۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
صنایع تبدیلی حلقه مفقوده تولید استان سمنان است/ نگاه مسئولان حمایت گرایانه نیست
کارشناس اقتصادی؛

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده تولید استان سمنان است/ نگاه مسئولان حمایت گرایانه نیست

شاهرود- عمودی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشکل حلقه تولید در سطح استان سمنان فقدان صنایع تبدیلی است، گفت: صنایع تبدیلی به واسطه ارزش افزوده بالایی که دارند می توانند اشتغال و مزیت های اقتصادی بالایی را ایفا کنند اما کمترین سهم تولید و اشتغال در استان متعلق به این صنایع است.

محمد عمودی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه مشکلات زیادی زنجیره تولید در سطح استان سمنان را تهدید می کند اما یکی از مهمترین آنها خام فروشی و عدم داشتن نگاه حمایت گرایانه از صنایع تبدیلی است، بیان داشت: صنایع تبدیلی می تواند سنگ را به پول بدل کند همانطور که امروز جنوب دامغان و میامی سنگ های تزئینی کافی است برش بخورند تا به میلیون ها تومان پول بدل شوند اما متاسفانه این موضوع مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه نگاه مسئولان همیشه راه راحت تر بوده است، تاکید کرد: اگر سرمایه گذاری مثلا در بخش کشاورزی ورود کرده یا جذب حوزه دامداری و صنایع لبنی و ... شده و یا گلخانه ساخته است لذا کسی نیامده محصولات تولیدی استان سمنان را فراوری، بسته بندی، سورت بندی، قالب ریزی و ... کند.

فقدان اطلاع از مزیت اقتصادی
این کارشناس اقتصادی با بیان مهمترین مشکل این موضوع هم آن است که مسئولان ما در سطح استان سمنان هنوز نمی دانند چه منطقه ای چه مزیتی دارد که توسعه را حول آن مزیت گردآوری کنند، افزود: برای مثال استاندار سمنان امروز اعلام کند مزیت شهرستان شاهرود چیست ؟ متاسفانه فرماندارانی که غالباً هم غیر بومی هستند نیز نمی دانند.

عمودی با بیان اینکه امروز مزیت اقتصادی یک شهرستان کمک می کند تا همه توسعه اقتصادی حول آن شکل گیرد در نتیجه اگر تولید انگور مزیت شهرستانی مانند شاهرود باشد باید همه کارخانه ها حتی سیستم حمل و نقل، فراوری، بسته بندی، بازارچه های فروش، بازار فروش التکرونیک شهری و روستایی و ... همگی حول محور آن باشند اما امروز یک مدیر از گردشگری می گوید دیگری از کشاورزی می گوید آن یکی از معدن می گوید دیگری از صنعت می گوید و هیچ کس هم نمی داند مزیت شاهرود و دیگر شهرستان های استان سمنان چیست.

وی با بیان اینکه در شهرستان هایی که هم که مزیت اقتصادی نه توسط مسئولان بلکه مردم دیکته شده مانند دامغان و پسته اش را سالانه سه هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد هم اوضع جالب نیست یعنی بجای اینکه همه چیز گرد پسته و فراوری آن باشد، متاسفانه سرمایه گذاران در نبود یک راهنما و مشاور به راه های دیگری مانند معدن، کشت فقندق و گردو، گردشگری و ساخت هتل و ... رهنممون می شوند در حالی که ده ها کارخانه فراوری پسته دیگر در دامغان افتتاح شود هنوز کم است.

برنامه ریزی وجود ندارد
این کارشناس با بیان اینکه معضل همیشگی استان سمنان این بوده که ندانسته ایم هر منطقه ای از این استان چه مزیتی دارد تا برایش برنامه ریزی کنیم، گفت: وقتی بدانیم یک منطقه چه مزیتی دارد می توانیم ده ها کارخانه فراوری را در آنجا مستقر کنیم و از سنگ و خاک و میوه درختان پول بسازیم اما نگاه حمایتی از صنایع تبدیلی و مزیت ساز وجود ندارد زیرا اصلاً تیم مذاکره کننده و مشاوره دهنده اقتصادی و سرمایه گذاری در سطح استان سمنان وجود ندارد در نتیجه تولید کنندگان نیز دلسرد می شوند و نمی توانند مزیت های اقتصادی بیشتری را به منطقه تزریق کنند.

عموی بیان کرد: جالب اینجا است که برای مثال در روستای فرومد که یک زیرساخت مانند ساختمان فنی و حرفه ای هم وجود دارد که می توان در آن زنان روستایی را ساکن کرد تا میوه خشک کنند، سبزی درست کنند، محصولات فراوری فلفل که برند فرومد است را انجام دهند، همان ساختمان هم به فروش گذاشته شده تا نهایتاً از آن به عنوان یک انبار استفاده شود. همین نمونه فرمود مشت از خروار نگاه مدیریتی کلان در سطح استان سمنان محسوب می شود.

کد خبر: ۵۹٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha