۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
«کارالودر» ماشین ایرانی کار راه‌انداز؛ رونق‌ اقتصادی با حمایت از تولید داخل
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

«کارالودر» ماشین ایرانی کار راه‌انداز؛ رونق‌ اقتصادی با حمایت از تولید داخل

یزد- ماشین مکانیزه «کارالودر» حاصل فکر، اندیشه و تلاش کارآفرینان داخلی و در شهرستان اشکذر یزد تولید می‌شود، کیفیت و قیمت تمام‌شده این محصول، گوی رقابت را از نمونه‌های خارجی ربوده و باعث تسریع در تحقق اهداف اقتصادی کشور به ویژه توسعه اقتصاد دانش بنیان شده است.

ناهید عنصری؛ بازار: برخی بر این باورند که کشاورزی در استان یزد بی‌حاصل است، اما در همین یزد با اقلیم خشک و کم‌آب، بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی روز می‌تواند جبران مافات کرده و چه بسا به رونق کشاورزی بینجامد.

«کارالودر» دستگاهی است حاصل اندیشه و تلاش متخصصان داخلی که در حال حاضر در شهرستان اشکذر در استان یزد تولید می‌شود. این دستگاه گامی بزرگ در بهبود و بهره‌وری کشاورزی محسوب می شود کیفیت و قیمت تمام‌شده این محصول گوی رقابت را از نمونه‌های خارجی آن ربوده؛ به‌طوری که به چندین کشور نیز صادر می‌شود.

حمیدرضا کریم‌نژاد، از جمله متخصصان و نخبگان حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات بوده که از دانش خود برای طراحی و تولید دستگاه‌های مکانیزه بهره برده و گامی بزرگ در بهبود بهره‌وری کشاورزی برداشته است با وی که رئیس انجمن حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خانه صمت یزد است، درباره این دستگاه گفت‌وگو می کنیم.

* درباره ویژگی‌ها و پتانسیل‌های ماشین کارالودر توضیح دهید؟
کارالودر در حوزه‌های مختلف کشاورزی و دامداری کاربرد دارد. در واقع انجام فعالیت‌هایی مانند شخم‌زدن، کودپاشیدن، سم‌زدن، حفر نهال و نیز فعالیت‌هایی مانند کودبری و حمل خوراک برای دام را انجام می‌دهد.

ساخت این دستگاه یک تحول شگرف در حوزه کشاورزی به‌شمار می‌رود. در حال حاضر دو مدل دیگر از این دستگاه در استان یزد در حال تولید است؛ یکی از این دستگاه‌ها از نظر ابعاد، مشابه کارالودر بوده و با سرنشین است و به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. دستگاه دوم نیز بیشتر در حوزه ساختمان‌سازی و عمران کاربرد دارد.

تمامی این فعالیت‌ها بر روی کارالودر قابل نصب است؛ به این ترتیب برای شخم زدن یا حمل بار نیازی به خرید ماشین‌آلات سنگین مانند تراکتور و تریلی نبوده و دستگاه مذکور همه فعالیت‌های موردنیاز را انجام می‌دهد. همچنین کارایی کارالودر تنها به حوزه کشاورزی محدود نیست، بلکه این دستگاه به دلیل دارا بودن قابلیت‌های منحصر به فرد در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، عمران و کوره‌های آجرپزی با هدف خشت‌خام و آجر کاربرد دارد.

* قابلیت‌های تخصصی این ماشین چیست؟
کارالودر مجهز به موتور قدرتمند ۲۰۷ سی‌سی، گیربکس دو سرعته دو دنده و ترمز قدرتمند دیسکی است. فرمان‌گیری آسان، عملکرد سریع و پرقدرت، دسترسی آسان به موتور برای سرویس‌های روزانه و دوره‌ای، قابلیت حرکت در راهروهای باریک، سطوح شیبدار، زمین‌های ناهموار و حمل بار تا ۵۰۰ کیلوگرم با تخلیه آسان از دیگر قابلیت‌های این دستگاه است.

این دستگاه همچنین دارای صندلی کاملاً ارگونومی برای راحتی و سهولت کار راننده در تمام شرایط بوده و امکان دسترسی آسان به تمام اهرم‌های کنترل را دارد. از دیگر ویژگی‌های محصول می‌توان به لاستیک‌های تراکتوری مناسب انواع سطوح و قابلیت نصب انواع ادوات کشاورزی اشاره کرد.

* از نظر اقتصادی، استفاده از این دستگاه برای کشاورزان مقرون به صرفه است؟
بالابودن هزینه‌های ماشین‌آلات کشاورزی گاهی توازن دخل و خرج کشاورزان را بر هم زده و موجب می‌شود کشاورزان قناعت‌پیشه فعالیت مضاعف را جایگزین استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه کنند. لازم به ذکر است که ما به عنوان تولیدکنندگان این دستگاه در تلاش هستیم که تأییدیه مرکز آزمون را برای کارالودر به دست آوریم. در صورت تأیید این مرکز، امکان استفاده از تسهیلات خرید برای کشاورزان فرآهم شده و دسترسی به دستگاه برای مردم و کشاورزان آسان‌تر خواهد شد.

کارایی کارالودر تنها به حوزه کشاورزی محدود نیست؛ بلکه این دستگاه به دلیل دارا بودن قابلیت‌های منحصر به فرد در حوزه‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت، عمران و کوره‌های آجرپزی با هدف حمل خشت‌خام و آجر نیز کاربرد دارد.

* کارالودر چگونه به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند؟
در این باره باید گفت استفاده از این دستگاه، در حوزه کشاورزی بهره‌وری را چندین برابر می‌کند. این مهم با ذکر مثالی قابل توضیح است: اگر زمین پسته‌زاری در نظر گرفته شود که درختان پسته با فاصله از یکدیگر قرار دارند، امکان حمل کود برای ماشین در بین درختان وجود ندارد؛ بنابراین در صورت حمل کود با ماشین، لازم است کود در گوشه‌ای از زمین تخلیه شده و سپس از طریق فرغون دستی به پای درختان منتقل شود.

برای انجام این کار به وجود پنج کارگر نیاز است تا در مدت ۱۰ روز کودها را در زمین پسته پخش کنند. در حالی‌که با استفاده از کارالودر و بر اساس اظهارنظر مصرف‌کنندگان، کار پخش کودها با وجود دو کارگر و در یک روز انجام خواهد شد. این مسئله با احتساب دستمزد ۱۵۰ هزار تومانی کارگر به ازای هشت ساعت کار روزانه در زمین کشاورزی قابل فهم‌تر است.

استفاده از تجهیزات مکانیکی علاوه بر سودآور بودن، تحت شعاع احساس نیاز نیز قرار می‌گیرد. این نیاز به صورت نهفته و پنهان در حوزه کشاورزی وجود داشته و طراحان و تولیدکنندگان چنین محصولاتی این نیاز را شناخته و درصدد رفع آن برآمدند؛ به عنوان مثال، برای حمل بار در مسیرهای صعب‌العبور نیازی به استفاده از ماشین‌آلات سنگین نیست و این دستگاه بهترین وسیله برای عبور از چنین مسیرهایی محسوب می‌شود.

* نقش این دستگاه در اشتغالزایی چیست؟
در ابتدا، کار طراحی و تولید این دستگاه با یک تیم سه نفره آغاز شد و در حال حاضر بالغ بر ۳۵ نفر در این زمینه به طور مستقیم مشغول کار هستند. همچنین خط تولید این دستگاه در حال توسعه است که این مهم به گسترش اشتغالزایی کمک کرده و از دانش و تجربه نیروهای متخصص و متعهد بهره خواهد برد.

* این دستگاه به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود؟
در حال حاضر این محصول که در استان یزد به تولید می‌رسد به کشورهای عراق، گرجستان و ارمنستان صادر می‌شود و مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است؛ البته باید در نظر داشت که این محصول جدید بوده و در مرحله آزمون و خطا قرار دارد. از شش ماه پیش این محصول به بازار معرفی شده و اکنون تولید آن عقب‌تر از سفارش است؛ به همین دلیل توسعه خط تولید از مهمترین دغدغه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

 استفاده از ابزارهای مکانیزه و ماشین‌آلات، علاوه بر تسهیل کشت و زرع محصولات، بهره‌وری کشاورزی را نیز چند برابر می‌کند و این امر می‌تواند گام مهمی در زمینه جهش تولید و رشد اقتصادی کشور به شمار آید.

کد خبر: ۶۰٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha