۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
چشم کارخانه های سلولزی به باغ چوبکاران
بازار گزارش می‌دهد؛

چشم کارخانه های سلولزی به باغ چوبکاران

ساری- چراغ صنایع سلولزی در مازندران یکی پس از دیگری به دلیل نبود مواد اولیه خاموش می شود و همه امیدها به زراعت چوب و چوبکاری است تا به نوشدارویی برای صنعت مبدل شود.

بازار؛ گروه استان ها: ۲۳۵ واحد سلولوزی و نئوپان در مازندران فعالیت دارد که یک چشمشان به جنگل  و دست چوبکاران و زراعان طرح زراعت چوب است و چشم دیگرشان به واردات مواد اولیه چوبی که هیچ گاه محقق نشده است.

از چوب و کاغذ مازندران که بزرگترین تولیدکنندگان کاغذ و مشتقات آن است گرفته تا نکا چوب، صنایع سلولوزی و نئوپان و غیره، همه این واحدها به دلیل کمبود مواد اولیه وچوب چرخ تولید در آن لنگ می زند و چوبکاری را نوشدارویی برای احیای این صنایع در حال رکود و تعطیلی قلمداد می کنند.

طرح تنفس جنگل و قطع بهره برداری از یک سو و کمبود مواد اولیه، موانع و مشکلاتی که فراروی واردات چوب با پوست وجود دارد، همه نگاه ها را به سمت زراعت چوب برده است. طرحی که قرار است نوشدارویی برای صنایع چوبی و جنگل های هیرکانی باشد.

طبق برنامه قرار است چهار هزار هکتار از عرصه های طبیعی مازندران به زیر کشت و زراعت چوب رود و وجود عرصه هایی نظیر ۱۰ هکتاری ها، اراضی شیبدار و مزارع می تواند در رونق زراعت چوب موثر باشد.

کارخانه ها یکی پس از دیگری خاموش می شود
در مازندران بیش از ۲۳۵ واحد سلولزی و نئوپان فعالیت دارد که چراغ آنان یکی پس از دیگر کم سو و یا خاموش می شود و وقتی دلیل این رکود و بحران را جستجو می کنی به کمبود مواد اولیه و چوب خواهیم رسید.

بزرگترین کارخانه تولید ام دی اف خاورمیانه امسال با حضور سرپرست وزارت صمت و به صورت ویدئوکنفرانسی توسط رئیس جمهور افتتاح شد که دو ماه بعد از افتتاح این کارخانه بزرگ به حالت نیمه تعطیل درآمد و اکنون با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت کار می کند.

بالابودن هزینه واردات چوب، ممنوعیت بهره برداری از جنگل، نیاز کارخانه ها به مواد اولیه، گزینه زراعت چوب را روی میز متولیان امر قرار می دهد و قرار است امسال در ۲۲ شهرستان استان چهار هزار هکتار زراعت چوب انجام شود.

چهار هزار هکتار زراعت چوب انجام می شود
حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار توسعه زراعت چوب را از برنامه های مهم جهش تولید یاد کرد و گفت: براساس این برنامه چهار هزار هکتار از عرصه های استان به زیرپوشش این طرح خواهد رفت.

وی به اجرای طرح زراعت چوب در ۱۰۰ هکتار از عرصه های بهشهر اشاره کرد و گفت: در استان صنایع سلولزی، نئوپان و چوب و کاغذ فعالیت دارد که چاره ای نداریم برای تامین مواد اولیه آن ها به توسعه زراعت چوب بپردازیم.

وی با اظهار اینکه شمار زیادی اشتغال در کارخانه های مرتبط با صنایع چوب ایجاد شده است، تصریح کرد: برای حفظ این اشتغال و جلوگیری از خروج ارز و تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدها باید زراعت چوب مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

خیریان پور با اشاره به ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها به دلیل طرح تنفس یادآور شد: قرار است چهار هزار هکتار زراعت چوب در استان اجرا شود.

معاون استاندار مازندران با عنوان اینکه در راستای طرح زراعت چوب شش میلیون اصله نهال غرس می شود، گفت: طبق تفاهمنامه با دستگاه ها عرصه هایی که قابلیت اجرای طرح دارند، شناسایی شدند و تفاهمنامه هایی با دستگاه های مرتبط امضاء شده است.

وی با اظهار اینکه شرایط برای کاهش نهال و توسعه زارعت چوب در استان مهیا شده است، افزود: این طرح در سراسر استان انجام خواهد شد.

در حالی طرح زراعت چوب در مازندران کلید خورد که به گفته کارشناسان و صاحبنظران باید گونه های بومی و یا سریع الرشد در این طرح مورد توجه قرار گیرد. به تاکید کارشناسان، صنوبر و یا پالونیا ازجمله گونه هایی است که زراعت آن می تواند هم برای زارعان به صرفه باشد و هم در بازه زمانی میان مدت نیاز چوبی صنایع را تامین کند.

صنوبر و یا پالونیا ازجمله گونه هایی است که زراعت آن می تواند هم برای زارعان به صرفه باشد و هم در بازه زمانی میان مدت نیاز چوبی صنایع را تامین کند

محمد جعفری استاد دانشگاه کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه زراعت چوب عامل بازدارنده ای برای جلوگیری از تخریب جنگل ها به شمار می رود، بر لزوم زراعت گونه ها بومی و سریع الرشد تاکید کرد.

وی با عنوان اینکه باید گونه هایی که در بازه زمانی سه تا چهارساله قابلیت بهره برداری دارند، مورد توجه قرار گیرد، افزود: صنوبر از جمله گونه های بومی است ولی بازه زمانی مورد نیاز بهره برداری آن هفت تا ۱۰ سال است که صرفه خواهد داشت.

جعفری گونه پالونیا را برای بکارگیری در صنایع روکش سازی، مبلمان و صندلی، خمیر، کاغذ و غیره مناسب دانست و گفت: این گونه در بازه زمانی سه تا چهارساله قابلیت بهره برداری و برداشت را دارد.

وی یادآور شد: همچین در هر هکتار می تواند بیش از سه هزار و ۵۰۰ اصله نهال پالونیا را کاهش و در کنار ان می توان از گونه هایی نظیر بید، اوکالیپتوس و صنوبر هم بهره برد.

۱۰۰ هکتار مزرعه چوبکاری در غرب مازندران
امسال بیش از ۳۰ هزار هکتار زراعت چوب در کشور در دستور کار قرار دارد و به گفته متولیان امر انجام این پروژه می تواند در جلوگیری از قاچاق چوب، تامین نیاز صنایع چوبی و جلوگیری از واردات مثمر ثمر باشد.

عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران- نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در بیش از ۱۰۰ هکتار از عرصه های منطقه زراعت چوب انجام می شود، گفت: برای ترویج زراعت چوب ۲۰ هزار اصله نهال که بیشتر از نوع صنوبراست بین مردم توزیع می شود.

وی اظهار اینکه این گونه ها در توسعه زراعت و جلوگیری قاچاق و تامین مواد اولیه کارخانه ها نقش بسزایی دارد، گفت: واردات چوب با پوست دارای محدودیت هایی است و توسعه زراعت چوب می تواند نیازها را تامین کند.

رواج گونه های غیربومی در طرح زراعت چوب به تاکید برخی از صاحبنظرات زنگ خطری برای عرص های جنگلی و هیرکانی در شمال ایران محسوب می شود و از اینرو به اذعان آن ها هرگونه برنامه ریزی در این بخش نیازمند ارائه طرحی جامع است.

امسال قرار است در قالب طرح زراعت چوب نهال هایی نظیر صنوبر، اوکالیپتوس در خطه شمال کشت شود و امید می رود با به بار نشتن آن نیاز صنایع به مواد اولیه مرتفع شود.

همچنین برای توسعه زراعت چوب در مزارع دولت بنا دارد علاوه بر توزیع نهال رایگان، به ازای هر هکتار نیز وام ۷۰ تا ۸۰ میلیونی ارائه دهد و صنایع و کارخانه ها نیز محصولات را خرید تضمینی داشته باشند.

کد خبر: ۶۰٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha