۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
قدردان ایران در کمک به مهاجران افغان هستیم| گسترش تجارت کابل با تهران یک ضرورت است
گفتگوی بازار با فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان؛

قدردان ایران در کمک به مهاجران افغان هستیم| گسترش تجارت کابل با تهران یک ضرورت است

«رولاند کوبیا» ضمن اشاره به حمایت اتحادیه اروپا از افغانستانی که به تعهدات بین المللی احترام می گذارد، معتقد است که چرخه بعدی کمک های توسعه ای به این کشور با بودجه اتحادیه اروپا، تا هفت سال آینده در قالب متن مذاکرات صلح افغانستان انجام می شود.

تهمینه غمخوار؛ بازار: اتحادیه اروپا در میان کشورهای خاورمیانه، یکی از بزرگترین کمک دهندگان و متحدین افغانستان است که از مدتها پیش در جهت اجرای تعهداتش در قبال مردم افغانستان در راه رسیدن به صلح، امنیت و ثبات در این کشور اعلام آمادگی کرده است.

از این رو تقویت روند صلح، تامین ثبات و امنیت در منطقه، تحکیم دموکراسی، تنفیذ قانون، بهبود وضعیت حقوق بشر، بهبود حکومت داری، حمایت از رشد اقتصادی و رسیدگی به موضوع مهاجرت از اولویت‌ های استراتژی آن برای این کشور از سالهای گذشته عنوان شده است.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع مردم افغانستان که از نظر اتحادیه اروپا مستحق صلح و رفاه هستند، خبرنگار بازار گفتگویی را با «رولاند کوبیا»، نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان و سفیر سابق اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان و میانمار در خصوص توسعه پایدار و نوسازی افغانستان ترتیب داده است.

«رولاند کوبیا» دارای مدرک کارشناسی ارشد در علوم سیاسی از کالج اروپا، بروخه و همچنین کارشناسی ارشد حقوق بین الملل هسته ای، دانشگاه مونپولیه ۱ در  فرانسه است. وی مسلط به زبانهای فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی ، هلندی و اسپانیایی است. کوبیا در طی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ سفیر اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان و پس از آن به عنوان سفیر اتحادیه اروپا در میانمار مشغول به کار بوده است. وی همچنین، در طی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ عضو کابینه و مسئول روابط بین الملل کمیساریای اتحادیه اروپا برای انرژی آندریس PIEBALGS بوده و در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ به عنوان رئیس بخش سیاسی_منطقه ای در جهت پوشش دادن فرآیندهای صلح و درگیری در ۱۲ کشور شاخ آفریقا به کار خود ادامه داده است.

«کوبیا» همچنین در سمتهایی مانند معاون رئیس هیئت کمیسیون اروپا، کینشازا، جمهوری دموکراتیک کنگو، مدیر و مذاکره کننده برای پیوستن ۱۰ کشور به اتحادیه اروپا،  کمیسیون اروپا، اداره کل رقابت بروکسل فعالیت کرده است.

 مدیر و  نماینده EC در سازمان جهانی مالکیت معنوی (ژنو)، کمیسیون اروپا، اداره کل بازار داخلی و امور مالی بروکسل، استاد دانشگاه مون پلیه (فرانسه)، دانشگاه آزاد بروکسل (بلژیک) فعالیت کرده و مقالاتی در زمینه های سیاست، انرژی، قانون رقابت و مالکیت صنعتی از او منتشر شده است. رولاند کوبیا همچنین، سخنران مکرر در کنفرانس های بین المللی انرژی، امنیت، سیاست های اتحادیه اروپا بوده است.

* کمیسیون اروپا اخیراً اعلام کرده که در طی چهار سال آینده (۲۰۲۵-۲۰۲۱) در مجموع ۱.۲ میلیارد یورو به افغانستان کمک خواهد کرد. با توجه به این اعلام، این کمیسیون چگونه می تواند به استقرار دموکراسی، توسعه پایدار و نوسازی در افغانستان کمک کند؟

اتحادیه اروپا برای حمایت از مردم افغانستان در مسیر صلح، امنیت و رفاه تعهدی طولانی مدت دارد. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا حدود ۵/۱ میلیارد یورو کمک در جهت توسعه افغانستان را در برنامه کار خود قرار داده و همین امر موجب شده تا  افغانستان به عنوان بزرگترین ذینفع کمک توسعه اروپا در جهان باشد.

ما در حال مشاهده اتمام برنامه همکاری فعلی اتحادیه اروپا هستیم که شامل دوره ۲۰۲۰ - ۲۰۱۴ (برنامه شاخص چند ساله)، بالغ بر ۱.۴ میلیارد یورو و با تمرکز بر سه بخش: (۱) صلح، ثبات و دموکراسی؛ (۲) رشد پایدار و مشاغل؛ و (۳) ارائه خدمات اساسی به شهروندان است.

 به عنوان مثال، اتحادیه اروپا برنامه ای را برای ارائه خدمات مبتنی بر جامعه در مناطق شهری (حمایت از منشور شهروندان دولت افغانستان) و تصمیم در جهت حمایت از تولید برق برای اولین بار در منطقه بدخشان در طول تاریخ تصویب کرد.

اتحادیه اروپا همچنین از مهاجرین، پناهندگان، عودت کنندگان و آوارگان داخلی در افغانستان، ایران و پاکستان حمایت می کند.

از سال ۲۰۱۶، اتحادیه اروپا متعهد شد تا کمکی به ارزش حدود ۲۶۰ میلیون یورو  به مردم افغانستان ارائه دهد که موجب سودآوری در این کشور شد. بر همین اساس، همچنین به وضعیت عودت کنندگان به افغانستان، آوارگان در افغانستان و افغانها در ایران و پاکستان و همچنین جوامع میزبان آنها کمک شد.

در همین راستا، اتحادیه اروپا از نقش ایران و پاکستان بخاطر تلاشهایشان در این زمینه بسیار قدردانی کرده است.

همچنین، اتحادیه اروپا رویکردی را از طریق حمایت از مردم افغانستان با هدف تقویت سیستم بهداشتی و کاهش تأثیر بر اقتصاد، امنیت غذایی و روند صلح و یک پاسخ قوی به اثرات بیماری COVID-۱۹  اتخاذ کرده که شامل ۱۴۶ میلیون یورو کمک در جهت توسعه و  همچنین کمکهای بشردوستانه به ارزش ۷۹ میلیون  یورو وجه تازه است. در این میان، تخصیص بودجه در سال جاری، فضای مالی را برای رسیدگی به کاهش درآمدها در این کشور فراهم کرده است.

اتحادیه اروپا رویکردی را از طریق حمایت از مردم افغانستان با هدف تقویت سیستم بهداشتی و کاهش تأثیر بر اقتصاد، امنیت غذایی و روند صلح و یک پاسخ قوی به اثرات بیماری COVID-۱۹  اتخاذ کرده که شامل ۱۴۶ میلیون یورو کمک در جهت توسعه و  همچنین کمکهای بشردوستانه به ارزش ۷۹ میلیون  یورو وجه تازه است 

اتحادیه اروپا همچنین بر این باور است که این ارتباطات یک مسیر برای دستیابی به صلح است و این اتحادیه چندین سال است که عمیقا در ارتقاء ارتباط افغانستان با همسایگان خود از جمله در آسیای میانه در زمینه هایی مانند تجارت، مدیریت مرزها، محیط زیست و تبادلات مردمی فعالیت می کند.

همکاری اتحادیه اروپا به بسیاری از دستاوردهای مهم توسعه ای در افغانستان کمک کرده به طوری که در ۲۰ سال گذشته، امید به زندگی به میزان یک دهه رشد کرده است.

در دو دهه گذشته میزان مرگ و میر نوزادان از ۵۳ درصد به ۲۳ درصد رسیده است. به عنوان مثال، حمایت مالی اتحادیه اروپا موجب شده تا سه هزار مرکز بهداشتی به کار خود ادامه دهد و در نتیجه ماهانه بیش از ۶۰۰ هزار بیمار از ارائه این خدمات بهره مند شوند.

 حدود ۹۰ درصد از جمعیت افغانستان می توانند در طی یک ساعت در مقایسه با ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۲ به نزدیکترین مرکز بهداشتی دسترسی داشته باشند. علاوه بر آن، تعداد اتصالات به شبکه برق از ۲۳۰ هزار تقریباً به ۱.۵ میلیون رسیده است.

اجازه دهید این نکته را برجسته کنم که هم «جوزپ بورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا و هم «یوتا اورپیلاینن»، نماینده کمیسیون اتحادیه اروپا تأکید کردند که حمایت اتحادیه اروپا بسته به تعهد مداوم افغانستان به دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق بشر و برابری جنسیتی حفظ یا بررسی خواهد شد.

* با توجه به این واقعیت که صلح در افغانستان به نفع ثبات منطقه ای و جهانی است، اولویت های استراتژی های اتحادیه اروپا برای افغانستان چیست؟

حمایت ما نشان می دهد که اتحادیه اروپا درصدد بوده و هست تا آرزوی افغان ها برای داشتن یک کشور دموکراتیک و متکی به خود همراه با برخورداری از صلح با یکدیگر و همسایگان را تحقق بخشد.

اتحادیه اروپا درصدد بوده و هست تا آرزوی افغان ها برای داشتن یک کشور دموکراتیک و متکی به خود همراه با برخورداری از صلح با یکدیگر و همسایگان را تحقق بخشد

 ما به حمایت از جمهوری اسلامی افغانستان در نهادسازی دموکراتیک و حفظ دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نوزده سال گذشته ادامه خواهیم داد.

اتحادیه اروپا همچنین همواره ترغیب در دستیابی به پیشرفت مداوم در زمینه حاکمیت، از جمله مبارزه موثرتر با فساد را دستور کار خود قرار داده است.

این اتحادیه همچنین متعهد است تا با مشارکت اهدا کنندگان و بازیگران همفکر، راه حل های پایدار را در جهت حل بحران آوارگی افغانستان بیابد. ادغام مجدد و پایدار بازگشت کنندگان و آوارگان داخلی یکی از جنبه های مهم همکاری اتحادیه اروپا با افغانستان است که به حمایت از پناهندگان افغان و جوامع میزبان آنها در ایران و پاکستان مرتبط است.

اولویت های اضافی اتحادیه اروپا شامل مبارزه با تروریسم و ‌افراط گرایی خشن، جلوگیری از مهاجرت نامنظم به اروپا و همچنین قاچاق انسان و مواد مخدر است.

* چند روز پیش اخباری مبنی بر آمادگی ایران برای اتصال خطوط لوله گاز و نفت به افغانستان گزارش شد تا مردم این کشور بتوانند از این منابع انرژی استفاده نمایند. با این حساب، چگونه می توانیم روابط اقتصادی دوجانبه بین ایران و افغانستان را به عنوان دو کشور دوست و همسایه توسعه و تقویت کنیم؟

ادغام منطقه ای برای همزیستی مسالمت آمیز امری اساسی است. این مسئله یکی از موفقیت های اساسی روند ادغام اتحادیه اروپا بوده است.

تعامل نزدیکتر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به عنوان راه درمانی برای درگیری ها عمل می کند و توسعه اقتصادی قوی تری را تقویت می نماید.  

روابط اقتصادی خاص برای ایران و افغانستان باید توسط بازار و دولت ها تعیین شود، اما بسیار مهم است که مطابق با تعهدات بین المللی، شفاف و در نهایت به نفع مردم باشد.

 جدا از همکاری اقتصادی، ما دوست داریم که همه کشورهای منطقه در یک حمایت سازنده و مبتنی بر اصول از روند صلح در جریان شرکت کنند و به درخواست ما مبنی بر ایجاد آتش بس فوری و دائمی بپیوندند. از نظر من، صلح و ثبات پیش شرط اساسی توسعه و شکوفایی است.

* از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، اتحادیه اروپا یکی از حامیان اصلی افغانستان بوده است. شما به عنوان فرستاده ویژه اتحادیه در افغانستان، چه گامی در جهت ایجاد صلح در افغانستان و بهبود اوضاع اقتصادی این کشور برداشته اید؟

اتحادیه اروپا از حامیان اصلی صلح، حقوق بشر و توسعه در افغانستان بوده است. ما از طریق مشارکت سیاسی خود، از گفتگوهای تحت رهبری افغانستان و متعلق به افغانستان حمایت کرده ایم.

برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا فعالانه در زمینه تسهیل روند صلح سازنده مشارکت دارند و اتحادیه اروپا اصول خود و هدف حمایت از افغانستان صلح آمیز، امن و با ثبات و دفاع از ارزش های سازمان ملل در زمینه حقوق، اقلیت ها و موضوع زنان را به روشنی بیان کرده است.

این کشور از طریق معاهدات و قراردادهای بین المللی خود را نشان داده و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به طور قابل ملاحظه ای به توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان کمک کرده اند.

با این وجود اتحادیه اروپا هنوز کارهای زیادی با شرکای خود در افغانستان باید انجام دهد. در کنفرانس اخیر ۲۰۲۰ افغانستان در ژنو، جامعه بین الملل متعهد شد که حمایت مالی قابل توجهی را برای سالهای آینده انجام خواهد داد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که حمایت ما با روحیه مشارکت و مسئولیت های مشترک صورت می گیرد. ما آماده سرمایه گذاری قابل توجه در توسعه افغانستان هستیم.

از سوی دیگر، انتظار داریم که شرکای ما در کابل، اصلاحات و شفافیت را افزایش دهند. ما به طور مشترک پیشرفت در این زمینه را به طور مداوم ارزیابی خواهیم کرد و مداخلات خود را در صورت لزوم تنظیم خواهیم کرد.

شرکای اروپاییها در کابل باید اصلاحات و شفافیت برای کمک به افغانستان افزایش دهند

توجه به این نکته مهم است که حمایت ما از افغانستانی است که به تعهدات بین المللی احترام می گذارد. چرخه بعدی کمک های توسعه ای با بودجه اتحادیه اروپا (شامل دوره ۲۰۲۷-۲۰۲۱) در متن مذاکرات صلح افغانستان انجام می شود.

 در حالی که مناطقی که ما در آنها کار کرده ایم هنوز با یکدیگر مرتبط هستند، ما باید با در نظر گرفتن ابعاد صلح از جمله نیاز به فراهم کردن فرصت های اقتصادی و رسیدگی به جنبش های بزرگ جمعیتی در برنامه ریزی خود بگنجانیم، افزایش سطح فقر در نتیجه بیماری کوید_ ۱۹ نیز عامل مهمی خواهد بود.

کد خبر: ۵۹٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha