف مسکن را تجربه نمی کردیم و سیاست درستی در بخش مسکن در پیش گرفته بود. اما در این دوره هیچ برنامه مشخصی برای بخش مسکن وجود ندارد و مدام در برنامه مختلف تلویزیونی مصاحبه می کنند.

وی افزود: این که ۴۰۰ هزار مسکن ملی مدام نامش تغییر می کند و در دو سال گذشته هنوز واگذاری به آن شکل نداشته است آیا قابل دفاع است؟ آیا مشکل امروز جوانان و مردم و متقاضیان مسکن این است که مسکن متری ۲۷ میلیون تومان شده است؟ مشکل این است که مردم مسکن ندارند. پس باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مردم راحت تر مسکن دار شوند. 

کد خبر: ۶۰٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha