۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
تجاری‌ سازی کیپ استپ  اسپانسر می خواهد| چالش بزرگ  به نام هزینه سخت افزار
گفتگو با سازندگان KeepStep ، نامزد دریافت «گالا»

تجاری‌ سازی کیپ استپ اسپانسر می خواهد| چالش بزرگ به نام هزینه سخت افزار

امیری از تیم کیپ استپ در خصوص چالش‌های مسیر بازی سازان می‌گوید: «مهمترین چالش برای این بازی و بازی‌های مشابه، در حال حاضر هزینه خیلی زیاد سخت افزارهای لازم است و این موضوع طبیعتا تجاری سازی یا توسعه بازی را با مشکل مواجه می کند.»

مژده باقری؛ بازار: جدیدترین موفقیت و دستاوردی که در صنعت گیم ایران اتفاق افتاده قرار گرفتن نام دو بازی ایرانی با نام‌های کیپ استپ و تیزران، در بین سه بازی برتر آکادمیک جشنواره بین المللی گالا در فرانسه است.

کیپ استپ که ساخته دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با استعداد دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز است، در رویداد جایزه بازی‌های جدی ۱۳۹۸ که هر ساله توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود، جوایز مهمی را به خود اختصاص داده بود. همچنین به عنوان منتخبین جشنواره؛ ار طرف نهادهای حامی این رویداد مانند ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و موسسه نیماد جوایزی دریافت کرد. اما جدیدترین خبر این است که کیپ استپ با کسب مقاوم سوم در رویداد گالا توانسته نام ایران را بدرخشاند.

مجموعه ای از چند بازی کوچک دوبعدی
برای آشنایی بیشتر با این بازی سوالاتمان را پیش روی زهرا امیری یکی از اعضایی این تیم قرار دادیم. زهرا که در رشته تولید بازی‌های یارانه‌ای موفق به اخذ کارشناسی ارشد شده است؛ در رابطه با کیپ استپ اینگونه توضیح می‌دهد: «

KeepStep مجموعه ای از چند بازی کوچک دوبعدی است که با هدف توانبخشی و بهبود پارامترهای مربوط به تعادل و راه رفتن در بیماران ام اس (به طور ویژه بیماران ام اس از نوع فروکش کننده-عود کننده که بدون کمک عصا یا واکر می توانند راه بروند) ساخته شده است.»

امیری می‌گوید مخاطب اصلی این بازی بیماران با مشکلات حرکتی و عدم تعادلند: «به همین دلیل پلتفرم این بازی پروجکشن-مپینگ انتخاب شده است، به این معنی که بازی‌ها با استفاده از یک دستگاه پروژکتور روی زمین نشان داده می‌شوند. از طرفی از یک دستگاه کینکت هم استفاده شده که حرکات بیمار را تشخیص می‌دهد.»

او با اشاره به هدف اصلی  انتخاب این پلتفرم تاکید می‌کند: « دلیل اصلی انتخاب این پلتفرم از این قرار است که فضای بیشتری برای نشان دادن محیط بازی در اختیار بازیکن قرار دهیم، بیمار احساس استقلال کرده و  هیچ حس وابستگی به شخص دیگر (حتی برای لحظاتی کوتاه) نداشته باشد. و تمرکز بازیکن بر روی راه رفتن و حرکات پاهای خود باشد.»

امیری با عنوان این که طراحی بازی های جدی نیازمند کار پژوهشی و همکاری متخصصان بین رشته‌ای است به مراحل مختلف تولید این بازی و ترکیبی از همکاری‌های صورت گرفته می‌پردازد و می‌گوید: «این بازی در مراحل مختلف طراحی شده و حاصل مشاوره و همکاری پزشک متخصص مغز و اعصاب، متخصص فیزیوتراپی، روانشناس ام اس، مددکار و همینطور متخصصین طراحی بازی است. به دلیل شرایط خاص بیماران ام اس، محدودیت‌های حرکتی، شناختی و همینطور روانشناسی، کیپ استپ براساس تمرینات مرسوم فیزیوتراپی این گروه طراحی و ساخته شده است. به عبارت دیگر، تمرینات فیزیوتراپی این گروه الهام بخش طراحی بازی‌ها بوده، و در طراحی رابط کاربری، تجربه کاربری، مدت زمان بازی، رنگها و موسیقی به کار رفته در بازی ها سعی شده تا جای امکان محدودیت های شناختی و عملکردی آنها لحاظ شود.»

کیپ استپ چگونه متولد شد؟
او در پاسخ به سوالی مبنی براین که ایده کیپ استپ از کجا نشات گرفته و متولد شده اینگونه توضیح می‌دهد: «نسخه اولیه این بازی پایان نامه فوق لیسانس من بود که بعد از دفاع، با اضافه کردن بازی های بیشتر، بهبود الگوریتم‌های هوش مصنوعی داخل بازی‌ها و تغییر محیط بازی و بهتر شدن کیفیت، کیپ استپ ایجاد شد و سال پیش در جشنواره بازی های جدی تهران، موفق به کسب چندتا جایزه در بخش های مختلف شد.»

نامزدی دریافت جایزه در گالا
او در رابطه با رویداد گالا و اینکه چطور شد که تصمیم به شرکت در این رویداد گرفتند تاکید می‌کند: «رویداد GALA یک رویداد رقابتی، نمایشگاهی و کنفرانسی بین‌المللی است که هر ساله توسط انجمن بازی‌های جدی (Serious Game Society) در یکی از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود. این رویداد یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی در حوزه بازی‌های جدی است که فضای رقابتی برای انتخاب بهترین بازی‌های جدی را در سه سطح دانشجویی، آکادمیک و تجاری برگزار می‌کند. کیپ استپ در بخش آکادمیک این جشنواره از دانشگاه هنراسلامی تبریز، آزمایشگاه  CARLab شرکت کرده و در همین بخش هم در میان سه بازی رسیده به فینال انتخاب شده است. قرار بر این است که این جشنواره در مدت دو روز به صورت آنلاین و در یک محیط ویرچوال برگزار شود. غرفه‌ای برای بازی‌های رسیده به فینال در نظر گرفته شده که در مدت زمان مشخص جشنواره، داکیومنت‌های بازی برای حضار نمایش داده می‌شود و پرسش و پاسخ‌هایی هم به صورت آنلاین خواهد بود.»

چه آینده‌ای در انتظار کیپ استپ است؟
امیری در خصوص برنامه‌های آتی این تیم با تاکید بر اینکه این بازی قابلیت توسعه دارد اضافه می‌کند: «در صورتی که اسپانسر وجود داشته باشد، این بازی قابلیت توسعه و تجاری سازی دارد. در حال حاضر کیپ استپ چهار بازی مختلف دارد که هر کدام با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی طراحی شده، می‌توانند تا سه مرحله بازی را متناسب با توانایی بازیکن سخت‌تر یا آسان‌تر کنند. بازی‌های بیشتری طراحی شده که هنوز به مرحله پیاده سازی نرسیده و می‌تواند به این مجموعه اضافه شود. این بازی این قابلیت را دارد که علاوه بر بیماران ام اس، برای توانبخشی در اختیار بیماران stroke و پارکینسون هم قرار گیرد؛ که البته همه این موارد بعد از انجام آزمایش های بالینی مختلف، دریافت کد اخلاق و مجوزهای لازم می تواند صورت گیرد.»

چالش بزرگی به نام هزینه سخت افزار
امیری در انتها در خصوص چالش‌ها و مشکلاتی که گریبانگیر بازی سازهاست می‌گوید: «مهمترین چالش برای این بازی و بازی‌های مشابه، در حال حاضر هزینه خیلی زیاد سخت افزارهای لازم تشکیل می‌دهند.  و این موضوع طبیعتا تجاری سازی یا توسعه بازی را با مشکل مواجه می کند (از جمله دستگاه پروژکتور، کینکت، پایه های لازم، سیستم های با پردازش بالا، به اضافه دستگاه‌هایی که برای تست های بالینی استفاده می‌شود). بازار این بازی می تواند کلینیک‌ها یا مراکز توانبخشی مخصوص بیماران ام اس باشد، و مشکلی که وجود دارد به نظر من به جز مسائل اقتصادی قابل توجه، کمبود آگاهی در زمینه ورود و لزوم استفاده از تکنولوژی و به طور ویژه بازی های جدی در حوزه های مختلف از جمله توانبخشی و درمان هست.»

کد خبر: ۵۹٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha