۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
بازگشایی های کرونایی دلار را گران کرد/ احتمال ورود شوک های مثبت و منفی به اقتصاد کشور در ماههای آینده!
گزارش «بازار» از علل نوسانات نرخ ارز و طلا در بازار؛

بازگشایی های کرونایی دلار را گران کرد/ احتمال ورود شوک های مثبت و منفی به اقتصاد کشور در ماههای آینده!

قیمت دلار که در هفته گذشته و در زمان محدودیت هایی کرونایی در کانال ۲۵ هزار تومان قرار داشت، پس از رفع محدودیت ها به دلیل رشد میزان تقاضا افزایش یافت اما نرخ طلا و سکه در بازار تغییر آنچنانی نکرده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازار طلا و ارز طی یک ماه اخیر، البته پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در امریکا با نوسان قیمت همراه شد. نوسان قیمتی که با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور امریکا دلار حدود ۳۰ هزار تومانی در بازار آزاد را تا ۲۴ هزار تومان نزولی و هر گرم طلا نیز که قیمت آن به حدود یک میلیون و نیم رسیده بوده به مرز یک میلیون تومان رساند.
با گذشت دو هفته ثبات قیمتی در بازار این کالاها اما محدودیت های شدید شبانه و تعطیلی دو هفته ای برخی صنوف چون بازار طلا و ارز در کشور بازار وارد رکود شد تا این که از شنبه گذشته با بازگشایی مشاغل و رفع محدودیت های کرونایی همچنین شروع فعالیت صنف طلا در کنار داد و ستد در بازار ارز قیمت ها دوباره با رشدی اندک همراه شدند.
افزایش قیمتی که پس از ۲ هفته تعطیلی بازار، جهشی نبود اما بهای دلار و سایر ارزها با آهنگی کند، مسیر صعودی را در پیش گرفتند. طوری که دلار ۲۴ هزار تومانی ماه گذشته اکنون در بازار به بیش از ۲۶ هزارتومان رسیده است.

گرانی ارز در پی بازگشایی مشاغل و از سرگیری فعالیت ها در بازار
پیمان مولوی کارشناس بازار و دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با «بازار» علت رشد قیمت ارز در بازار طی یک هفته اخیر را رشد میزان تقاضا پس از تعطیلی ۲ هفته ای بازار عنوان کرد و افزود: تقاضا برای خرید ارز در پی احتمال از سر گیری مسافرت های خارجی با توجه به آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی وجشن کریسمس، موجب شده است تا قیمت ارز در بازار دچار تغییر و بر مدار رشد قرار گیرد، هرچند اکنون سفرهای خارجی محدود و یا به صورت تعلیق درآمده اند.
وی با بیان اینکه اقتصاد کشور از لحاظ بنیادی دچار تغییر و یا تحول خاصی نشده است، افزود: اقتصاد ایران اکنون در شرایط معمولی قرار دارد، هر چند لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای بررسی اکنون در مجلس شورای اسلامی قرار دارد اما این موضوع با یک سری اعداد و ارقام مسیر خود را طی می کند و ریسک چندانی به اقتصاد و یا بازار وارد نکرده است.
دبیر انجمن اقتصاددانان ایران اضافه کرد: پس از انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا بازار ارز دچار تغییر شد و پس از استقرار آن بر مسند ریاست جمهوری در کاخ سفید این احتمال وجود دارد که قیمت ها در بازار ارز باز هم دوباره دچار تغییر شوند. علاوه بر این چنانچه مذاکراتی البته با حفظ چارچوب ها، برای بازگشت به برجام صورت گیرد و ارتباط ایران با دنیا از سر گرفته شود بی تردید اقتصاد کشور دچار تحول می شود. سوای این موضوع، انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز موضوع دیگری است که تاثیرات خود را در اقتصاد و بازار به جای می گذارد.

پس از استقرار بایدن بر مسند ریاست جمهوری در کاخ سفید این احتمال وجود دارد که قیمت ها در بازار ارز دوباره دچار تغییر شوند. البته با پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز باید منتظر بود که چه اتفاقی در بازار رخ می دهد.

بانک مرکزی نباید بازار ارز را به حال خود رها کند
وی با بیان اینکه چنانچه قیمت ارز در روزها و هفته های پیش رور همچنان با رشد همراه شود، بانک مرکزی باید با درایت و سیاست گذاری های خاص مانع از افزایش بی منطق نرخ این کالا که همه کالاها و خدمات در بازار با آن مرتبط هستند، بگیرد، افزود: نرخ واقعی ارز زمانی به درستی مشخص می شود که با واقعیت های اقتصادی همخوانی داشته باشد، بنابرین افزایش بی منطق قیمت ارز در بازار فقط فشار را بر مردم مضاعف می کنند، چرا که قیمت ها از تغییر بهای نرخ ارز در بازار تبعیت می کنند.
بنا به این گزارش، قیمت ارز و سکه این روزها در بازار نوسانی است، یک روز بهای این کالاها در بازار پایین می آید و روز دیگر شاهد رشد نرخ ها در بازار طلا و ارز هستیم. به طور مثال دیروز و در پایان معاملا هفتگی، قیمت طلا و سکه به نسبت روز ماقبل(چهارشنبه) کاهشی بود، اما قیمت ارز بر عکس  طلا با افزایش قیمت همراه شد.
دیروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می شد.
این در حالی است که قیمت طلای ۱۸عیار روز چهارشنبه در بازار آزاد، هرگرم یک‌میلیون و ۱۶۸ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و نرخ دلار ۲۶ هزار تومان بود.

افزایش قیمت ارز زمینه ساز رشد قیمت ها در بازار سکه و طلا
همانطور که اعلام شد، قیمت طلا و سکه دیروز پنج شنبه نسبت به روز قبل آن (چهار شنبه) با کاهش همراه شد؛ البته افزایش قیمت ارز در بازار زمینه ساز افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر شده است ولی دیروز قیمت این کالاها با کاهش نوسان قیمتی ارز، نرخ ها در بازار طلا و سکه نیز کاهشی شد.
البته باید گفت؛ بانک مرکزی سعی دارد با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.

بانک مرکزی سعی دارد با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم

‌ دلار همچنان در کانال ۲۶ هزار تومان/ سکه ۱۲ میلیونی
در بازار ارز دیروز قیمت دلار ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۲۵۰  تومان اعلام شد.   این در حالی است که طی روزهای اخیر دلار عمدتاً‌ در کانال ۲۵ هزار تومان در نوسان بوده است ولی در معاملات پایانی عصر سه‌شنبه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد.
در صرافی‌های بانکی نیز دیروز قیمت خرید و فروش دلار و یورو همزمان با روند افزایشی بازار آزاد، ‌ افزایش یافت؛ قیمت دلار در صرافی های بانکی دیروز وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده است.  برهمین اساس قیمت فروش دلار در این صرافی‌ها با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۷۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۰۰۰ تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۵ هزار و ۷۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است.
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

کاهش قیمت ها در بازار سکه و طلا
با وجودی که قیمت ارز دیروز در بازار به نسبت روز قبل افزایش یافت اما قیمت طلا و سکه روندی نزولی به گرفت. طوری که قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین و داد و ستد شد.  همچنین، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون ۵۱۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

کد خبر: ۵۹٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha