۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
۲۵۰۰ میلیارد دلار آورده فناوری دیجیتال برای صنعت نفت| شرکت نفت ایران قبل از دیر شدن دیجیتالیزه شدن را شروع کند
فناوری دیجیتال آینده صنعت نفت و گاز است

۲۵۰۰ میلیارد دلار آورده فناوری دیجیتال برای صنعت نفت| شرکت نفت ایران قبل از دیر شدن دیجیتالیزه شدن را شروع کند

از زمان انقلاب صنعتی، صنعت نفت و گاز نقشی محوری در تحول اقتصادی جهان داشته است که منجر به افزایش نیاز به انرژی، برق و تحرک در بین جمعیت جهان شده است. امروزه صنعت نفت و گاز این فرصت را دارد که نقش پیشگام خود را از طریق فناوری دیجیتال یا آنچه به عنوان دیجیتالی شدن شناخته می شود، تداوم بخشد.

بازار، گروه آب و انرژی: پس از یک دوره پایین بودن قیمت نفت خام، مکرر مازاد بودجه پروژه ها و زمان بندی آن، همچنین فشارهای فزاینده بر تغییرات آب و هوا و مشکلات ناتوانی در جذب نیروی فنی جوان، صنعت نفت و گاز می تواند از طریق فن آوری های نوآورانه راه حل های عملی ارائه دهد. دیجیتال سازی می تواند به عنوان یک توانمندی برای پاسخگویی به این چالش ها عمل کرده و برای همه بازیگران این صنعت منفعت به ارمغان آورد.

استفاده از فناوری دیجیتال در صنعت نفت به ادامه نقش اصلی فناوری، بهبود بهره وری عملکرد و حداکثر رساندن سود هر قسمت از بشکه نفت کمک خواهد کرد

در واقع، نوآوری و فناوری های جدید با کاهش هزینه ها، رفع نگرانی های ایمنی و به دست آوردن تجزیه و تحلیل بهتر داده ها برای بهبود مستمر سیستم های موجود، به صنعت نفت و گاز کمک می کنند تا همزمان با رقابت همراه شوند.

 از آنجا که این صنعت با عدم اطمینان جهانی در مورد تقاضای نفت روبرو است، علاوه بر قیمت ها، دیجیتالی شدن و معرفی فن آوری های جدید به صنعت کمک می کند تا با این چالش ها روبرو شود. علاوه بر این، استفاده از فناوری دیجیتال توسط صنعت نفت به ادامه نقش اصلی فناوری، بهبود بهره وری عملکرد و حداکثر رساندن سود هر قسمت از بشکه نفت کمک خواهد کرد.

هزینه های زنجیره تأمین همیشه یکی از عمده ترین هزینه های صنایع نفت و گاز بوده است و این هزینه طی سالهای اخیر افزایش یافته است. به دلیل افزایش پیچیدگی پروژه، خریدهای شخص ثالث و عدم دیجیتالی شدن، کمبودهای عمده در زنجیره تامین منجر به افزایش هزینه ها و تأخیر در اتمام پروژه می شود.

در این جنبه، گزارش مجمع جهانی اقتصاد سال ۲۰۱۷ اظهار داشت که فناوری دیجیتال یا دیجیتالی سازی در صنعت نفت و گاز می تواند ارزش تقریبی یک هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار برای صنعت، مشتریان و کل جامعه مرتبط با آن را فراهم کند. اگر محدودیت های کنونی نظارتی - عملیاتی کاهش یابد و تأثیر فناوری های جدید، مانند محاسبات شناختی در نظر گرفته شود، ارزش این برآوردها می تواند از به رقم دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار هم برسد.

به عنوان مثال می تواند نزدیک به یک هزار میلیارد دلار ارزش برای شرکت های نفت و گاز ایجاد کند. تحول دیجیتالی صنعت نیز می تواند حدود ۶۴۰ میلیارد دلار برای نفتی ها منافع به همراه  داشته باشد. این شامل صرفه جویی نزدیک به ۱۷۰ میلیارد دلار از مشتریان، حدود ۱۰ میلیارد دلار از طریق بهبود بهره وری، ۳۰ میلیارد دلار درمصرف آب و ۴۳۰ میلیارد دلار از طریق کاهش انتشار آلودگی های زیست محیطی باشد.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی می کند پیش بینی کرده است  با دیجیتالیزه شدن صنعت نفت، که انتشار دی اکسیدکربن حدود ۱۳۰۰ تن، مصرف آب ۸۰۰ میلیون گالن و نفت از دست رفته در اثر نشت نفت ۲۳۰، ۰۰۰ بشکه در روز کاهش یابد

علاوه بر این، در دیجیتالیزه شدن  صنعت می تواند تأثیر مثبتی بر پس انداز مالی و سود داشته باشد. جایی که فناوری های جدید می توانند منجر به کاهش قابل توجهی در انتشار دی اکسید کربن شوند. از این جنبه، گزارش مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی می کند که انتشار دی اکسیدکربن حدود ۱۳۰۰ تن، مصرف آب ۸۰۰ میلیون گالن و نفت از دست رفته در اثر نشت نفت ۲۳۰، ۰۰۰ بشکه در روز کاهش یابد.

از هم اکنون، بازیگران اصلی صنعت نفت و گاز به سرعت در حال معرفی فناوری های جدید هستند. به عنوان مثال، دوقلوهای دیجیتال یک شبیه سازی سه بعدی تعاملی را ارائه می دهند که مهندسان می توانند از آن برای مدیریت از راه دور سکوهای نفتی و تأسیسات استفاده کنند، درصورتی که دسترسی به یک دکل حفاری ندارند.

دوقلوهای دیجیتال اگرچه به تازگی نوآوری نداشته اند، اما در طی شیوع بیماری کرونا بسیار مفید واقع شده اند. به لطف پیشرفت در محاسبات، امروزه به طور گسترده ای در صنعت نفت مورد استفاده قرارمی گیرد و به مهندسان امکان می دهد از راه دور کار کنند. این یک پاسخ ضروری به محدودیت هایی مانند فاصله اجتماعی است.

علاوه بر این، پیشرفت های عمده ای در استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها مشاهده شده است. در نظرسنجی شرکت های نفت و گاز توسط ارنست و یانگ گلوبال در اوایل سال جاری، ۸۵ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که در واقع از نوعی تجزیه و تحلیل داده پیشرفته استفاده می کنند.

 تجزیه و تحلیل داده ها نقش زیادی در دیجیتالی شدن صنعت داشته است. ارنست و یانگ همچنین ۵۰۰ پروژه نفت و گاز را به ارزش هر یک میلیارد دلار تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که ۶۰ درصد پروژه ها به تأخیر افتاده و ۳۸ درصد آنها بیش از بودجه است. مشخص شد که بسیاری از این تأخیرها به دلیل ضعف سیستم های تجزیه و تحلیل داده ها است. این شرکت همچنین دریافت که برخی از اصلی ترین خرابی ها در نتیجه فقدان داده های متمرکز و قابل اعتماد، عملیات بی اثر و نیاز به انتقال دستی اطلاعات است. تأخیر در گزارش دهی و زمان ارتباط ضعیف نیز به این خرابی ها کمک کرده است.

اگرچه بیماری همه گیر کرونا از چند جهت مانع صنعت نفت و گاز شده است که باعث کاهش تقاضا و تولید در بسیاری از مناطق جهان شده است، اما مزایایی برای این صنعت داشت به عنوان مثال  از سیستم های نظارت از راه دور مانند هواپیماهای بدون سرنشین برای اسکن خطوط لوله و اطمینان از عملکرد کامل آنها استفاده می شود

به طرز چشمگیری، شرکت های بزرگ نفتی اکنون متوجه شده اند که راه مبارزه با بسیاری از این چالش ها افزایش نوآوری دیجیتال است. در حقیقت، ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی ارنست و یانگ قصد خود را برای سرمایه گذاری حداقل مقدار متوسط ‌در فناوری برای همگام شدن با روند فن آوری صنعت نشان دادند. علاوه بر این، ۵۸ درصد گفتند: در واکنش به همه گیری جهانی عجله برای سرمایه گذاری در این نوع فن آوری ها وجود دارد.

اگرچه بیماری همه گیر کرونا از چند جهت مانع صنعت نفت و گاز شده است که باعث کاهش تقاضا و تولید در بسیاری از مناطق جهان شده است، اما مزایایی برای این صنعت داشت. به عنوان مثال، فشار برای دیجیتالیزه شدن بیشتر و نوآوری در فن آوری بیش از هر زمان دیگری است. از آنجا که شرکت ها به دلیل محدودیت های غیر منتظره اپیدمیولوژیک در تلاشند گزینه های جایگزین کار برای کارگران دکل و دکل های حفاری پیدا کنند. از سیستم های نظارت از راه دور مانند هواپیماهای بدون سرنشین برای اسکن خطوط لوله و اطمینان از عملکرد کامل آنها استفاده می شود. نگرانی های اقتصادی در مورد رکود اقتصادی که اوایل امسال شاهد آن بودیم، از طریق افزایش کارایی و اتوماسیون مرتفع می شوند.

در حقیقت، صنعت نفت و گاز هنوز در ابتدای راه است و آنچه تاکنون در مورد تأثیرات انقلاب دیجیتال می دانید تنها آغاز کار است. صنعت باید قبل از اینکه خیلی دیر شود با این انقلاب مواجه شود، زیرا به نفع همه است!
 آیا شرکت نفت و وزارت نفت ایران  اصلا بهره وری و افزایش کارایی را از چنین مسیری دنبال می کند؟ واحدهای پژوهشی زیر مجموعه نفت چه طور؟ آیا استارت آپ ها صنعت نفت را به عنوان یک صنعت جذاب برای همراه سازی این صنعت با تکنولوژی های روز دنیا جذاب می دانند یا دژ سختی که یک ژنرال به تکنولوژی های جدید مجوز ورود نمی دهد؟

کد خبر: ۵۹٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha