۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
شرکت‌های کامودیتی‌محور، نقطه تمرکز سرمایه‌های سهامداران
تحلیل روزانه بورس؛

شرکت‌های کامودیتی‌محور، نقطه تمرکز سرمایه‌های سهامداران

تاجبر، کارشناس بازار سرمایه علت بالا رفتن شاخص کل بازار سرمایه را افزایش قیمت کامودیتی‌ها دانست و سهم‌های کامودیتی‌محور را بهترین موقعیت برای خرید سهام دانست.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه امروز با لیدری فولاد و مس آغاز شد و همین دیوار محکم کافی بود تا شاخص کل این بازار به طور جدی به این سهم‌ها تکیه کند و بالاخره پس از سه روز متوالی کاری با شرایط قرمز و وضعیت ناامیدکننده بازار برای سهامداران، وضعیت قرمز را به وضعیت سبز تغییر دهد. شاخص کل بورس در روز جاری بیش از ۲۱ هزار واحد افزایش یافت و ریزش‌های دو روز آخر هفته خود را جبران کرد و بالاخره توانست مقاومت یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی را شکست دهد و جبهه مقاومت خود را جلوتر ببرد.

امروز باز هم شاهد این بودیم که حجم معاملات بازار سرمایه از ۲۰ هزار میلیارد تومان گذشت و در نتیجه این بالا رفتن حجم، نقدینگی بیشتری هم وارد بازار شد. کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که اعتماد از دست رفته مردم دوباره رفته رفته در حال بازگشتن است و افراد زیادی هستند که با رکود بازارهای دیگر مانند ارز و سکه و طلا و دیگر بازارهای موازی با بورس، به این بازار روی می‌آورند و تصمیم می‌گیرند پول خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در این میان، بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها، نفت و متانول است که باعث می‌شود این بازار نسبت به قبل حالت تعادلی بیشتری را داشته باشد و معامله‌کنندگان با فراغ خیال سهام شرکت‌های مورد نظر خود را معامله کنند.

چیزی که نباید از یاد برد این است که با وجود بالا رفتن حجم معاملات بازار سرمایه و همچنین رشد سود سهم‌های شرکت‌ها نباید باعث شود که ما فکر کنیم باز هم قرار است در بازار شاهد بالا و پایین رفتن‌های شارپی باشیم و علاوه بر این مسائل، نرخ سپرده بین بانکی است که اگر از این مقدار هم پایین‌تر بیاید، می‌توانیم امیدوار باشیم که سود بیشتری نصیب شرکت‌ها خواهد شد و در کنار آن، طرح‌های توسعه‌ای است که شرکت‌ها برای فعالیت خود در بورس در نظر می‌گیرند. درست مانند فولاد مبارکه اصفهان که با توسعه طرح‌های خود توانست امروز به لیدر بازار تبدیل شود.

افزایش قیمت کامودیتی ها بالاخره خود را نشان داد
علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره نحوه معاملات این بازار گفت: مدتی است که شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها هستیم و خیلی از سهامداران به سمت شرکت‌های کامودیتی‌محور و تولیدکننده اینگونه فلزات رفته‌اند و عمدتا سهام شرکت‌هایی را خریداری می‌کنند که به قیمت‌های جهانی وابسته هستند.

وی ادامه داد: این مسئله نشان دهنده این است که بحث تحلیل در میان سرمایه‌گذاران پررنگ‌تر شده و حجم معاملات هم در پی آن بالاتر رفته است و باید به این نکته توجه کرد که اگر در دقایق پایانی بازار متعادل می‌شود، نباید نگران بود. ما عادت بدی داریم که تصور می‌کنیم سهم‌ها باید یا مطلق مثبت یا مطلق منفی باشند و به محض احساس تعادل در سهم‌ها احساس خطر می‌کنیم در حالی که قاعده نباید اینگونه باشد و باید به این تعادل عادت کنیم، آن را جزئی از بازار دانسته و قبول کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تغییر رویه سرمایه‌گذاری سهامداران در بازار سرمایه تصریح کرد: اتفاق خوبی که در بازار افتاده این است که سهامداران بیشتر به سمت سهم‌های  بنیادی گرایش پیدا کرده‌اند و با توجه به اینکه معاملات بازار سرمایه از مرز  ۲۰ هزار میلیارد تومان عبور می‌کند، به نظر می‌رسد روند صعودی و همچنین تعادلی در بازار ادامه‌دار باشد و صرفا ممکن است پول از صنعتی به صنعت دیگر منتقل شود و با شیب آهسته شاهد رشد شاخص و بازار باشیم.

مدتی است که شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها هستیم و خیلی از سهامداران به سمت شرکت‌های کامودیتی‌محور و تولیدکننده اینگونه فلزات رفته‌اند و عمدتا سهام شرکت‌هایی را خریداری می‌کنند که به قیمت‌های جهانی وابسته هستند

تاجبر در رابطه با لیدر بودن فولاد و فملی در معاملات امروز بازار سرمایه تأکید کرد: یک ریسک بزرگی به سهم‌های فملی و فولاد وارد شده و آن هم بحث قیمت‌گذاری و حق نفع معادن است و نرخ جهانی هم پرش‌های فوق العاده‌ای داشتند و این سهم‌ها هم مدتی بود که اصلاحاتی را تجربه نکردند و بازار به خاطر حفظ سرمایه بنیادی و افزایش نرخ جهانی از این سهم‌ها حمایت کرده است.

وی در پایان گفت: حجم معاملات به بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این نشان دهنده روند مثبت معاملات است و سهامداران باید به تعادل بازار هم عادت کنند و همیشه منتظرسود ۵ درصدی سهام خود روی تابلوی معاملات باشند لذا در میان‌مدت بازار را صعودی پیش‌بینی می‌کنیم و البته رشد سهم‌های کامودیتی‌محور هم به خاطر افزایش نرخ جهانی ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۶۰٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha