۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
تکرار قصه پر غصه کشاورزان هرمزگانی؛ افت قیمت و ورشکستی بادمجان کاران
بازار گزارش می دهد؛

تکرار قصه پر غصه کشاورزان هرمزگانی؛ افت قیمت و ورشکستی بادمجان کاران

بندرعباس- مشکل بازار فروش محصولات کشاورزی در فصول سرما هر ساله در هرمزگان وجود دارد و موجب ضرر شدید بسیاری از کشاورزان منطقه می شود، کشاورزانی که به دلیل نبود الگوی کشت مناسب و نظارت بر بازار محصولات دل پر غصه ای از این قصه هر ساله دارند.

نجمه شمس الدینی؛ بازار: تنها دل خوشی کشاورزان هرمزگانی به دلیل شرایط اقیلمی فصول سرد سال و کشت خارج فصل است که این دل خوشی نه تنها این روزها بلکه چندین سال است که به یک مشکل بزرگ و قصه پر غصه برای آنها تبدیل شده است.در حالی که تعاون روستایی به ازای هرکیلو ۵۰۰تومان نرخ تعیین کرده ،دلالان وواسطه ها بادمجان دلمه ایی را هر کیلو ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان وبادمجان قلمی را کیلویی ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان از کشاورزان میخرند. بررسی هزینه ها ی کاشت داشت وبرداشت نشان میدهد عرضه این محصول با قیمت کمتر از ۱۰۰۰ تومان در کیلو برای کشاورزان به صرفه نیست.

چندی پیش کلیپی در فضای مجازی هرمزگان منتشر شد که انسداد مسیر بارانداز محصولات کشاورزی در روستای «کمیز» شهرستان رودان این استان توسط دو وانت و پخش کردن محصول بادمجان در کف خیابان را نشان می داد که موجب شد تا برخی مسئولان شهرستانی در این خصوص پاسخگوی رسانه ها باشند اما این پاسخگویی مسئولان موارد ضد و نقیض فراوانی داشت که در ادامه به آن می پردازیم.

سید عبدالوهاب هاشمی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری رودان به خبرنگار بازار در خصوص مشکل کشاورزان منطقه برای فروش محصولات خود، گفت: در بحث قیمت محصولات به ویژه بادمجان تولید شده کشاورزان، هم اکنون عرضه بسیار بالاتر از تقاضا است و این امر تاثیر مستقیمی در قیمت دارد.

وی افزود: ایجاد بازارهای جدید برای عرضه محصول بادمجان شهرستان، برای برون رفت از وضعیت قیمت کنونی ضروری است و این امر در دستور کار متولیان امر کشاورزی در شهرستان قرار گرفته است.

هم اکنون خرید تضمینی بادمجان از کشاورزان از سوی تعاون روستایی هرمزگان نیز آغاز شده که قطعا در ثابت قیمت نیز تاثیر گذار خواهد بود

بی کیفیتی محصول موجب پخش آن در کف خیابان شد
عباس ناصحی بخشدار مرکزی رودان  نیز در این خصوص گفت: بادمجان‌های یک کشاورز به علت کیفیت پایین و نداشتن مشتری توسط خود فرد و برخی افراد بر روی سطح جاده اصلی ریخته شد.

ناصحی افزود:‌ کلیپی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مربوط به همین مساله است و نمی توان خریدار را وادار به خرید محصول بی کیفیت کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز خرید و فروش محصول های کشاورزی در باسکول کمیز که در خرید و فروش محصول‌های کشاورزی شهرستان رودان مرکزیت دارد در جریان است.

تداخل عرضه با استان های دیگر موجب کاهش قیمت بادمجان
ضیا صامتی مدیر جهاد کشاورزی رودان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص چرایی اعتراض کشاورزان به این موضوع گفت: گاهی اوقات برخی افراد که احتمالا کشاورز هم نیستند برای اینکه قیمت یک محصول را بی ارزش نشان دهند. آن را گوشه خیابان می ریزند و بعد محصول را با قیمت نازل از کشاورزان می خرند. متاسفانه در سالهای گذشته افرادی با سوءاستفاده، از این روش برای پایین آوردن قیمت محصول استفاده می کردند.

مدیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که ما هنوز به پیک برداشت محصول بادمجان هم نرسیده ایم پس علت چیست که قیمت ها تا این حد پایین است، اظهار کرد: یکی از دلایل کشت بادمجان در این موقع از سال در خوزستان است. در فارس هم این محصول عرضه می شود این ها استان هایی هستند که میادین بزرگی دارند. طبعا خریداران عمده (خصوصا صادرکنندگان) به دلیل نزدیکی مسیر از استانهای دیگری که عرضه می شود، خرید می کنند و هنوز برودت هوا به اندازه ای نیست که پایان عرضه محصول در این استانها رسیده باشد.

وی اضافه کرد: وقتی آنجا بازار هست دلیلی ندارد از ۲ هزار کیلومتر دورتر محصول خریده شود و هزینه بیشتری متحمل شود این مشکلی است که ما هر سال با آن روبرو هستیم لذا ناچاریم تا سرد شدن هوا منتظر بمانیم. در شرایط فعلی ما تداخل برداشت با استانهای دیگر داریم ضمن این که محصولات بادمجان کشت بهاره هم به دلیل هوای متعدل درحال عرضه است.

صامتی با اشاره به برنامه های جهاد کشاورزی در راستای مقابله با کاهش قیمت بادمجان تصریح کرد: بادمجان محصولی است که بیشتر از تمام صیفی جات ماندگاری دارد. ما نسبت به موضوع بی تفاوت نیستیم، از طریق تعاون روستایی و صنوف مرتبط اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است. استقرار نماینده صنف در محل عرضه محصولات به صورت تمام وقت، حذف واسطه های غیر معتبر، خرید تضمینی محصول، شناسنامه دار کردن واسطه ها، نظم در خرید و فروش از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار گرفته است البته این برنامه ها با نظر کشاورزان و متولیان بخش کشاورزی تدارک دیده شد.

کشاورزان ما فقط هرمزگان را نبینند؛ پنج استان دیگر از جمله جنوب کرمان، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر فصل کشت شان با ما یکی است و قطعا این وضعیت در کاهش قیمت ها موثر است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان گفت: بر اساس برش ابلاغی وزارتخانه و اراضی زیر کشت بادمجان در این شهرستان پیش بینی می کنیم ۵۰ هزار تن برداشت بادمجان در این شهرستان داشته باشیم. البته توصیه می کنیم کشاورزان ما فقط هرمزگان را نبینند؛ پنج استان دیگر از جمله جنوب کرمان، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر فصل کشت شان با ما یکی است و قطعا این وضعیت در کاهش قیمت ها موثر است. لذا کشاورزان بر اساس برش ابلاغی اقدام کنند چون اگر این برش رعایت نشود با مشکلات اینچنینی روبرو می شویم. خوشبختانه کشاورزان هرمزگانی دستورالعمل را رعایت می کنند.

وی با اشاره به اینکه هر سال در محصول بادمجان مشکل داریم، اظهار کرد: محصول فلفل دلمه، فلفل قرمز و لوبیا با قیمت خوبی ارائه می شود. دلیل هم این است که بادمجان کشت عمده کشاورزان است. ما هر ساله اطلاع رسانی گسترده در خصوص مدیریت کشت انجام می دهیم که اگر به آنها توجه شود کشاورزان کمتر دچار ضرر و زیان می شوند. انتظار ما این است که کشاورزان متحدتر و با اجماع بیشتر محصول را به محل بیاورند و با اشخاص معتبر وارد معامله شوند که با مشکل مواجه نشوند. البته اگر کمی صبوری نشان دهند، خریداران عمده و بزرگ هنوز به هرمزگان وارد نشده اند و قطعا با ورود آنه شرایط بهتر هم خواهد شد.

آیا مسئولان نمی‌توانند فکری به حال ما کنند؟
یکی از کشاورزان رودانی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت:‌ نداشتن برنامه‌ریزی مناسب برای کشاورزان و کشت فصلی آنها از سوی متولیان امر، موجب شده تا امثال ما که تمام امیدشان کشت خارج از فصل است ورشکستگی شویم.

ابوافصل کمالی تصریح کرد:‌ هر ساله شاهد اتفاقاتی از این قبیل هستیم. اینکه محصولات کشاورزی بر روی دست کشاورزان منطقه بماند چیز جدیدی نیست اما هیچ گاه ندیده ایم یک مسئول خود را ملزم به پاسخگویی کند و این روزهای سخت هر ساله برای ما تکرار می شود.

وی گفت: ما کشاورزان تنها درآمدی که با آن امرار معاش میکنیم همین فروش محصولات است اما به خاطر تکرار این شرایط امیدمان را از دست داده ایم، شما را به خدا قسم می دهم بگویید ما مشکل‌مان را به چه کسی بگوییم؟

وی اظهار کرد: با کمک فرزندانم چند هکتار بادمجان کاشته ایم و همه هزینه‌های آن‌ را قرض کرده‌ایم ولی الان نمی‌دانیم چه کار کنیم، آیا این انصاف است که در این سن و سال زیر بار قرض بروم؟

این کشاورز هرمزگانی گفت: آیا مسئولان نمی‌توانند فکری به حال ما کنند؟ والله ما دیگر خسته شده‌ایم، دردمان را به چه کسی بگوییم؟

متاسفانه همه ساله حاصل دست رنج کشاورزان این شهرستان دچار افت قیمت میشود به نحوی که حتی برداشت محصول از اراضی کشاورزی به صرفه نیست و امدواریم در این زمینه حمایت لازم صورت گیرد

دلالان سود کلان و بدون زحمت به دست می آورند
مختار فلاحی عضو شورای اسلامی روستای کمیز افزود: البته در خصوص این اقدام باید بگویم افراد معترض کشاورزان روستای کمیز نبودند و از منطقه دیگری به اینجا آمدند و ضمن مسدود کردن جاده محصول بادمجان را به سطح خیابان ریختند.

فلاحی تصریح کرد: وجود دلالان و واسطه های غیرمعتبر صدمه جبران ناپذیر به کشاورزان می زنند از یک طرف به قیمت نازلی محصول را از کشاورز می خرند و از طرف دیگر با چند برابر قیمت خرید آن را در میادین میوه و تربار استان های بزرگ و یا مرزها عرضه می‌کنند در حقیقت خسارت اصلی به کشاورزان وارد می شود و این ها سود کلانی را بدون زحمت به دست می آورند.

وی اضافه کرد: هرچند به نظر می رسد این حرکت نمایشی باشد اما کشاورزان از افت فاحش قیمت بادمجان گلایه دارند ولی انتظار می رود با کمی صبوری کشاورزان در برداشت محصول، ورود خریداران عمده به ویژه مشتریان خارجی از کشورهای افغانستان و عراق و ادامه خرید تضمینی بادمجان توسط تعاون روستایی، شرایط قیمت این محصول بهبود یابد.

اینکه محصولات کشاورزان هرمزگانی به هر بهانه ای در این برهه از سال ارزان خریداری می شود بر کسی پوشیده نیست اما اینکه مسئولان استانی برای تغییر این رویه چه نقشه راه یا برنامه ای دارند نیز مشخص نیست زیرا هر ساله در این برهه زمانی خرید ارزان محصولات مختلف کشاورزی از گوجه و پیاز گرفته تا امسال بادمجان موجب ضرر بسیاری از کشاورزان هرمزگانی شده که می توان مهترین  ضرر هر ساله آنها را عدم اعلام الگوی کشت مناسب از سوی مسئولان به کشاورزان منطقه دانست.

کد خبر: ۵۹٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha