۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
قیمت های دستوری چاره ساز نبود| پرواز دوباره قیمت مرغ در کرمان
شکست مصوبات پشت میزی؛

قیمت های دستوری چاره ساز نبود| پرواز دوباره قیمت مرغ در کرمان

کرمان- در حالی قیمت دستوری ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ در کرمان با شکست مواجه شده است که هم اکنون در سایه نبود نظارت ها نرخ مرغ به ۲۶ هزار تومان رسیده است.

بازار؛ گروه استان ها: نوسان قیمت مرغ در روزهای اخیر به یکی از دغدغه‌های کرمانی ها در بازار معیشتی تبدیل شده است. مرغداران و تولیدکنندگان علت این افزایش قیمت را کمبود نهاده های دام و طیور با قیمت‌های مصوب و افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد عنوان می‌کنند.

مرغ در روزهای اخیر روزهای پر فراز و نشیبی را سپری می کند قیمت این کالای اساسی حتی تا ۳۴ هزار تومان هم رسید و سپس با شیبی نزولی به حدود به ۲۳ هزار تومان رسید اما در همین حین مسئولان با تصویب قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ و تومان برای مرغ زنده و ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای مصرف کننده سعی کردند بازار مرغ را کنترل کنند. اما از آن سو اجرای این مصوبه برای مرغدارانی که نهاده دولتی دریافت نکرده بودند به صرفه نبود و در نتیجه کرمان با عدم عرضه و کمبود این کالا مواجه شد، این شرایط مسئولان را وادار کرد که از قیمت دستوری دست کشیده و با توجه به واقعیات موجود در بازار قیمت بالاتری (حدود ۲۳ هزار و ۹۴۰ هزار تومان) را اعلام کنند. پر واضح است که برای کنترل قیمت مرغ نیاز است ابتدا مشکلات مرغداران حل و فصل شود تا قیمت این محصول پروتئینی مهم و مورد نیاز خانواده ها کاهش پیدا کند و سفره مردم هر روز کوچک تر نشود.  

اما مردم کوچه و بازار در صحبت‌های محاوره‌ای خود علت این افزایش قیمت را صادرات مرغ به کشورهای دیگر می دانند. در این رابطه باقری یکی از تولیدکنندگان مرغ در استان کرمان به بازار گفت: مرغی که در حال حاضر در بازار موجود است، باید ۴۰ روز پیش به تولید کننده آن، نهاده با ارز دولتی می دادند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و برای منِ تولید کننده به صرفه نیست که مرغ تولید شده را به قیمت تنظیم بازار عرضه کنم زیرا من درصد زیادی از نهاده‌ها را با قیمتی بالا خریداری کرده‌ام و دولت تنها درصد کمی از سهم نهاده تعاونی را در اختیار تولید کنندگان مرغ قرار داده است.

وی معتقد است: در کرمان مسئولان مربوطه قصد دارند تولید کننده را وادار کنند تا مرغ را با توجه به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه کند، از طرفی اعلام می‌کنند که نهاده با ارز دولتی وارد بازار شده و در اختیار تولید کننده قرار گرفته و مرغ به صورت فراوان با نرخ مصوب ستاد عرضه می‌شود و از سویی در حال حاضر مرغی برای عرضه نیست ضمن این که این مصوبه در تعداد اندکی از استان‌ها اجرا شده و مابقی استان‌ها از آن تبعیت نکرده‌اند.

این تولیدکننده مرغ ادامه داد: قیمت مرغ نهایی برای من که تولید کننده هستم ۱۹ هزار تومان هزینه در بر داشته، بنابراین من چگونه می‌توانم مرغ را به قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان ارائه کنم؟ ضمن این که مرغ را با این نرخ از ما خریداری می‌کنند و مرغ به بازار عرضه می‌شود که در نهایت این مرغ به استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان می‌رود.

مرغ با قیمت مصوب وارد بازار شد و تنها یک روز پس از عرضه با نرخ مصوب، مسئولان مربوطه مجبور شدند قیمت مرغ را بین دو تا سه هزار تومان بالاتر ببرند تا از قاچاق مرغ به استان‌های دیگر جلوگیری کنند

باقری می‌گوید: مرغ با قیمت مصوب وارد بازار شد و تنها یک روز پس از عرضه با نرخ مصوب (به دلیل عرضه کم مرغ) مسئولان مربوطه مجبور شدند قیمت مرغ را بین دو تا سه هزار تومان بالاتر ببرند تا از قاچاق مرغ به استان‌های دیگر جلوگیری کنند.

یکی از همشهریان در خصوص نوسان قیمت مرغ طی هفته جاری به بازار چنین گفت: شنبه مرغ را با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری کردم و دیروز این قیمت به ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است، ضمن این که فروشنده با قاطعیت اعلام کرد که فردا همین مرغ با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش خواهد رسید! نمی‌دانم فردا و روز بعد مرغ را باید با چه قیمتی خریداری کنیم آیا نظارتی بر بازار مرغ صورت می‌گیرد؟

یکی دیگر از شهروندان کرمانی می‌گوید: کاهش نرخ مرغ موجب شد تا در روز شنبه شاهد صف‌های طولانی در این شرایط کرونایی باشیم ضمن این که در یکی از فروشگاه‌ها از عرضه مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان مصوب خودداری کردند تا مرغی که با قیمت بالاتر در فروشگاه مانده بود به فروش برسانند و پس از آن مرغ با قیمت مصوب را عرضه کردند.

مصوبه دستوری مسئولان شکست خورد
سینا خسروی معاون صمت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص نوسانات اخیر قیمت مرغ در استان اظهار کرد: در ۱۰ روز گذشته شاهد افزایش ناگهانی نرخ مرغ بودیم (هر کیلو مرغ گرم بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شد) و ما اعلام کردیم که مردم اگر در خرید مرغ اضطراری ندارند، این کالا را خریداری نکنند زیرا نرخ آن کاهش پیدا خواهد کرد. ضمن این که خود مردم هم خریدشان را مدیریت و از خرید مرغ طی چند روز اخیر خودداری کردند.  

وی افزود: با توجه به وضعیت نهاده در کشور ما اعلام کردیم که نرخ مرغ بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است و ما نباید انتظار کاهش کمتر از این را داشته باشیم زیرا اگر ۴۵ روز قبل نهاده با ارز تعاونی به تولیدکننده عرضه می‌شد ما اینک درگیر چنین مشکلاتی نبودیم.  

معاون صمت می‌گوید: به استانداران کل کشور تکلیف شد که قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ زنده و قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی برای مصرف کننده را از روز شنبه هفته جاری اجرایی کنند؛  شنبه این مصوبه در جلسه کارگروه استانی تنظیم بازار مطرح و در همانجا نیز اعلام شد که با توجه به نهاده‌ای که در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار داده شده شاید اجرایی شدن این مصوبه سخت باشد. همچنین گفته شد که ما باید منتظر باشیم و ببینیم که قیمت مرغ در استان‌های تامین کننده چه زمانی پایین می‌آید چون ما استان تامین کننده مرغ نیستیم و تنها ۶۰ درصد نیازمان در خود استان تامین می‌شود.

خسروی ادامه داد: عمدتا کسری مرغ کرمان از یزد تامین می‌شود همچنین دو استان همجوار ما یعنی سیستان و بلوچستان و هرمزگان در انتظار هستند تا تولید مرغ ما را ببرند زیرا در این استان‌ها تولید خوبی انجام نمی‌شود لذا اگر شاهد هستید که قیمت مرغ بالانس نیست و متغیر است به همین دلیل است ضمن این که ما باید مرغی که از یزد وارد می‌کنیم را با قیمتی عرضه کنیم که به دو استان همجوار قاچاق نشود.

وی با بیان این که قیمت مصوب مرغ که در کشور اعلام شد تنها در هفت یا هشت استان اجرایی شد که یکی از آن استان‌ها کرمان بود، افزود: قرار شد قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در کرمان نیز اعمال شود اما مشکلی که پیش آمد این بود که بسیاری از استان ها از این مصوبه تبعیت نکردند.

بخش زیادی از مرغ کرمان با قیمت بسیار بالاتر راهی هرمزگان، سیستان و بلوچستان و حتی یزد شد که اتفاق بسیار عجیبی بود زیرا ۹۹ درصد مواقع در سال از یزد مرغ به سمت کرمان می‌آید اما در روز شنبه استان یزد مرغ کرمان را خریداری کرد و به استان‌های دیگر با قیمت بالاتری عرضه کرد

وقتی آب سر بالا می رود
وی ادامه می‌دهد: مشکل حادی که برای استان به وجود آمد علی‌رغم کنترل شدیدی که صورت گرفت (بر طبق ابلاغیه‌ای که دادستانی کل کشور ابلاغ کرده ورود و خروج کالاهای اساسی از استانی به استان دیگر منع قانونی ندارد و نباید جزیره‌ای عمل کرد) با این حال دامپزشکی استان به مسأله ورود کرد و تلاش کردیم تا مرغی از استان خارج نشود و سختگیری شد.  با همه این اقدامات بخش زیادی از مرغ استان با قیمت بسیار بالاتری راهی هرمزگان، سیستان و بلوچستان و حتی یزد شد که اتفاق بسیار عجیبی بود زیرا در ۹۹ درصد مواقع در سال از یزد مرغ به سمت کرمان می‌آید اما در روز شنبه استان یزد مرغ کرمان را خریداری کرد و به استان‌های دیگر با قیمت بالاتری عرضه کرد در نتیجه برای جلوگیری از خروج مرغ از استان و همچنین خالی نشدن وضعیت مرغ در بازار استان (اولویت اصلی ما وجود مرغ در استان است) بلافاصله موضوع بررسی شد و دستور داده شد تا نرخ مرغ متناسب با استان‌های همجوار تنظیم شود و به قیمت قبل برگردد تا زمانی که استان‌های همجوار ما قیمت مصوب را رعایت کنند. در حال حاضر قیت مصوب مرغ برای مصرف کننده در کرمان ۲۳ هزار و ۹۴۰ تومان است.

معاون صمت استان کرمان معتقد است: ما در خصوص افزایش نیافتن قیمت مرغ جلساتی داشتیم و سعی کردیم تا قیمت را در همین نرخ ۲۳ هزار و ۹۴۰ تومان ثابت نگهداریم و تغییری نکند ضمن این که به سمت کاهشی هم پیش خواهد رفت به شرط این که استان‌های دیگر از مصوبه ستاد تنظیم بازار کشوری تبعیت کنند.

خسروی در خصوص نارضایتی تولید کنندگان مرغ بیان داشت: جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه را طوری تنظیم کرده تا مشکلی پیش نیاید و متعهد شده ۱۰۰ درصد نهاده را تامین کند (نهاده‌ای که در استان در بهترین حالت تنها ۵۰ تا ۵۵ درصد آن تامین شده است)  اگر این اتفاق بیفتد مرغدار هم راضی می شود.

وی با اشاره به اینکه مرغ زنده با قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان تولید کننده مرغ را راضی کرده و اگر اعتراضی هم است به خاطر کمبود نهاده است، افزود: در کل نوسان قیمت به این صورت بود که نرخ‌ها تعادلی و بر اساس مناسبات بازار پیش می‌رفت، در این زمینه افزایشی هم داشتیم اما مسیر نزولی بود پلکانی و پله پله، به علاوه طبق مصوبه و تکلیفی که بر عهده ما گذاشته شد به یکباره مجبور شدیم مصوبه را اجرا کنیم اما استان‌های دیگر تبعیت نکردند و مرغ از استان خارج شد و در نتیجه با کمبود مرغ مواجه شدیم بنابراین دستور دادند فعلا قیمت را با استان‌های تامین کننده متعادل کنیم.

مدیر عامل اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان هم در این خصوص به بازار گفت: با توجه به کمبود نهاده‌های دامی و کمبود ارز که ریشه تمامی مشکلات بود مستقیما رئیس جمهور بحث تامین ارز برای نهاده پیگیری کرد.

سید حسن مهدی ادامه داد: نهاده‌ها در شرف واردات هستند اما در بحث توزیع نهاده‌ها سامانه بازارگاه تعریف شده که از اول آذر ماه نظم پیدا کرده و متاسفانه قبل از این تاریخ نظمی نداشت و باعث شد تا نهاده به تعدادی از مرغداران نرسد و تعدادی از مرغداران هم حداکثر ۵۰ درصد نهاده دریافت کرده‌اند. دولت بر اساس محاسباتی که انجام داده قیمت تمام شده مرغ زنده را با سودی که برای مرغدار در نظر گرفته ۱۴ هزار و ۴۰۰ و مرغ برای مصرف کننده ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده است اما این قیمت زمانی عملیاتی می‌شود که مرغدار ما نهاده را ۱۰۰ در صد دریافت کند و ۴۵ روز از پرورش مرغ بگذرد و مرغ برای مصرف کننده عرضه شود.  اگر تاریخ اول آذر ماه سال جاری را ملاک قرار دهیم تا به امروز که ۱۹ آذر است هنوز حداقل ۲۵ روز دیگر باید بگذرد تا مرغداری که در این مقطع نهاده‌ای را دریافت کرده و جوجه‌ریزی انجام گرفته مرغ خود را با قیمت مصوب به بازار ارائه کند. اما مرغدارانی که ۵۰ درصد نهاده را دریافت کرده یا اصلا دریافت نکرده‌اند در حال ضرر و زیان هستند.

ما مشکلاتمان را در ستاد تنظیم بازار استان مطرح و اعلام کردیم ما نمی‌توانیم این مصوبه را اجرایی کنیم با این وجود در کرمان هم در تاریخ‌های ۱۶ و ۱۷ آذر مرغ با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه و در نتیجه شهر دچار کمبود مرغ شد چون مرغداران با این نرخ راضی به عرضه نبودند

وی افزود: ما مشکلاتمان را در ستاد تنظیم بازار استان مطرح و اعلام کردیم ما نمی‌توانیم این مصوبه را اجرایی کنیم با این وجود در کرمان هم در تاریخ‌های ۱۶ و ۱۷ آذر مرغ با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه و در نتیجه شهر دچار کمبود مرغ شد چون مرغداران با این نرخ راضی به عرضه نبودند.

مهدی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد نیاز مرغ کرمان از یزد تامین می شود، افزود: یزدی ها در استانشان مرغ را با نرخ مصوب توزیع می‌کنند اما متاسفانه آن را ۵ یا ۶ هزار تومان گران تر به کرمان عرضه می کنند و این مساله باعث شد ما به عنوان استانی که کمبود مرغ داریم نتوانیم قیمت را اجرایی کنیم.

عرضه مرغ با نرخ مصوب مشروط به تامین ۱۰۰ درصدی نهاده ها از سوی دولت است
وی ادامه داد: طبق رصد انجام شده از کل کشور، فقط هفت استان موفق شدند قیمت مصوب را اجرایی کنند چرا که تولید مازاد دارند، در استان مازندران که قطب تولید مرغ است قیمت مرغ زنده را  ۱۷ هزار و ۵۰۰ و برای مصرف کننده را ۲۵ هزار تومان اعلام کرده‌اند که این سوال پیش می‌آید که چرا قیمت‌ها کارشناسی نیست؟  باید بازنگری و بررسی شود ضمن این که عرضه مرغ با قیمت مصوب مشروط به دادن ۱۰۰ در صد نهاده است و همچنین تعهداتی که باید وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی کند.

روند قیمت باید بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تنظیم شود قیمت‌های دستوری بازار را دچار مشکل می‌کند و در نهایت مردم دچار مشکل می‌شوند

وی معتقد است: روند قیمت باید بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تنظیم شود قیمت‌های دستوری بازار را دچار مشکل می‌کند و در نهایت مردم دچار مشکل می‌شوند.

نماینده توزیع کنندگان مرغ در استان کرمان هم در گفتگو با بازار مشکلات کنونی را مربوط به عدم تامین نهادها در ۴۰ روز گذشته ذکر و اظهار کرد: در ۴۰ روز قبل به علت کمبود نهاده جوجه‌ریزی انجام نشد و دولت تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد نهاده را در اختیار تولید کننده قرار داد.

حسین سیستانی در خصوص علت بالا و پایین شدن قیمت‌ها افزود: میزان مصرف مرغ در استان و همچنین کشور تغییری نکرده ضمن این که ما در استان نمی‌توانیم ۱۰۰در صد نیاز مرغ استان را تامین کنیم و این کمبود از استان‌های همجوار تامین می‌شود همچنین قیمت مرغ در این استان‌ها بالا است و از ستاد تنظیم بازار تبعیت نکردند و ما باید مرغ را با قیمت بالا خریداری کنیم بحث این است که در حال حاضر عرضه کم است.

در حال حاضر نهاده در اختیار تولید کننده قرار گرفته اما این مرغ‌ها ۴۰ روز دیگر آماده عرضه به بازار می‌شود ضمن این که تولید کننده ۴۰ روز گذشته به علت کمبود نهاده جوجه‌ریزی را انجام نداده به همین دلیل باید مرغ از استان‌های دیگر تامین شود

وی معتقد است: در حال حاضر نهاده در اختیار تولید کننده قرار گرفته اما این مرغ‌ها ۴۰ روز دیگر آماده عرضه به بازار می‌شود ضمن این که تولید کننده ۴۰ روز گذشته به علت کمبود نهاده جوجه‌ریزی را انجام نداده به همین دلیل باید مرغ از استان‌های دیگر تامین شود.  تولید ما در استان خوب است اما این تولید جوابگو نیست.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار بازار، هر کیلوگرم مرغ در مرغ فروشی های سطح شهر کرمان در روز چهارشنبه ۱۹ آذر ۲۴ هزار تومان به فروش رسید و امروز هم (پنجشنبه) با قیمت ۲۶ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می شود و به نظر می رسد نظارت ها بر آشفته بازار مرغ باید افزایش پیدا کند. انتقال مرغ توسط تولیدکنندگان به استان هایی نظیر یزد که خود تولیدکننده هستند هم مساله ای عجیب است و این سوال مطرح می شود که نظارت ها در استان کرمان چگونه اعمال می شود که تولیدکننندگان می توانند به چنین رفتاری دست بزنند و آیا نباید با این موضوع به صورت قانونی برخورد شود؟

کد خبر: ۵۹٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha