۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
احتمال آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد

احتمال آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران

سیدعلی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برخی دلایل بروز نوسان در بازار ارز در اختیار بانک مرکزی نیست، افزود: احتمال آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در برخی کشورها وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، سید کمال سیدعلی، کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: جمع‌آوری اطلاعاتی درباره میزان ورودی احتمالی ارز بلوکه شده به کشور، بررسی شیوه‌ها و مکانیسم‌های بازگشت منابع ارزی خارج از کشور، بازگشت ارز صادراتی و نحوه تعامل بانک مرکزی با وزارت صمت برای انتقال کالا بدون انتقال ارز از جمله موضوعاتی است که به بانک مرکزی در کنترل و ایجاد تعادل بازار ارزی کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: ایجاد تعادل در منابع و مصارف ارزی یکی از مهم ترین راهکارها برای ایجاد تعادل و حفظ ثبات در بازار ارزی است. وی با بیان اینکه برخی از عوامل تاثیرگذار بر بازار ارزی کشور خارج از حیطه وظایف یا اختیارات بانک مرکزی است، عنوان کرد:‌ تنش‌های سیاسی و اظهاراتی که درباره برخورد با تنش‌های سیاسی صورت می‌گیرد یکی از موضوعاتی است که بر نرخ ارز در بازار آزاد موثر است و می‌تواند تا چند هزار تومان نرخ ارز را بالا یا پائین کند؛ همانطور که برخی از اظهارنظرهای سیاسی در هفته اخیر نرخ دلار را تا هزار تومان افزایش داد.

سیدعلی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور خاطرنشان کرد:‌ تعامل با صادرکنندگان واقعی به شکل کلان آن باید صورت بگیرد اما اگر صادرات شیوه‌ای برای خروج ارز و سرمایه‌های ارزی کشور باشد یا استفاده از کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف با اهداف سودجویانه و شخصی صورت گیرد یا آنکه صادرکننده تا آخرین لحظات و فرصت قانونی داده شده ارز حاصل از صادرات را به کشور برنگرداند، در اینجا طبیعی است که بانک مرکزی باید با ضوابط سخت‌گیرانه‌تری برای بازگشت ارز صادراتی رفتار کند.

وی ادامه داد:‌ بانک مرکزی می‌تواند با همکاری اتاق‌های بازرگانی، صادرکنندگان خوش‌حساب ارزی را شناسایی کند و در صورت لزوم به آنها فرصت بیشتری دهد و صادرکنندگان بدحساب را با ضوابطی به بازگشت ارز صادراتی مجاب کند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: احتمال آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده در کشورهایی مانند کره، عراق، هند، ژاپن و چین وجود دارد و با تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، رفع فشار سنگینی که به بانک‌های این کشورها در عدم انجام تبادلات مالی و بانکی با ایران وجود داشته است، محتمل است. بانک‌های این کشورها باید بتوانند مراودات بانکی خود را با ایران آغاز کنند و بانک مرکزی می‌تواند مذاکرات خود را با این کشورها از هم‌ اکنون آغاز کند تا وجوه ارزی بلوکه شده با روند تسهیل‌شده‌تری به کشور برگردد.

وی با تاکید براینکه بخشی از عوامل تاثیرگذار بر بازار ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی است و عوامل دیگری نیز وجود دارند که در حیطه اختیارات یا قدرت بانک مرکزی نیست، تصریح کرد:‌ به طور مثال کسری بودجه و احتمال استقراض از بانک مرکزی، وضعیت سایر بازارها و نرخ سپرده از جمله عواملی است که می‌تواند بر نوسانات نرخ ارز در بازار تاثیرگذار باشد. مثلا نرخ سود سپرده باید به گونه‌ای باشد که از حرکت سپرده‌ها به بازاری مانند ارز جلوگیری کند.

سیدعلی گفت: اگرچه ایرادها و انتقادهایی به نرخ سود سپرده در کشور وارد می‌شود و ممکن است نرخ سود سپرده در مقایسه با بسیاری از کشورها بالا باشد، اما در آن کشورها، نرخ تورم نیز بالا نیست و عقب ماندن نرخ سود سپرده بانکی از نرخ تورم می‌تواند یکی از عوامل حرکت نقدینگی به بازاری مانند ارز باشد.

کد خبر: ۵۹٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha