۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۳
روزگار تلخ قنادان؛ کامی که با کرونا دیگر شیرین نمی‌شود
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

روزگار تلخ قنادان؛ کامی که با کرونا دیگر شیرین نمی‌شود

اردبیل- قنادان و شیرینی فروشان این روزها کامشان از نامهربانی روزگار تلخِ تلخ است؛ فعالانی که زمانی کام شهروندان را شیرین می‌کردند حالا برای رسیدن به روزهای خوبشان لحظه‌شماری می‌کنند.

فرید میرزاپور؛ بازار: در روزهای بد کرونایی؛ کمتر کسب‌وکاری را می‌توان دید که رونق ایام قبل کرونایی اش را حفظ کرده باشد.  از اتو گالری‌ها گرفته تا املاکی‌ها و آرایشگاهی‌ها همه و همه با ورود کرونا ویروس، بازارشان کساد شده و خیلی‌ها نیز دست از شغل چندین ساله خود کشیده و به کاری دیگر مشغول شده اند.

در این میان قنادی‌ها و شیرینی فروشان نیز از قافله رکود کسب‌وکار عقب نمانده‌اند؛ بطوریکه این روزها کامشان از نامهربانی روزگار تلخِ تلخ است.

فعالانی که زمانی کام شهروندان را شیرین می‌کردند حالا حالشان چندان تعریفی نداشته و برای رسیدن به روزهای خوبشان لحظه‌شماری می‌کنند.

کرونا زمانی در کشور شیوع پیدا کرد که فصل کاری قنادان بود
اصغر مددی یکی از شیرینی فروشان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه با ورود کرونا ویروس، فعالان صنف قنادان به‌مانند بسیاری از مشاغل دچار ضرر و خسران شده‌اند گفت: متأسفانه ویروس کرونا زمانی در کشور شیوع پیدا کرد که فصل کاری قنادان و شیرینی فروشان بود.

وی اظهار کرد: متأسفانه باگذشت زمان شرایط سخت‌تر و دشوارتر هم شد؛ بطوریکه تا به امروز و در راستای پیشگیری از شیوع ویروس، در چندین نوبت مغازه‌هایمان تعطیل‌شده است.

شیرینی فروش اردبیلی اظهار کرد: البته باز یا بسته بودن قنادی‌ها هم چندان تأثیری بر کسب‌وکارمان ندارد چراکه مردم هم به دلیل شرایط کرونایی، چندان تمایلی به خرید شیرینی ندارند.

البته در این میان گران شدن شیرینی نیز مزید بر علت شده تا مردم دیگر رغبتی به خرید شیرینی نداشته باشند.

امیر فتحی شهروند اردبیلی به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت شیرینی در طی ماه‌های گذشته افزایش زیادی داشته است.

فتحی ادامه می‌دهد؛ الآن قیمت هر کیلو شیرینی خشک بالای ۲۵ هزارتومان است. البته شیرینیِ تر قیمتش خیلی بیشتر است و هر کیلو شیرینی تر، کیلویی ۳۰ الی ۳۵ هزارتومان است.

در همین باره فرید محمدی از قنادان اردبیلی دلیل گرانی شیرینی را به دلیل افزایش قیمت مواد تشکیل‌دهنده شیرینی عنوان می‌کند.

او می‌گوید: گران شدن شیرینی ارتباطی به ما ندارد. اگر مواد لازم شیرینی ارزان به دست ما برسد ماهم به قیمت پایین می‌فروشیم.

محمدی بر لزوم حمایت مسئولان از هم‌صنفی‌هایش تأکید کرد و افزود: وضعیت قنادان و شیرینی فروش‌ها تعریفی ندارد و انتظار می‌رود نگاه حمایتی به این صنف بیشتر باشد.

با تعطیلی قنادی‌ها انواع مختلف شیرنی فاسد و امحا شدند
در همین خصوص مسعود ناصری راد اتحادیه قنادان، کیک پزان و بستنی اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا جامعه شیرینی فروشان به‌مانند کسبه دیگر، به‌شدت متضرر شده اند.

وی بابیان اینکه با توجه به شرایط حساس کرونایی، شیرینی فروشان اردبیلی بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مقید شده‌اند گفت: با تعطیلی قنادی‌ها، انواع مختلف شیرنی در قنادی‌ها فاسد و امحا شده‌اند و بسیاری از محصولات بسته‌بندی‌شده ازجمله شکلات نیز تاریخ‌مصرفشان گذشته است و برخی نیز چند روزی به تاریخ مصرفشان نمانده است.

رئیس اتحادیه قنادان، کیک پزان و بستنی اردبیل تصریح کرد: علاوه بر این هزینه‌هایی نظیر دستمزد، بیمه، اجاره مغازه نیز به قنادان و شیرینی فروشان تحمیل‌شده است.

ناصری راد به در خصوص گرانی شیرینی نیز اظهار کرد: افزایش قیمت شیرینی به عوامل مختلفی ازجمله گرانی مواد اولیه و...، مرتبط است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با حمایت سازمان صمت استان و تأمین شکر، روغن و آرد موردنیاز قنادان به قیمت دولتی، شیرینی‌های تولیدی در اردبیل، افزایش قیمت زیادی نداشته‌اند.

رئیس اتحادیه قنادان، کیک پزان و بستنی اردبیل با اشاره به رتبه‌بندی قنادی‌های استان به درجه ممتاز و درجه یک و دو اظهار کرد: قیمت شیرینی خشک در شیرینی فروشی‌ها متغیر بین ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان است که به جرات می‌توان گفت ارزان‌ترین شیرینی‌ها در اردبیل عرضه می‌شود.

 ناصری راد بر لزوم حمایت از صنف قنادی فروشی‌ها اشاره کرد و افزود: با شیوع کرونا تسهیلاتی در اختیار این قشر قرارگرفته که امیدواریم این حمایت‌ها بیشتر شود.

وی بر تشکیل صندوق همیاری در اتحادیه قنادان، کیک پزان و بستنی اردبیل اشاره کرد و افزود: در راستای حمایت از جامعه صنفی اتحادیه، تسهیلاتی تا سقف ۲۰ میلیون تومان و با نرخ ۴ درصدی از طریق همین صندوق در اختیار فعالان صنف قرار می‌گیرد.

دولت در حمایت از صنوف طرح‌های حمایتی متعددی دارد
پیش‌تر شاپور رضایی افشار رئیس اتاق اصناف استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، خاطرنشان کرد: دولت در حمایت از صنوف طرح‌های حمایتی متعددی دارد که امیدواریم هر چه سریع‌تر اجرایی شده و بخش عظیمی از حمایت‌ها و همراهی با صنوف را شاهد باشیم تا ضرر و زیان صاحبان این واحدها به‌نوعی جبران شود.

رضایی افشار بیان کرد: صنوف استان اردبیل به‌مانند شرایط سخت و حساس کشور در این برهه نیز پای‌کار بوده و با تقبل زحمات و همچنین اعمال محدودیت‌ها سعی می‌کنند تا سلامت مردم تضمین شود که انتظار می‌رود در هفته آینده با بهبود شرایط فعالیت گسترده صنوف را در شهرهای مختلف شاهد باشیم.

رئیس اتاق اصناف استان اردبیل اضافه کرد: بخشی از مشکلات و نارسایی‌های واحدهای صنفی در هفته‌های اخیر احصا شده که قطعاً در نشست با مسئولان استانی و کشوری با طرح این مسائل و مشکلات سعی خواهیم کرد تا حد امکان بخش عظیمی از مشکلات و نارسایی‌ها حل شود.

در هرحال این روزها خیلی از صنوف و مشاغل تحت تاثیر کرونا ویروس، روزگار سختی را سپری می کنند که فعالان صنف قنادی ها و شیرینی فروشی ها نیز از این قائده مستثنی نیستند؛ حال در این شرایط حمایت دولت از جمله تامین مواد اولیه مورد نیاز، ارائه تسهیلات مناسب و البته تدبیر در خصوص برخی محصولات تولید شده که در خطر فساد و یا منقضی شدن تاریخ مصرفشان هست می تواند کمی از خسارت های این قشر را جبران کند.

بی شک باتوجه به همه گیری ویروس کرونا و قرمز بودن وضعیت بسیاری از شهرها، همچنان باید منتظر تعطیلی فعالیت صنوف و بازاریان باشیم؛ در این میان ضرورت دارد، دولت و مسئولان محلی چترحمایتی خود از این قشر را باز کرده و با ارئه بسته های حمایتی و تشویقی مناسب، کمی از ضرر و زیان وارد شده را جبران کنند.  

کد خبر: ۵۹٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha