۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
رابطه مستقیم حمایت از تولید و مهار نرخ تورم
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد

رابطه مستقیم حمایت از تولید و مهار نرخ تورم

مجتهد، کارشناس اقتصادی معتقد است: موضوعی که دولت می‌تواند در دستور کار قرار دهد حمایت جدی و همه جانبه از بخش تولید است چون با رونق تولید، خود به خود شاهد کنترل نرخ تورم در اقتصاد خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، ابرتورم تعاریف تکنیکی مشخصی ندارد اما در برخی تعاریف به تورم سالانه در حدود ۱۰۰ درصد در طول سه سال و تورم ماهانه ۵۰ درصد اشاره شده است. تورم به هر حال مرتبط با درآمدهاست به نحوی که اگر دولت‌ها نتوانند تامین مالی کنند و جبران کسری بودجه بشود، گاهی دست به خلق پول می زند که منجر به ایجاد تورم خواهد شد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، باید از راهکارهای هوشمندانه برای مهار تورم بهره برد. در این میان به هر حال بانک مرکزی نیز با برخی اقدامات مهم مانند جلوگیری از استقراض دولت از بانک مرکزی و چاپ اسکناس و هدفگذاری تورمی تلاش کرد نرخ تورم را که البته در حال حاضر هم بالاست، تا حدودی مهار کند و از افزایش بیشتر این شاخص کلان اقتصادی جلوگیری کرد تا نرخ های بالاتری از تورم و سطح عمومی قیمت ها به مردم تحمیل نشود.

در همین باره یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تورم در کشور ما بالاست، اما می توان با اقدامات و تدابیر لازم این شاخص کلان اقتصادی را کاهش داد و حتی جلوی رشد آن را گرفت، اظهار کرد: به نظر بنده اگر سود سپرده های بانکی کاهش یابد و پول ها از نظام بانکی خارج و وارد بازارهای مختلف شود شاهد تعدیل نرخ تورم خواهیم بود؛ چرا که در حال حاضر شاهد رکود اقتصادی و منفعل بودن خرید و فروش ها و فعالیت های اقتصادی هستیم و این در حالی است که تورم ناشی از رکود اقتصادی است.

احمد مجتهد تصریح کرد: البته که باید زمینه برای حضور در بازارها فراهم باشد تا هم مردم سود ببرند و هم دولت به اهداف خود برسد. وی با اشاره به اینکه انعطاف پذیری در تعیین دامنه برای نرخ سود بانکی به طور قطع اثرات مهمی در کنترل تورم و رکود اقتصادی خواهد داشت، ادامه داد: موضوع مهم بعدی که دولت می تواند در دستور کار قرار دهد حمایت جدی و همه جانبه از بخش تولید است چرا که با رونق تولید خود به خود شاهد کنترل نرخ تورم در اقتصاد خواهیم بود.

مجتهد تصریح کرد: با وجود رکود اقتصادی و همچنین تولید بدون رونق، شاهد تورم بالا در اقتصاد خواهیم بود اما با توسعه و جهش تولید و به دنبال ایجاد شغل تورم نیز به خودی خود برطرف می شود.

کد خبر: ۶۰٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha