۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
مبل سازان با  نصف ظرفیت کار می کنند| ترکیه و چین جای ما را در منطقه گرفتند
رئیس اتحادیه مبل سازان تهران:

مبل سازان با نصف ظرفیت کار می کنند| ترکیه و چین جای ما را در منطقه گرفتند

عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران گفت: با وجود دلالان و واسطه ها و گرانی مواد اولیه مورد نیاز، هم اکنون مبل سازان در تهران به طور متوسط بین ۴۰ و یا ۵۰ درصد ظرفیت کارگاه های خود کار می کنند.

بازار، گروه اصناف: «علیرضا عباسی» روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار، افزود: صنعت مبل سازی در کشور حال خوبی ندارد و تهیه مواد اولیه، پارچه مبلی و افزایش قیمت آنها توسط دلالان و واسطه ها، مهمترین مشکلات مبل سازان در تهران است.

بخشی از مواد اولیه مورد نیاز مبل سازان الزاما وارداتی است  
رئیس اتحادیه دورودگران و مبل سازان تهران با بیان اینکه بخشی از لوازم مورد نیاز مبل سازان وارداتی است، گفت: کارخانجات داخلی نمی توانند ورق های MDF   مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی را تامین کنند و الزاما باید بخشی از MDF  و ابزار و یراق آلات صنایع مبلمان و درودگران باید از خارج وارد شود.
عباسی بیان کرد: از طرفی پارچه های تولیدی درداخل کفاف نیاز مبل سازان را نمی دهد و ما مجبور هستیم بخشی زیادی از پارچه های مورد نیاز مبل سازان را از خارج وارد کنیم.

۲۰ درصد پارچه های مبلی داخلی و مابقی وارداتی است 
وی با بیان اینکه هم اکنون در بازار ۲۰ درصد پارچه های مبلی داخلی و مابقی خارجی هستند و اگر مواد اولیه و پارچه وارد کشور نشود در این صورت همه تولید کنندگان مبل باید تعطیل شوند، تصریح کرد: تولید کنندگان داخلی نمی توانند تمام مواد اولیه مورد تولید کنندگان مبل و مصنوعات چوبی را در کشور تامین کنند.
رئیس اتحادیه دورودگران و مبل سازان تهران از واسطه گری و دلالی در فروش مواد اولیه تولید کنندگان انتقاد کرد و گفت: عامل بسیاری از افزایش قیمت مواد اولیه و ملبمان در کشور واسطه ها و دلالان با انحصار گرفتن مواد مورد نیاز صنعت مبلمان است که قیمت ها را بدون ملاحظه مردم چندین برابر افزایش داده اند.

۱۰ درصد اشتغالزایی در کشور به صنعت مبلمان اختصاص دارد 
عباسی با اشاره به تعداد واحدهای صنفی دوردگران و مبل سازان در تهران گفت: هم اکنون ۱۵ هزار واحد صنفی دراین مشاغل در تهران فعال هستند و با احتساب شهرستانهای حاشیه ای، بسیار بیشتر از این تعداد هستند و در مجموع ۱۰ درصد اشتغالزایی در کشور، به صنعت مبلمان و تولید کنندگان مصنوعات چوبی اختصاص دارد.
این مقام مسئول در اتحادیه دورودگران و مبل سازان تهران خواستار نظارت بیشتر دستگاه های اجرایی برتولید و توزیع مواد اولیه مبل سازان شد و گفت: برای جلوگیری از دلال بازی و متناسب شدن قیمت ها در این صنعت، باید دستگاه های اجرایی، اتحادیه ها و بازرسان اتاق اصناف نظارت بیشتری را برای تولید و توزیع مواد اولیه مورد نیاز مبل سازان داشته باشند که این کالاها به صورت مستقیم بدون واسطه به دست تولیدکنندگان برسد.

نظارت بر توزیع مواد اولیه قیمت مبل را کاهش می دهد
وی تاکید کرد: در حالی که ما در طول ۸ سال دفاع مقدس کمبودی نداشتیم و با نظارت دولت مواد اولیه به راحتی در بین تولیدکننندگان توزیع می شد، اما هم اکنون یک کارحانه تولید کننده MDF محصولات خود را به مزایده می گذارد تا دلالان با خرید این محصول و با انحصار، با قیمت بیشتری آن را در بازار بفروش برساند و در نهایت مردم با قیمت بالاتری مبل مورد نیاز خود را تهیه کنند.
رئیس اتحادیه دورودگران و مبل سازان تهران بیان کرد: قیمت دلار در بازار حدود ۲۵ هزار تومان است، اما واسطه ها و دلالان مواد اولیه مورد نیاز وارداتی مبل سازان را با دلاربیش از ۵۰ هزار تومانی بفروش می رسانند و باید در این مساله  سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی، به صورت جدی وارد عرصه مبازره با گرانفروشی مواد اولیه توسط دلالان شوند.

جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری منطقه بازار صادرات یک میلیارد تومانی مبل 
عباسی با اشاره به کاهش میزان صادرات مبل سازان یادآورشد: صادرات مبل به کشورهای منطقه و همسایه بسیار کاهش یافته و این مورد قبول مبل سازان نیست در حالی که هم اکنون بازار جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری منطقه و کشورهای عراق، گرجستان، عمان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به مبلمان ایران نیاز دارند، اما هم اکنون کشورهای ترکیه و چین جای ما را در منطقه گرفته اند.
وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت های موجود در صنعت مبل سازی ایران باید ما سالانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات مبلمان داشته باشیم، گفت: این در حالی است که هم اکنون میزان صادرات مبل ایران سالانه حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار است و جا دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت با حمایت های همه جانبه و آسیب شناسی، صادرات مبلمان ایرانی را بیش از پیش تسهیل کند.

ممنوعیت واردات مبل فرصتی مبل سازان داخلی 
رئیس اتحادیه دورودگران و مبل سازان تهران اظهارداشت: در حال حاضر واردات مبل به کشور ممنوع شده است و این فرصت خوبی برای فروش و صادرات مبلمان ایران به بازارهای هدف است در حالی که مبل سازان ما با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند.

وی تاکید کرد: ما در این شرایطی که واردات مبل به کشور ممنوع شده باید با تهیه مواد مورد نیاز اولیه، شرایط را برای رونق کسب و کار در این بخش فراهم کنیم تا صنعتگران این عرصه بتوانند با صادرات محصولات خود ارزی آوری بیشتری را نصیب کشور کنند.

دلالان و واسطه ها عامل گرانی مبلمان و مصنوعات چوبی در ایران 
عباسی تاکید کرد: برای اینکه مبلمان با قیمت مناسبی به دست مصرف کنندگان ایرانی برسد، دولت باید به این بازار نظارت کافی داشته باشد تا اجازه ندهد مواد اولیه احتکار و یا به انحصار عده ای خاص درآید تا به چندین برابر آن را در بازار بفروش برسانند.
رئیس اتحادیه دورودگران و مبل سازان تهران در پایان تاکید کرد: اگر مواد اولیه با قیمت مناسبی به دست تولیدکنندگان صنعت مبل و مبلمان برسد، در این صورت مبل و صنایع مصنوعات چوبی داخلی با قیمت کمتری به دست مصرف کنندگان می رسد، زیرا مهم ترین عامل گرانی مبلمان ومصنوعات چوبی در کشور دلالان و واسطه های عرضه کنندگان مواد اولیه صنعت مبل سازی هستند.
 

کد خبر: ۵۹٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha