۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
جوانان و نخبگان فناور کلید گشایش توسعه اقتصادی
یادداشت وارده؛

جوانان و نخبگان فناور کلید گشایش توسعه اقتصادی

یزد- «استفاده از ظرفیت شرکت‌های پژوهشی داخلی به‌جای به‌کارگیری پژوهشگران بیرونی قطعأ به دلیل آشنایی بیشتر با هر استان و دغدغه‌مندی شرکت‌ها در حوزه توسعه، نقش به‌سزایی در توسعه اقتصادی خواهد داشت» این مطلب، بخشی از یادداشت الهه افسریه، فعال حوزه پژوهشی و فناوری و نماینده سابق شرکت‌های فناور یزد برای بازار است.

الهه افسریه؛ بازار: شناخت ظرفیت‌ها، ابزارها، نهادها و متخصصان حوزه پژوهش و ایجاد ارتباط درست بین آنها منجر به ایجاد یک اکوسیستم فناوری سالم خواهد شد و شرکت‌های پژوهشی به عنوان یکی از ارکان این اکوسیستم در تلاش‌اند نقش خود را در توسعه پایدار ایفا کنند. تحقق این مهم نیاز به همراهی همیشگی مسئولان به خصوص از نظر توجه به کمیت و کیفیت دانش و پتانسیل‌های عملیاتی موجود در شرکت‌های پژوهشی می‌باشد.

نگاه جامع و کاربردی به «پژوهش» از ارکان رشد و توسعه جامعه محسوب می شود این نگاه زمینه‌ساز جهش علمی و کلید پیشرفت جامعه است در اینجا نقش توسعه پایدار حائز اهمیت قلمداد می شود و باید دانست که توسعه پایدار با ساختارهای پژوهشی هر جامعه ارتباط دارد و اگر به خوبی بر آن تمرکز و برنامه‌ریزی شود، نتایج مثبتی در جامعه به دنبال می‌آورد.

یزد در حوزه پژوهش از ظرفیت­‌های خوبی از جمله شرکت­های با سابقه، منابع انسانی متخصص، نهادها و حامیان همراه و... برخوردار است و تنها با در کنار هم قرار گرفتن آنها به عنوان عناصر این اکوسیستم، توسعه استان به گونه‌ای مطلوب محقق خواهد شد.

مشارکت فناوران و اساتید دانشگاهی لازمه موفقیت پروژه‌ها
وجود دانشگاه‌های معتبر و اساتید خبره یکی دیگر از ظرفیت‌های استان یزد است. حضور اساتید در کنار شرکت‌های پژوهشی به‌عنوان مشاور می­ تواند میزان موفقیت پژوهش‌ها را افزایش دهد و تضمینی برای اجرای هرچه بهتر پروژه‌ها و طرح‌های مطالعاتی و عملیاتی در سطح استان باشد. معتقدیم پروژه‌هایی در استان موفق هستند که توسط شرکت‌های پژوهشی انجام شده و در کنار آنها اساتید خبره هم وجود داشته باشند.

یکی از چالش‌هایی که استان در امر پژوهش با آن مواجه است میزان بودجه اختصاص داده شده به پژوهش است این موضوع می­ تواند دلیلی بر اجرای طرح‌های عمرانی و غیرعمرانی بدون مطالعه، پژوهش در باب موضوع و نادیده گرفتن بسیاری از پژوهش‌های بنیادی باشد که این موضوع نیازمند توجه بیشتر مسئولان و در نظر گرفتن بودجه‌های جامع‌تری به این مقوله می‌­باشد.

هفته پژوهش فرصت مغتنمی است که شرکت‌های پژوهشی موفق استان یزد که در زمینه‌­های متعدد از جمله تدوین سندهای راهبردی و عملیاتی در موضوعات مختلف، مشاوره ­های منابع انسانی و مدیریتی، تسهیلگری اجتماعی، افکارسنجی، نظرسنجی و دیگر حوزه‌ها فعالیت دارند، ارزش‌دهی شوند. هنگامی‌که دست شرکت‌ها برای هزینه کردن و استفاده از منابع انسانی و مشاوران خوب باز باشد، اقدامات حائز اهمیتی نیز در این حوزه شکل خواهد گرفت.

لزوم ارزش‌دهی به شرکت‌های فناور بومی
شرکت‌های فناور و پژوهشی استان یزد که در پارک علم و فناوری استان یزد مستقر هستند شایستگی‌های بسیاری دارند که اعتماد و حمایت مدیران و مسئولان استان از آنها می­ تواند موجب درخشش هرچه بیشتر و ایفای نقش بهتر آنها در توسعه پایدار استان گردد.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های پژوهشی داخل استان به‌جای به‌کارگیری پژوهشگران خارج استان قطعا به دلیل آشنایی بیشتر با استان و دغدغه‌مندی شرکت‌ها در حوزه توسعه، نقش به‌سزایی در پیشرفت پروژه‌ها خواهد داشت.

اگر در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های استانی از شرکت‌های پژوهشی استان بهره بیشتری گرفته شود، تخصص و سابقه چندین ساله آنها می‌تواند تصویر واضح‌تری را پیش‌روی مسئولان قرار دهد. حضور شرکت‌ها در جلسات و شوراهای تصمیم‌گیری نیز می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.به نظر می‌رسد هنگامی‌که دست شرکت‌ها برای هزینه کردن و استفاده از منابع انسانی و مشاوران باز باشد، اقدامات حائز اهمیتی نیز در این حوزه شکل خواهد گرفت.

کد خبر: ۵۹٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha