۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
انتقاد کانون عالی کارفرمایی از لایحه بودجه سال آینده

انتقاد کانون عالی کارفرمایی از لایحه بودجه سال آینده

سیفی، دبیرکل کانون عالی کارفرمایی ایران گفت: فرایند بودجه ریزی سازمان برنامه و بودجه طوری است که با ردیف‌هایی که برای بودجه ۱۴۰۰ تعریف کرده اند، شرکت‌های پیمانکاری نابود خواهند شد.

به گزارش بازار، حمیدرضا سیفی، افزود: در کشور، حدود ۳۷ هزار شرکت پیمانکاری وجود دارند که از عدد یک تا پنج رتبه بندی می‌شوند.

وی گفت: رتبه یک، بالاترین درجه شرکتهاست و رتبه پنج کمترین آن که تقریباً ۸۵ درصد شرکت‌های پیمانکاری کشور در رتبه پنج یا چهار هستند و ۱۵ درصد هم در رتبه‌های یک، دو و سه قرار دارند.

۵۱ درصد اقتصاد ما در حوزه خدمات
دبیرکل کانون عالی کارفرمایی ایران افزود: هر دولتی که با کسری بودجه مواجه شد، بلافاصله از بودجه عمرانی کم کرد و همین امر باعث شد شرکت‌های پیمانکاری روز به روز ضعیف‌تر شوند در حالیکه ۵۱ درصد اقتصاد ما در حوزه خدمات است.

وی افزود: عمده پروژه‌های انجام شده توسط پیمانکاران و شرکت‌های عمرانی، هم اشتغالزا هستند و هم می‌توانند در حوزه فنی و مهندسی در کشور توانمند باشند.

سیفی افزود: وقتی یک پروژه فعال باشد، علاوه بر استفاده از منابع انسانی، از تجهیزات فنی هم استفاده می‌کند و همین باعث می‌شود تا چرخ صنعت هم بچرخد و به تولید منجر شود.

وی افزود: وقتی شاهد کم کردن بودجه‌ها هستیم نتیجه این می‌شود که شرکت‌های پیمانکاری از بین خواهند رفت و ما اعلام خطر می‌کنیم که نابودی این شرکت‌ها مساوی با بیکار شدن تعداد زیادی کارگر خواهد بود و شرکت‌های با رتبه بالای پیمانکاری از دور خارج می‌شوند.

دست‌هایی در پشت پرده در حال نابود کردن ثروت ملی
دبیرکل کانون عالی کارفرمایی ایران گفت: شرکتی که تعطیل می‌شود دیگر نمی‌تواند به آن بلوغ سازمانی برسد و بعد از مدتی برای همیشه نابود خواهد شد که به نظر می‌رسد دست‌هایی در پشت پرده در حال نابود کردن این ثروت ملی باشند.
سیفی افزود: وقتی بودجه ۱۴۰۰ را نگاه کنیم شاهد کسری بودجه زیادی هستیم که در نهایت، باز هم بودجه عمرانی کاسته خواهد شد تا این کسری بودجه‌ها جبران شود.

وی گفت: اگر بخواهیم با این نگاه پیش رویم، همین که پروژه‌های فعلی کشور را هم حفظ کنیم کار بزرگی کرده ایم.

لزوم حضور شرکتها در مناقصات
دبیرکل کانون عالی کارفرمایی ایران افزود: شرکت‌ها برای اینکه بتوانند نیروی انسانی را حفظ کنند و از طرفی رتبه خود را هم حفظ کنند و کار داشته باشند، باید در مناقصات شرکت کنند، اما شرکت در مناقصه هم با قراردادهای فعلی مشکل است و با نگاه سازمان برنامه و بودجه، پیمانکار نه پول درستی می‌گیرد و نه کار درستی انجام می‌دهد.

آقای سیفی گفت: با نگاه دولت به بودجه ۱۴۰۰ که ۷۸ درصد بودجه را روی مالیات بسته قطعاً فشار بر روی کارفرما و شرکت‌هایی که خود در حال حاضر مشکلات فراوانی دارند و در حال تعطیل شدن هستند وارد می‌شود بنابراین باز هم بدنه فنی و مهندسی کشور ضعیف‌تر خواهد شد.

وی افزود: با این نگاه تورمی عملاً کارگر نمی‌تواند زندگی کند و این در حالیست که دولت‌ها طبق قانون وظیفه دارند تا در خصوص درمان، آموزش و بهداشت، به مردم خدمات بدهند، اما هیچ کدام را اجرایی نکرده اند.

کد خبر: ۵۹٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha