۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
دلار پس از پایان همه‌گیری کرونا سقوط می‌کند| کاربرد و ارزش یوان در جهان افزایش می‌یابد
پایگاه تخصص بارونز آمریکا:

دلار پس از پایان همه‌گیری کرونا سقوط می‌کند| کاربرد و ارزش یوان در جهان افزایش می‌یابد

وقتی از بحران کرونا عبور کنیم و آشکار شود که ایالات متحده هیچ گزینه دیگری ندارد، دلار سقوط خواهد کرد.

بازار؛ گروه بورس: پایگاه تخصصی بارونز آمریکا در گفت و گو با یوئیس وینسنت گیو مدیرعامل شرکت گیوکال نگاهی به آینده یوان و دلار انداخت. به گفته بارونز گیو می‌کوشد تا ریسک‌های کلان جهانی نظیر الزامات مالی افزایش قدرت چین را تفسیر کند. گیو ۴۶ ساله در پاریس متولد شده، در دانشگاه دوک تحصیل کرده، و تا قبل از شیوع کرونا ساکن هنگ کنگ بوده است. شرکت گیوکال پژوهش‌های مستقل را ارائه می‌دهد و ۷/۱ میلیارد دلار را در بازارها سهام و درآمد آسیایی، عمدتاً برای نهادهای اروپایی، مدیریت می‌کند.

پس از بیماری همه‌گیر، کدام گرایش‌های سرمایه‌گذاری غالب خواهند شد؟
گیو:
اگر بپرسم مهم‌ترین اتفاق در سال ۲۰۰۱ چه بود، اکثر مردم می‌گویند حادثه ۱۱ سپتامبر. عاملی که جهان را برای ۲۰ سال آتی تغییر داد، پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی بود. اگر در مورد سال ۲۰۰۷ بپرسم، شما احتمالاً می‌گویید مهم‌ترین اتفاق عبارت بود از آغاز بحران اعتباری. اکنون با نگاه به گذشته می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین اتفاق ۲۰۰۷، ورود گوشی‌های هوشمند به بازار بود.

با نگاه به گذشته، مردم در مورد سال ۲۰۲۰ چه می‌گویند؟
تاکنون، پاسخ کرونا یک افزایش ۱۲ هزار و ۸۰۰ دلاری در بدهی سرانه شده است؛ در بریتانیا، این مقدار ۷ هزار دلار بوده، و در آلمان و فرانسه ۵ هزار و ۳۰۰ دلار. در چین، این رقم ۱ هزار و ۲۰۰ دلار بوده است. جهان غرب با افزایش‌های چشمگیر در کسری بودجه واکنش نشان داد، که می‌تواند گزینه‌های سیاستی آتی را محدود کند، در حالی که آسیا، به خصوص چین، چنین محدودیتی ندارند.

سیاست‌گذاران غربی چاره‌ای جز کنترل نرخ‌های بهره ندارند؛ آن‌ها نمی‌توانند اجازه دهند نرخ بهره مجدداً بالا برود. ژاپن و اروپا در گروهی بوده‌اند که گزینه کنترل نرخ‌های بهره را انتخاب کردند. اکنون تغییر بزرگ عبارتست از این‌که ایالات متحده نیز به گروه مذکور پیوسته است. زمانی که بانک مرکزی اروپا به انتهای این مسیر رسید، یورو سقوط کرد. وقتی از بحران کرونا عبور نیم و آشکار شود که ایالات متحده هیچ گزینه دیگری ندارد، دلار سقوط خواهد کرد.

سیاست‌گذاران غربی چاره‌ای جز کنترل نرخ‌های بهره ندارند؛ آن‌ها نمی‌توانند اجازه دهند نرخ بهره مجدداً بالا برود. ژاپن و اروپا در گروهی بوده‌اند که گزینه کنترل نرخ‌های بهره را انتخاب کردند. اکنون تغییر بزرگ عبارتست از این‌که ایالات متحده نیز به گروه مذکور پیوسته است. زمانی که بانک مرکزی اروپا به انتهای این مسیر رسید، یورو سقوط کرد. وقتی از بحران کرونا عبور نیم و آشکار شود که ایالات متحده هیچ گزینه دیگری ندارد، دلار سقوط خواهد کرد

بهترین فرصت سرمایه‌گذاری پس از بحران کووید چیست؟
سرمایه‌گذاری در بازارهای درآمد-ثابت آسیا، سرمایه‌گذاری روی ارزهای محلی. دولت‌ها در آسیا عموماً در مواجهه با کووید-۱۹ کارآمدتر بوده‌اند. تراز تجاری بانک مرکزی و هزینه کردهای دولت، بیش از حد کنترل افزایش نیافته‌اند. همان‌طور که آب سرپایینی می‌رود، سرمایه نیز جذب به سمت نرخ‌های مثبت واقعی تورم سوق می‌یابد. امروز، این شرایط عمدتاً در آسیا وجود دارد.

دشوارترین مسئله در عرصه سیاست عمومی که ایالات متحده با آن مواجه خواهد شد چیست؟
نحوه تأمین مالی بدهی فرّار. فعلاً، پاسخ همه این است که از طریق نظریه پولی مدرن [که بنا به آن، دولت‌هایی که ارز خود را کنترل می‌کنند می‌توانند با خیال راحت هزینه کنند]. وقتی بدهی توسط بانک مرکزی به شکل پولی درآید، غیر از ژاپن هیچ نمونه استثنای تاریخی وجود ندارد، که این اقدام سبب تورم شدید و خلی سریع، کاهش گسترده ارزش ارز، یا هر دو می‌شود.

این امر چه پیامدی برای وضعیت ذخیره ارزی دلار دارد؟
از دید من، ارزها مانند سیستم عامل رایانه هستند. اکثر کاربران گیوکال از مایکروسافت استفاده می‌کنند زیرا همه از آن استفاده می‌کنند. دلار هم مانند مایکروسافت است. بازه زمانی ۰۶-۲۰۰۵ را مدنظر قرار دهید، زمانی که درآمد تجاری شرکت اپل نه برابر شد و گمان رفت محصولات خوبی تولید می‌کند. در سال ۲۰۰۷، اپل اعلام کرد که یک سیستم موازی ایجاد می‌کند و مستقیم به سراغ مصرف‌کننده رفت، که اپل را نه به خاطر ارزانی آن بلکه به خاطر راحتی آن انتخاب می‌کرد.

بنابراین یوان مانند اپل است
ما شاهد گسترش راه‌حل‌های فناوری مالی چینی در سراسر آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، و آفریقا از طریق وی‌پی و علی‌پِی هستیم. سپس به یوان دیجیتالی نگاه کنید و تصور کنید که در آینده یک تاجر اهل اندونزی به سنگاپور می‌رود و کرایه تاکسی را با علی‌پی پرداخت می‌کند و این تراکنش از طریق سوئیفت یا دلار انجام نمی‌شود بلکه از طریق یوان دیجیتالی صورت می‌گیرد. بازخوردی که من گرفته‌ام این است که هیچ‌کس به یوان دیجیتالی اعتماد نمی‌کند – یا، چه کسی می‌خواهد که دولت چین از اطلاعات حسابش باخبر باشد؟ این یک مانع بزرگ است، اما اگر ۱۰ سال قبل به من می‌گفتید که مردم داوطلبانه الکسا را در خانه‌هایشان می‌گذارند...

آیا شما نگران بدهی چین یا بی‌ثباتی اجتماعی در این کشور نیستید؟
در ۱۰ سال گذشته، به من گفته‌اند که بدهی چین در آستانه انفجار بوده و شاهد شورش در خیابان‌ها خواهیم بود. در ۱۰ سال گذشته، ما شاهد شورش در فرانسه و ایالات متحده بوده‌ایم – و در هنگ کنگ – اما چین تا حد چشمگیری باثبات بوده است. به ما گفته می‌شد که دولت چین چاره نخواهد داشت جز این‌که بخش‌های بزرگی از اقتصاد را ملی کند و یوان سقوط خواهد کرد. این سناریو در اروپا و ایالات متحده روی داد. ایالات متحده بدهی‌اش را تا ۲/۴ تریلیون دلار افزایش داده است، که سه-چهارم آن توسط فدرال رزرو تأمین شده است. در ضمن، یوان قوی‌ترین ارز سال جاری و طی ۱۰ سال آتی خواهد بود.

نگرانی کلیدی سرمایه‌گذاران در آسیا چیست؟
قطع رابطه ایالات متحده و چین یک تغییر بزرگ و تایوان یک چالش مهم است. زمانی که ایالات متحده و چین با هم کنار می‌آمدند و همه تولیدات چینی عبارت بودند از اسباب‌بازی‌های پلاستیکی ارزان و دوچرخه، مسئله تایوان چندان بزرگ و چشمگیر نبود. اما امسال، ارزش بازار جهانی شبه رساناهای صنعتی بالاتر از بخش انرژی بوده است. شرکت تولید شبه رساناهای تایوان اعلام کرده است که نسلی از چیپ‌های را تولید می‌کند که شرکت اینتل گفته است توانایی بکارگیری آن‌ها را تا سال ۲۰۲۳ نخواهد داشت. اگر از دید شما شبه رساناها مهم‌تر از انرژی هستند، شرکت تولید شبه رساناهای تایوان، مهم‌ترین شرکت جهانی در این بخش است.

تبعات بلندمدت‌تر اعتراضات در هنگ کنگ چه خواهد بود؟
تز اصلی این است که شی یک رئیس جمهور دگرگون‌کننده است – نخستین رئیس جمهور امپریالیست از زمان سلسله مینگ. اگر شما جایشی باشید و بشنوید که شرکت‌ هایتان [به بازارهای آمریکا] دسترسی نخواهند داشت، به نظر می‌رسد که هنگ کنگ راه خوبی برای جهانی کردن یوان و تقویت یوان دیجیتالی باشد. اکثر غربی‌ها مداخله چین را به عنوان مرگ هنگ کنگ تلقی کردند، اما چین تضمین کرد که هنگ کنگ برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی، بازار سرمایه‌های چینی خواهد بود. شی چاره‌ای نداشت جز این‌که در هنگ کنگ رونق ایجاد کند، و به همین دلیل است که دلار هنگ کنگ در بالاترین حد تجاری‌اش تثبیت شده است.

سهام اینترنت چینی با افزایش نظارت رگلاتوری ضربه خورده است، از جمله گروه آنت. آیا این به معنای یک نقطه عطف برای این شرکت‌ها است؟
از زمان تعلیق فعالیت‌های شرکت آنت و صدور رهنمودهای ضدتراست جدید، همچنین شاهد بدهی یک میلیارد یوانی یک شرکت زغال سنگ دولتی بوده‌ایم. یک مسئله بزرگ پیش روی چین عبارت بوده است از مازاد تجاری ۶۰ میلیارد دلاری. افزایش ورود سرمایه به بازار فناوری و اوراق قرضه چین سبب افزایش ارزش یوان شده است.

افزایش ورود سرمایه به بازار فناوری و اوراق قرضه چین سبب افزایش ارزش یوان شده است

در جهان غرب، [ما برای مقابله با حباب‌های احتمالی] نرخ‌ها را بالاتر می‌بردیم. در چین، آن‌ها دارای سلاح‌های تنظیمی هستند. آن‌ها در صدد آن برآمدند که سهام بخش فناوری در چین و ورد به بازار اوراق قرضه چین را تعدیل کنند. آن‌ها پیامشان را منتقل کردند.

کد خبر: ۵۹٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha