۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
میراث فرهنگی استان سمنان ظرفیتی برای توسعه گردشگری و اقتصاد
بازار بررسی می کند؛

میراث فرهنگی استان سمنان ظرفیتی برای توسعه گردشگری و اقتصاد

سمنان- استان سمنان نزدیک به دو هزار اثر تاریخی، فرهنگی، گردشگری و طبیعی و ... در درون خود دارد که می توانند ظرفیت ویژه ای برای گردشگری آن هم در نزدیکی عید نوروز باشند، ظرفیتی که به ارتقای اقتصاد محلی نیز منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار، استان سمنان به دلیل قرار گرفتن در جنوب کوهپایه البرز و شمال کویر دارای اقلیم متفاوتی است انواع مناظر طبیعی از جنگل سر سبز و برفی تا کویر شن زار برهوت و از ریگزار تا آبشار همگی در درون استان سمنان قرار گرفته اند آن هم در باریکه ای کم عرض که دسترسی به انواع اقلیم ها را در کوتاه ترین زمان میسر می سازد.

از طرف دیگر قرار گیری در چهار راه شمالشرق ایران و همچنین قرار گرفتن در بین دو شهر مشهد و تهران سبب شده تا این منطقه که آب و هوای خوبی نیز داشته همواره مورد توجه سلسله های حکمرانی در طول تاریخ نیز باشد در نتیجه ابنیه تاریخی فراوانی نیز در این خطه وجود دارد.

ثبت آثار ملی و جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هزار و ۸۳۳ اثر در سطح استان شناسایی شده است، گفت: این آثار طبیعی، فرهنگی، تاریخی، ابنیه معماری و ... هستند و می توانند ظرفیت های ویژه ای برای استان و زمینه گردشگری باشند.

مهدی جمال بیان کرد: ۸۱۳ اثر فرهنگی، طبیعی و تاریخی در سطح استان سمنان به ثبت فهرست آثار ملی رسیده که دیدن از آن ها می تواند اقتصاد محلی را نیز پویا سازد.

وی با اشاره به برون سپاری ابنیه تاریخی و درامد زایی و در کنار آن اشتغال زایی از آنان، گفت: این سیاست میراث فرهنگی است و طبیعتاً در استان سمنان نیز به آن بها داده می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان همچنین گفت: ۱۲ اثر تاریخی استان در انتظار ثبت در فهرست میراث جهانی قرار دارد که ثبت آن ها می تواند آثار مثبتی در جذب گردشگر به خصوص گردشگران خارجی داشته باشد.

چشمه علی در انتظار ثبت جهانی

هسته تاریخی فرهنگی شهر سمنان مجموعه بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی در شهرستان شاهرود مجموعه تاریخی و فرهنگی چشمه علی دامغان در زمره آثاری هستند که در انتظار ثبت جهانی قرار دارند.

آثاری بدیع و ماندگار از ادوار مختلف تاریخی که هرکدامشان برای یک استان کافی هستند لذا ثبت جهانی آنها به ویژه امروز که میراث فرهنگی به عنوان یک وزارتخانه مشغول به کار شده اهتمام مسئولان استانی و شهرستانی را می طلبد.

همچنین رسانه ها نیز نقش بسزایی در معرفی این آثار دارند.

بخش خصوصی ورود کند

از سوی دیگر بخش خصوصی نیز می تواند با آورده خود و همچنین احیای داشته های گردشگری استان سمنان به رونق اقتصادی این دیار کمک شایانی داشته باشد.

یک کاروانسرا در آرادان، دو کاروانسرا در گرمسار و سرخه، دو کاروانسرا در سمنان و دو کاروانسرا در میامی همچنان در انتظار ثبت جهانی یونسکو هستند که ارتقای آن ها از طریق بخش خصوصی می تواند هم به این امر کمک کند و هم اشتغال زایی خوبی را در جذب گردشگر ایجاد کند.

کد خبر: ۶٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha