۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
از دنیای واکسن‌های کرونا چه خبر؟ | واکسن‌های تایید شده و واکسن‌های مردود
بازار گزارش می‌دهد؛

از دنیای واکسن‌های کرونا چه خبر؟ | واکسن‌های تایید شده و واکسن‌های مردود

تلاش برای دسترسی به واکسن کرونا تلاشی جهانی است و این روزها تقریبا در تمامی دنیا با جدیت پیگیری می شود . اف دی ای امریکا واکسن فایزر را تایید کرد و هفته بعد هم بررسی واکسن مدرنا را در دستور کار دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: بالاخره بعد از جلساتی طولانی سازمان غذا و داروی امریکا واکسن فایزر را برای استفاده اضطراری تایید کرد و اخبار از شروع واکسیناسیون در امریکا از هفته آینده حکایت دارند.

کانادا هم از همین زمان واکسیناسیون را شروع می کند و اخبار حکایت از ارسال اولین محموله های واکسن فایزر به اسراییل و عربستان دارد. عربستان و بحرین اولین کشورهای خاورمیانه بودند که واکسن فایزر را مورد تایید قرار دادند و در نظر دارند واکسیناسیون گروه های حساس را شروع کنند.

از طرف دیگر شرکت فایزر اعلام کرده است که تنها توان تولید ۱.۳ میلیارد دوز واکسن در سال ۲۰۲۱ را دارد و از آنجا که دولت ترامپ اقدام به پیش خرید حجم زیادی از واکسن فایزر نکرده است، امکان خرید بیشتر تا ماه ژوین سال ۲۰۲۱ نخواهد داشت.

رویترز خبری منتشر کرد که بر مبنای آن دولت امریکا به شرکت فایزر پیشنهاد کرد با سرمایه گذاری دولت امریکا زمینه برای افزایش توان تولید در شرکت فایزر فراهم شود. در مورد این پیشنهاد و تصمیم شرکت فایزر اطلاعات تازه ای ارایه نشده است.

آکسفورد تصمیم به همکاری مشترک با روسیه گرفته است
اما یکی دیگر از واکسن هایی که در یک سال اخیر اخبار زیادی در مورد آن منتشر شد، واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد است. واکسنی که به دلیل تزریق با دوز اشتباه  بحث زیادی در مورد آن در میان دانشمندان ایجاد شده است و خبرهایی در مورد احتمال اجرای دوباره فاز سوم آزمایشهای بالینی توسط آکسفورد و آسترازنکا منتشر شده است.

اخیرا دانشگاه آکسفورد خبر از مشارکت با روسیه در اجرای سومین فاز از آزمایشهای بالینی داده است. خبری که می توان آن را مهمترین خبر این روزهای دنیا در عرصه تولید واکسن در دنیا دانست. قرار بر این است که در جریان این همکاری مشترک، یک دوز از واکسن کرونای تولید آکسفورد و یک دوز از واکسن اسپوتنیک تزریق شود.

خبرگزاری رسمی دانشگاه آکسفورد در این مورد نوشت: «هر دو واکسن از ویروس ضعیف شده هستند ولی وکتورهای مختلفی از ویروس به کار رفته است. مطالعات نشان می دهد زمانیکه دوز اول واکسن تزریق می شود بدن اندکی در برابر ویروس مقاوم می شود و زمانیکه دوز دوم که کاملا مشابه دوز اول است وارد بدن می شود، بدن با آن به گونه ای برخورد می کند که گویی به بیماری مبتلا شده است. به همین دلیل است که کارایی واکسن پایین می آید ولی اگر یک دوز واکسن آکسفورد و یک دوز واکسن اسپوتنیک تزریق شود، احتمال افزایش کارایی واکسن بسیار زیاد است.»

طبق این گزارش در انتهای ماه نوامبر پیشنهاد همکاری دو شرکت مطرح شده است و قرار است از انتهای دسامبر سومین فاز از آزمایشهای بالینی ترکیبی دو شرکت شروع شود. گاردین در این مورد نوشت: «همکاری مشترک آکسفورد با واکسن روسی را می توان نمادی از پذیرش واکسن روسیه توسط مجامع غربی و اعتماد به سیستم به کار رفته در تولید این واکسن دانست. به همین دلیل این همکاری چه نتیجه بخش باشد و چه نتیجه بخش نباشد، برای روسیه منافع زیادی خواهد داشت.»

روسیه تزریق واکسن به کادر درمان و معلمان و افراد در معرض ابتلا را از هفته قبل شروع کرده است و قرار است تا انتهای امسال ۲ میلیون دوز واکسن تزریق شود. روسیه اعلام کرده است واکسن تولیدی این کشور کارایی ۹۵ درصدی دارد.

تولید دو واکسن متوقف شد
اما در این شرایط که بسیاری از شرکتهای داروسازی خبر از موفقیت در دسترسی به واکسن داده اند، چندین شرکت هم کار خود را متوقف کرده اند. یکی از این شرکتها، شرکت داروسازی سانوفی کشور فرانسه است که سرمایه گذاری زیادی برای تولید واکسن انجام داده بود و فاز اول و دوم آزمایشهای انسانی را به پایان رسانیده بود.

طبق نتایج منتشر شده درمورد دو فاز اول آزمایشهای انسانی این واکسن، افراد کمتر از ۵۵ سال بعد از دریافت دو دوز از واکسن آنتی بادی هایی در بدن خود ایجاد می کنند که معادل آنتی بادی های ایجاد شده در بدن افرادی است که به ویروس مبتلا شده اند و بهبود پیدا کرده اند ولی آنتی بادی موجود در بدن افراد بالاتر از ۵۵ سال که گروه های حساس درمقابل این ویروس هستند، چندان افزایش پیدا نمی کند به این معنا که واکسن برای این گروه کارایی ندارد.

به همین دلیل اجرای سومین فاز از آزمایشهای انسانی متوقف شده است و قرار است فرمولاسیون این واکسن تغییر کند و در خوش بینانه ترین حالت در انتهای سال ۲۰۲۱ می توان انتظار عرضه واکسن را داشت.

 در سوی دیگر دنیا، واکسنی در دانشگاه کویینزلند استرالیا تولید شده بود که در رسانه های این کشور در مورد کارایی بالای آن سخن گفته می شد ولی دیروز خبری مبنی بر توقف کار روی این واکسن منتشر شد.

این واکسن هم فاز اول و دوم آزمایشهای انسانی را به پایان رسانده بود و وارد فاز سوم نشده بود. نتایج آزمایشهای انجام شده روی شرکت کنندگان نشان داد که در آزمایش شماری از این افراد نشان از وجود ویروس اچ ای وی مشاهده شده است در صورتیکه این افراد پیش از شرکت در این مرحله از آزمایشهای بالینی کاملا سلامت بودند. به همین دلیل فاز سوم از آزمایشهای بالینی این واکسن متوقف شد و دولت استرالیا اعلام کرد دیگر تولید ادامه پیدا نمی کند.

کد خبر: ۵۹٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha