۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
بررسی درآمدهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد

بررسی درآمدهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰

مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در قانون برنامه ششم توسعه، مصارف دولت باید در سال ۱۴۰۰ به میزان ۶۴۸ هزار میلیارد تومان باشد، اما در لایحه دولت این میزان ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره منابع لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افزود: در قانون برنامه ششم توسعه، میزان بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ و اجزای تشکیل دهنده و حد اجزای آن مشخص شده است.

وی ادامه داد: با اشاره به اینکه اعتبارات هزینه‌ای در قانون برنامه برای دولت دیده شده است هم گفت: از مبلغ ۶۴۸ هزار میلیارد تومان قانون برنامه باید ۴۴۹ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌های دولت باشد در صورتی که در لایحه بودجه دولت این مبلغ ۶۳۷ هزار میلیارد تومان است یعنی ۴۲ درصد بالاتر از قانون برنامه دیده شده است.

مصری افزود: در قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف شده از مبلغ ۶۴۸ هزار میلیارد تومان، ۱۴۷ هزار میلیارد تومان را برای تملک دارایی‌ها استفاده کند در صورتی که در لایحه دولت ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است یعنی ۲۹ درصد سهم عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کمتر شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در قانون برنامه ششم توسعه و در سال ۱۴۰۰ به دولت اجازه داده شد تا ۵۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را به فروش برساند، ولی در لایحه دولت این مبلغ به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه، سهم دولت از نفت ۱۳۲ هزار میلیارد تومان می‌باشد، اما در لایحه دولت این میزان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان به عنوان فروش نفت و همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان هم اوراق نفت مشخص شده که مجموعاً ۲۶۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌ها باید ساز و کارهایی را به کار بگیرند که در آینده تسلیم حوادث نباشیم. وی با اشاره به اینکه چرا تمام مشکلات را با تحریم گره می‌زنیم افزود: این در صورتی است که سیاست‌های اقتصادی ما اشتباه گرفته شده است که الان گرفتار تورم شده ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: در حال حاضر شاخص‌های بانک مرکزی حاکی از این است که نرخ تورم کالاهای اساسی که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده است با سایر اقلامی که در کشور به فروش می‌رسد بالاتر است.

مصری افزود: اگر ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی پرداخت شده است قیمت مرغ باید بین ۶ هزار و ۴۰۰ تومان تا هشت هزار تومان می‌شد که این گونه نشده و پول‌هایی که پرداخت شد به هدف ننشست.

وی گفت: در لایحه ۹۹ سهم دولت از فروش نفت ۵۷ هزار میلیارد تومان است و برای بودجه سال آینده ۱۹۹ هزار میلیارد تومان به اضافه ۷۰ هزار میلیارد تومان هم فروش اوراق سلف نفتی محاسبه شده، ولی چه اتفاقی افتاده که الان همین مبلغ را نمی‌توان به دست آورد در سال آینده آن را سه برابر می‌کنیم یعنی با رشد ۲۵۰ درصدی مواجه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اجزای دیگر درآمدی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما نه تنها باید سهم خود را از اوپک بگیریم بلکه افزایش سهمیه‌ای که در این سال‌ها باید می‌گرفتیم و از دست ما رفت هم باید لحاظ شود.

مصری گفت: اگر این علامت دادن به اوپک است که در بودجه امسال با ۵۷ هزار میلیارد تومان سهم نفت این علامت داده شده و در سال آینده هم با مبلغ جدید این کار انجام شده است. وی افزود: هدف این است که فروش نفت صرف سرمایه گذاری و اشتغال شود، ولی پیش بینی فروش نفت در بودجه سال آینده با ارقامی روبروست که تاکنون توانایی فروش آن را نداشته ایم و از طرف دیگر تعهد برای آن ایجاد کردیم، یعنی هزینه‌هایی که برای آن تعریف شده صد درصد پایدار است.

مصری درباره انتظارات منابع مالیاتی در لایحه گفت: معتقدیم در حال حاضر فرار مالیاتی در کشور فراوان است، چون زیر ساخت‌های آن ساماندهی نشده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: چرا تنها یک عده به صورت ثابت مالیات پرداخت می‌کنند مانند حقوق بگیران که قبل از دریافت حقوق، مالیات آن کسر می‌شود، ولی بر اساس مبنای گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، حداقل مالیات ما باید دو و نیم برابر وضع موجود باشد.

وی درباره رای گیری کلیات بودجه ۱۴۰۰ گفت: کلیات برابر آیین نامه، رای گیری خواهد شد، اما چون اجزای بودجه با قانون برنامه تطبیق ندارد قطعاً نیاز به دو سوم رای نماینده‌ها برای تصویب کلیات خواهد داشت.

کد خبر: ۵۹٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha