۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
نگاه مردم خوزستان به گزارش نهایی سازمان بازرسی کل کشور
گزارش خبری؛

نگاه مردم خوزستان به گزارش نهایی سازمان بازرسی کل کشور

اهواز- رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی سفری چهار روزه به استان خوزستان با حضور در شهرهای مختلف خوزستان وضعیت بحران به وجود آمده از سیل اخیر را بررسی کرد و اکنون مردم خوزستان منتظر نتیجه این سفر مهم و مردمی هستند.

محمود نواصر؛ بازار: حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و گروهی از بازرسان کل و سر بازرسان این سازمان از روز دوشنبه در خوزستان مستقر شدند و به بررسی مشکلات به وجود آمده ناشی از آب‌گرفتگی شدید در شهرهای مختلف استان به خصوص اهواز و بندر امام خمینی(ره) پرداختند.

درویشیان در این چهار روز از نقاط آسیب‌دیده در شهرهای اهواز، بندر امام، آبادان و خرمشهر دیدن کرد و حرف‌ها و گلایه مردمی را شنید و نشست‌های مختلفی با مدیران مرتبط با حوزه آب و فاضلاب، نمایندگان مجلس، شورای اداری، مطالبه گران و … برگزار کرد.

قرار است وی بعد از بررسی و ارزیابی موارد، مقصران و مشکلات بروز آب‌گرفتگی در استان را معرفی کند.

مقرر شده است جلسه ویدئوکنفرانس با بازرسان کل منطقه ۳ سازمان بازرسی شامل استان‌های هرمزگان، فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان برای بررسی مسائل سیل و کرونا در این استان‌ها برگزار شود.

نگاه متفاوت قوه قضائیه
حجت الاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست با مدیران آبادان و خرمشهر با موضوع مشکلات آب و فاضلاب، اظهار کرد: جای‌جای این سرزمین خرمشهر و آبادان به ویژه خرمشهر جای شهدا و مخلصینی است که برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی بدون هیچ چشمداشتی حضور پیدا کردند؛ هرچه خدمت به این مردم و این سرزمین به ویژه منطقه‌ای که پیشانی و جلودار مقابله با دشمن بعثی بوده است، انجام شود ولی باز هم کم است.

وی افزود: واقعاً به عنوان یک شهروند و به عنوان یکی از مسئولان کشور باید بگویم که نسبت به صبوری، تحمل و بزرگواری مردم خوزستان احساس شرمندگی کردم؛ از این همه مشکلاتی که دارند اما نسبت به نظام و ولایت ایستاده‌اند و در مقابل دشمن همچنان جلودار هستند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: قوه قضائیه در این دوره جدید با یک نگاه متفاوتی نسبت به مسائل کشور ورود کرده است با اینکه بسیاری از این موضوعاتی که قوه قضائیه به آنها وارد می‌شود، وظیفه ذاتی آن نیست.

شناسایی برخی مقصران
درویشیان اضافه کرد: وظیفه دستگاه قضائی رسیدگی به شکایات، دعاوی و مبارزه با فساد است و سازمان بازرسی کل کشور در این دوره یکی از اولویت‌ها و مأموریت‌هایش مبارزه جدی با فساد است؛ فساد به معنای اهم کلمه هم شامل فعل‌های خسارت آور و هم ترک فعل‌هایی است که بیشتر از فعل‌های خلاف موجب خسارت به کشور می‌شود.

وی گفت: بنای قوه قضائیه و سازمان بازرسی بر این است که به صورت جدی نسبت به دستگاه‌ها و مسئولان و کسانی که وظایفی را در گذشته حتی اگر ۵ سال قبل داشته‌اند اما این وظایف را از روی سهل‌انگاری و بی‌توجهی انجام ندادند و موجب نابسامانی در کشور شدند، برخورد کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: مأموریتی که ریاست دستگاه قضائی در زمینه آب‌گرفتگی و فاضلاب و خسارت‌های ناشی از آن به من داد، در حکم آن تصریح شد که بررسی انجام بشود و با افرادی که قصور و کوتاهی داشته‌اند، برخورد شود؛ در شهرهایی مثل اهواز و بندر امام بررسی و بازدیدهایی داشتیم و افرادی هم شناسایی شدند.

نبود برنامه مدون
درویشیان گفت: خودم اصرار داشتم که وضعیت آبادان و خرمشهر را هم مورد بازدید قرار دهیم و به گزارش خود اضافه کنیم؛ همان‌طور که مسئولان بومی اشاره کردند مشکلات آب و فاضلاب تنها مربوط به اهواز، بندر امام خمینی و ماهشهر نیست بلکه مربوط به کل استان خوزستان است و اگر جایی خسارت وارد نشده و یا در فضای مجازی منعکس نشده است، دلیل بر نبود مشکل نیست شاید مشکلات در بارندگی‌های آتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید مسائل را به صورت اساسی به دو بخش تقسیم کرد، افزود: یکی اقدامات ضروری، فوری و موقت است که اگر حادثه و مشکلی پیش آمد بخشی از آنها با فوریت دنبال شود؛ بخشی دیگر در دراز مدت و با یک برنامه مدون دنبال شود، یکی از ضعف‌هایی که معتقد هستیم در نظام برنامه‌ریزی کشور وجود دارد، نبود برنامه مدون و سند توسعه شهرها و بروز نبود اسناد بالادستی و تحقق نشدن برخی از قوانین است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: سه درصد از درآمدهای نفت یک درصد مربوط به مناطق نفت‌خیز و دو درصد مربوط به مناطق کمتر توسعه ‌یافته است که بخش قابل ‌توجهی از استان خوزستان هم کمتر توسعه ‌یافته و هم نفت‌خیز است، یعنی یک مصلحتی برای وضع این قانون بوده است.

تاکید بر حقوق عامه
درویشیان تأکید کرد: پتروشیمی‌ها همان‌گونه که از امکانات استان استفاده و آلودگی ایجاد می‌کنند باید به مردم نیز کمک کنند؛ منطقه آزاد نیز باید کمک‌هایی در این زمینه داشته باشد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل خوزستان بر اساس آمار نرخ بیکاری که رسماً اعلام می‌شود ۱۴.۵ درصد و غیررسمی حدود ۲۵ درصد است؛ با وجود این امکانات، منطقه آزاد و پتروشیمی‌ها در استان ظرفیت‌های اشتغال بالایی هست و خیلی مایه تأسف است که آمار بیکاری این‌طور در خوزستان بالا باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: برخی نقاط با ظرفیت‌های پایین اشتغال ولی آمار بیکاری آنها کمتر از ۱۰ درصد است؛ معتقد هستیم اگر اشتغال در خوزستان حل شود، درآمد افزایش و معضلات ناشی از بیکاری در استان نیز کاهش پیدا می‌کند؛ این امر از حقوق عامه است و اگر قوه قضائیه پیگیری می‌کند به خاطر این است که باید نسبت به احیای حقوق عامه اقدام کند و باید یک بستر را برای اشتغال مردم فراهم کنیم، آنها به دنبال صدقه نیستند بلکه به دنبال اشتغال‌زایی هستند که یک حق مسلم است.

درویشیان بیان کرد: مطالعاتی در خصوص آب سطحی استان به ویژه شهرهای با اولویت که حتماً این شهر هم جزو اولویت‌ها است، در یک زمان‌بندی اعلامی باید انجام و نسبت به اجرای پروژه آب‌های سطحی و همچنین طرح جامع فاضلاب اقدام شود.

بخش‌های غیرقابل سکونت
درویشیان اضافه کرد: این درصدی که از حق آلایندگی تعیین شده است فقط در واحدهای آلاینده به خصوص در بندر ماهشهر وجود دارد که سهم استان در این زمینه محقق نشد و یا به اندازه مصوب پرداخت نشده است؛ از محل سه درصد نفت سال ۹۷، حدود ۳۴ درصد و سال گذشته، ۲۰ درصد و امسال فقط ۱۲ درصد پرداخت شده است؛ سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد و امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شد که اعداد قابل‌توجهی است.

وی ادامه داد: سال‌هاست که حق خوزستان از آلایندگی پرداخت نشد و جمع آن با جرایم بین ۲۳ هزار میلیارد تومان است که حتی اگر ۵۰ درصد این حق پرداخت می‌شد دیگر بسیاری از مشکلات امروز در سطح استان خوزستان وجود نداشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه منطقه آزاد باید در امور اجتماعی کمک کند، بیان کرد: در منطقه کمپ بی بندر امام که قابل سکونت نبود ۶۰۰ خانوار زندگی می‌کرد که ضمن مشکلات فاضلاب اصلاً قابل سکونت نیست و خانوارها حتی بدیهیات اولیه زندگی را نداشته‌اند و بنا شد تا منطقه ویژه پتروشیمی هزینه ساخت این منطقه و همچنین منطقه گاما را متقبل شود.

شرایط اولیه زندگی
سید لفته احمد نژاد، نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: حق مردم خرمشهر این نیست و قطعاً شما هم راضی نیست و باید با نگاه ملی به خرمشهر نگاه کرد و باید این شهر را دریابید چرا که این اوضاع در شأن مردم نیست.

وی رئیس سازمان بازرسی کل کشور را مورد خطاب خود قرار داد و افزود: امروز از منطقه‌ای در نقطه مرکزی خرمشهر که بازدید داشتید ولی آیا بعد از ۳۲ سال باید چنین اوضاعی را در این شهر شاهد باشیم؟ آیا نظام هزینه نکرده و اگر هزینه کرده کجا صرف شده و چرا نظارت نشده است

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رشادت‌های مردم خرمشهر که با دست‌های خالی جانانه ایستادند و شهید شدند؛ خرمشهر وارث خون ۵۰ هزار شهید است ولی آیا سزاوار است که در مراحل ابتدایی و اولیه شرایط زندگی در کنار مردم نباشیم؟

تعطیلی گمرک آبادان و خرمشهر
سیدمجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر نیازمند نگاه ملی است، چراکه نه آبادان آبادانی دارد و نه خرمشهر خرمی دارد.

وی تاکید کرد: تا چه زمانی باید زخم‌های جنگ را بر تن این دو شهر نماد مقاومت و ایستادگی ببینیم؟ پالایشگاه آبادان ماهانه ۱۰ میلیارد تومان به سازمان منطقه آزاد اروند پرداخت می‌کند و معلوم نیست چه می‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نفت، پتروشیمی و رودخانه، تنها برخی از ظرفیت‌های شهرهای آبادان و خرمشهر محسوب می‌شوند، گمرکات ما همچنان تعطیل هستند و چنانچه رونق پیدا کنند به‌راحتی ۱۰ هزار فرصت شغلی به‌صورت مستقیم از سر گرفته خواهد شد.

قوه قضائیه مردمی
از زمان حضور آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه، تحولات چشمگیری در نظام قضائی کشور رخ داده که امید را در بین مردم ایجاد کرده است.

اکنون پس از حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور که با نگاهی تخصصی مناطق آسیب دیده خوزستان را مورد بررسی قرار داد، امید می‌رود شاهد رفع بخش اعظمی از مشکلات خوزستان به ویژه در حوزه فاضلاب باشیم.

کد خبر: ۵۹٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha