۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
افزایش بودجه دردی از معضلات پژوهش درمان نمی‌کند
پژوهشگر و عضو فعال اتاق بازرگانی:

افزایش بودجه دردی از معضلات پژوهش درمان نمی‌کند

میری، پژوهشگر و عضو فعال اتاق بازرگانی گفت: هرچه بودجه پژوهش فزونی گیرد، تا زمانی که روحیه و شخصیت افراد و نیز دیدگاه‌های حاکم بر دولت، آماده نباشد، نمی‌توان از بودجه بخوبی استفاده کرد.

به گزارش بازار، مرتضی میری با اشاره به فقدان ارتباط میان صنعت و دانشگاه اظهار کرد: ریشه این معضل به پیش از ورود افراد به دانشگاه باز می‌گردند؛ چراکه تخصص گرایی در کشور به محاق رفته و چنین مشکلی را در امر پژوهش پدید آورده است.

وی با اعلام اینکه پژوهش باید به پرسش‌های کشور پاسخ دهد، افزود: در کشورمان پرسشگری سرکوب شه است؛ در حالی که نظام آموزش و پرورش باید ذهن افراد را در حیطه پرسشگری آماده و مهیا می‌ساخت تا در نظام آموزش عالی در حوزه میدانی توان پژوهش میسر باشد.

میری ادامه داد: از طرفی آموزش و پرورش با مدرک گرایی، ظاهر با بزک کرده و لذا در آموزش عالی و نیز صنعت و حوزه‌های علوم انسانی و نیز مدیریت‌های کلان مملکت، از ابزار پژوهش و دانش فقط برای پیشبرد منافع بهره می‌بریم.

وی این روند را دارای آثار سوء در حوزه‌های میدانی خواند و تصریح کرد: در آستانه ۱۴۰۴ در برخی حوزه‌ها از سند عقب تر خواهیم بود و به اهداف نیز نخواهیم رسید که این مشکل را باید از اساس درمان کرد.

میری گفت: هرچه بودجه پژوهش فزونی گیرد، تا زمانی که روحیه و شخصیت افراد و نیز دیدگاه‌های حاکم بر دولت، آماده نباشد، نمی‌توان از بودجه بخوبی استفاده کرد.

این عضو اتاق بازرگانی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، درآمدزایی دولت را منجر به روندی دانست که موجب شده در سال‌های اخیر دو دانشگاه ضمن دریافت مبالغی عناوینی نظیر رهبر کارآفرینان ایران را اعطا کرده‌اند و این روند باعث تاسف بوده و نشان می‌دهد مسیر را به کلی اشتباه رفته‌ایم.

میری اذعان داشت: صنایع در کشور با مشکلات عدیده روبرو هستند و هر روز بر تعداد این محدودیت‌ها افزوده می‌شود و از طرفی منابع مالی در حال کاهش است و آنقدر چاله‌های پر نشده دارند که سهمی از بودجه‌ها به پژوهش نمی‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر مراکزی فعال شدند تا ارتباط میان صنعت و دانشگاه را ایجاد کنند؛ بعنوان مثال مرکز نوآوری در اتاق بازرگانی تهران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف اشکل گرفته تا این ارتباط احیا شود ولی همچنان گرفت و گیرهای بخش خصوصی برقرار است.

میری اضافه کرد: در حوزه بخش خصوصی نیز منابع مالی کافی برای گذران امورات پژوهشی وجود ندارد و این مهم نیازمند نقش محوری یک حوزه تامین مالی است.

این تولید کننده در حوزه فرش دستباف افزود: پژوهشگاه‌ها باید پای کار آیند تا در جهت ارتقای کیفی تولیدات داخلی گام برداریم و با افزایش سطح کیفی، محدودیت‌هایی برای واردات محصولات مشابه ایجاد کنیم و بری صادرات نیز برنامه ریزی کنیم.

میری گفت: صنعت در تنگناهایی از این حیث واقع شده‌اند و از طرفی دانشگاه و پژوهشگاه نیز چنین مشکلاتی دارند و در نتیجه پژوهشگران نخبه مهاجرت کرده و پژوهشگاه‌ها با تنگنا روبرو هستندو حل این معضلات نیازمند عزم خصوصی و حاکمیتی است.

کد خبر: ۵۹٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha