۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
معادن بزرگ جهان را بشناسید

معادن بزرگ جهان را بشناسید

در این گزارش در مورد ۸ معدن بزرگ دنیا در زمینه تولید طلا، آهن، مس و الماس اطلاعاتی جمع آوری شده است.

سجاد صفری؛ بازار: معادن نقش مهمی در زندگی صنعتی و مدرن انسان‌ ها دارند و معادن طلا، آهن، مس و الماس از کاربردی‌ ترین و مهمترین منابع معدنی در زندگی انسان ها هستند.

 دو معدن بزرگ مس در دنیا
۱-اسکوندیدا در کشور شیلی
معدن مس اسکوندیدا در صحرای آتاکاما در شمال کشور شیلی در حال‌ حاضر از نظر میزان ذخیره مس، بزرگ ‌ترین و نخستین معدن مس دنیا به حساب می‌آید. در اواخر سال ۲۰۱۲ تخمین زده شد که این معدن بیش از ۳۲ میلیون تن مس خالص قابل استحصال در خود ذخیره کرده است.
همچنین از نظر میزان مس استخراج شده نیز معدن اسکوندیدای شیلی در پایان سال تجاری ۲۰۱۳ بالاترین میزان را به خود اختصاص داد. در این سال از بزرگ‌ ترین معدن دنیا حدود ۱/۱ میلیون تن مس استخراج شد که معادل ۵ درصد کل مس تولید شده جهان در این سال است.
شرکت BHP-Billiton به‌ عنوان یک شرکت هلدینگ بزرگ، با در اختیار داشتن ۵۷/۵ درصد از کل سهام، بیشترین سهم را از سود استخراج معدن اسکوندیدا دارد. سایر هلدینگ‌ها مانند ریو تیتو با ۳۰ درصد، یک شرکت کنسرسیومی ژاپنی متعلق به میتسوبیشی با  ۱۰درصد و سایر شرکت‌های کشور شیلی و بین ‌المللی با مجموع۲/۵  درصد، سایر سهامداران این معدن بزرگ هستند.
این معدن از سال ۱۹۹۰ در حال بهره‌برداری است و در حال‌ حاضر یکی از ۱۰ معدن بزرگ روباز دنیا است. تخمین زده می ‌شود که معدن عظیم اسکوندیدا تا ۵۴ سال دیگر نیز قابل استفاده و استخراج مس خواهد بود.
کنسانتره‌ مس که از سنگ معدنی سولفید ساخته شده است پس از مرحله شناورسازی استحصال می‌شود. همچنین در این معدن کاتدهای مس از اکسید و سولفیدهای خالص شده سنگ معدن مس بدست می‌ آید. بیش از ۸۲ درصد مس موجود در معدن اسکوندیدا را سنگ معدن‌های سولفیده تشکیل می‌دهند.

۲-معدن کانانئا در کشور مکزیک
کانانئا که همچنین با نام معدن مس بوئناویستا نیز شناخته می‌شود در منطقه سونورا در کشور مکزیک قرار دارد و از نظر میزان ذخایر، دومین معدن مس بزرگ دنیا به‌ حساب می‌آید. در دسامبر سال ۲۰۱۲ تخمین زده شد که این معدن روباز بیش از ۲۶/۸۷ میلیون تن دیگر ذخیره مس دارد. تاکنون هم بیش از ۲۰۰ هزار تن مس از این معدن استخراج شده است. گفتنی است، معدن مس کانانئا در سال ۱۸۹۹ آغاز به‌ کار کرد. بنابراین، معدن کانانئا یکی از قدیمی‌ ترین معادن روباز دنیا و بخصوص در آمریکای شمالی است. در حال‌ حاضر، این معدن عظیم متعلق به شرکت مس جنوب Southern Copper Corporation) (SCC است که به کمک دولت مکزیک اداره می‌شود و توسط همین شرکت نیز مورد بهره‌برداری قرار می گیرد. در این معدن، مس از سنگ‌های آذرینی که در فلات کوردیلران قرار گرفته، استخراج می‌شود.
سنگ‌های معدنی توسط یک کنسانتره ساز که داخل سایت معدن قرار دارد، نخستین مرحله تخلیص را پشت سر می‌گذارند؛ این ماشین غول‌پیکر در هر روز بیش از ۷۷ هزار تن سنگ معدن را آسیاب می‌ کند.
کنسانتره‌های تهیه شده، توسط راه‌آهن به کوره‌های بزرگ در لاکاریداد فرستاده می ‌شوند تا ذوب شوند. به تازگی هم داخل سایت معدن بخشی برای سنگ‌ شویی و تصفیه اولیه و دو سیستم استخراج حلالی و الکترووینینگ نیز اضافه شده است که در هر سال می ‌توانند در مجموع ۵۵ هزار تن کاتد مس در سال تولید کنند.

سامارکو آلگریا بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن روباز جهان است و این معدن به معادن آلگریای جنوبی و آلگریای شمالی تقسیم می‌شود

دو معدن بزرگ آهن در دنیا

۳- معدن کاراخاس:
معدن کاراخاس بزرگ‌ ترین معدن سنگ آهن جهان در ایالت پارا در شمال برزیل واقع شده است. به طور کامل متعلق به معدنکار برزیلی واله (CVRD)، دارای ذخایر اثبات شده و احتمالی ۷.۲ میلیارد تن سنگ آهن است. لازم به ذکر است که میزان تولید این معدن بر قیمت آهن آلات تأثیر مستقیم دارد.
منطقه کاراخاس دارای غنی‌ترین ذخایر و کنسانتره سنگ آهن در هر نقطه از جهان است. هنگامی که در اواخر دهه ۱۹۶۰ یک هلیکوپتر فولادی آمریکایی برای سوخت‌گیری مجبور به فرود در تپه‌ای در این منطقه بود موفق به فرود نشد و با تپه برخورد کرد. نجات‌یافتگان از سانحه، متوجه باران براده‌های آهن شدند و به تبع آن بررسی هایی صورت گرفت که به کشف معدن آهن با خلوص بیش از ۶۶ درصد منجر شد. این معدن نه تنها ذخایر سنگ آهن غنی دارد، بلکه معدنی غنی برای سنگ معدن منگنز، مس، قلع، آلومینیوم و حتی طلا نیز به شمار می‌آید.
این معدن به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و هزینه سوخت، عملیات حمل‌ونقل بدون کامیون و سایر سیستم‌های مبتنی بر خودرو را اجرا می‌کند. شرکت فولاد آمریکا در ابتدا می‌ خواست که ذخایر آهن کاراجاس را به تنهایی توسعه دهد، اما دولت برزیل حاضر نبود کنترل این معدن را به یک شرکت خارجی واگذار کند. می‌توان گفت که برزیل درحال‌ حاضر، بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ آهن با تولید سالانه بیش از ۵۱۰ میلیون تن سنگ آهن است. همین موضوع، برزیل را به یکی از بزرگترین تعیین‌کنندگان قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت پروفیل آهن تبدیل می‌کند.

۴-سامارکو آلگریا برزیل
نکته قابل توجه این است که دومین معدن بزرگ سنگ آهن جهان نیز به برزیل تعلق دارد. این معدن در استان میناس گرایس قرار گرفته و «سامارکو آلگریا» نام دارد که نزدیک به ۲.۹۷ میلیارد تن ذخایر ثابت شده و احتمالی سنگ آهن برای آن تخمین زده‌اند؛ البته این آمار مربوط به سال ۲۰۱۲ است.
سامارکو آلگریا بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن روباز جهان است. این معدن به معادن آلگریای جنوبی و آلگریای شمالی تقسیم می‌شود. هردوی این معادن از سال ۲۰۰۰ مشغول به فعالیت هستند. سامارکو سرمایه‌گذاری مشترکی میان بی‌اچ پی بیلیتون و واله است. ایالت میناس گرایس در جنوب شرق برزیل واقع شده است.
ذخایر ثابت شده این معدن ۱.۸۹ میلیارد تن با عیار ۴۰.۲ درصد برآورد شده و ذخایر احتمالی آن ۱.۰۸ میلیارد تن بوده است. تولید آن به ۲۱.۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ رسید و پیش‌بینی شده عمر این معدن تا سال ۲۰۵۳ ادامه داشته باشد.

 معدن «اوداچنی» نیز مانند جوبلی در منطقه یاکوتیا در روسیه قرار دارد و دومین معدن بزرگ جهان است

دو معدن بزرگ طلا در دنیا

۵-معدن موریونتائو
معدن طلای موریونتائو در سال ۱۹۵۸ در صحرای خشک قزل قوم ازبکستان کشف و بهره‌برداری از آن در سال ۱۹۶۷ آغاز شد. معدن موریونتائو بزرگ‌ترین معدن روباز جهان است که بیش از ۵۸۰ متر عمق دارد و پنجمین معدن عمیق جهان محسوب می ‌شود. این معدن، علاوه بر طلا شامل ذخایر فیروزه و آرسنیک است و بسیاری از زمین شناسان معتقد هستند موریونتائو بزرگ‌ترین معدن طلای جهان است. گفته می‌شود حجم ذخایر طلای این معدن بین ۲۵۰۰ تا ۵۳۰۰ تن است.

۶ -معدن کورتز
معدن طلای کورتز در مرکز ایالت نوادا قرار دارد و حدود ۴ هزار معدنچی در آن مشغول به کار هستند. با کشف طلا در ایالت نوادا، شرکت "باریک" فعالیت گسترده خود را در ایالت آمریکا شمالی آغاز کرد. این شرکت با پرداخت ۱۵۳ میلیون دلار امتیاز استخراج طلای ایالت نوادا را تا سال ۲۰۲۰ کسب کرده است. این شرکت سالانه ۳۰۰ هزار اونس طلا از معادن ایالت نوادا استخراج می‌کند.

دو معدن بزرگ الماس در دنیا

۷- معدن جوبلی
معدن «جوبلی»، در منطقه یاکوتیا در روسیه که شروع فعالیت آن به سال ۱۹۸۶ میلادی (۱۳۶۵ خورشیدی) برمی‌گردد و حجم ذخایر اثبات شده قابل بهره‌برداری از آن بیش از ۱۵۳ میلیون قیراط است و ۵۱ میلیون قیراط ذخایر احتمالی آن است و مالک آن، شرکت دولتی معادن روسیه آلروسا است.

۸ - اوداچنی
 معدن «اوداچنی» نیز مانند جوبلی در منطقه یاکوتیا در روسیه قرار دارد و دومین معدن بزرگ جهان است. ۱۵۲ میلیون قیراط ذخایر قابل بهره‌برداری دارد و از سال ۲۰۱۳ میلادی (دی ۱۳۹۱) تاکنون سالانه ۱۰ میلیون قیراط الماس از آن استخراج می شود و تا سال ۲۰۴۳ امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد و این معدن نیز متعلق به شرکت دولتی آلروسا است.

کد خبر: ۵۹٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha