۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
عشایر ایران سالانه ۴۵۰ هزار تن شیرخام تولید می کنند
سرپرست سازمان امور عشایر ایران:

عشایر ایران سالانه ۴۵۰ هزار تن شیرخام تولید می کنند

علائی مقدم، سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: جامعه عشایری در کشور سالانه ۴۵۰ هزار تن شیرخام تولید می کنند.

به گزارش بازار، «شاهپور علائی مقدم» افزود: جمعیت جامعه عشایری ایران حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

وی اظهارداشت: این جمعیت در ۵۹ درصد سرزمین جغرافیایی ایران پراکنش دارد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: جامعه عشایری ۳۴ میلیون هکتار مرتع و ۲۴ میلیون راس انواع دام سبک و سنگین را در کشور مدیریت می کند.

وی در ادامه جامعه عشایر را یک جامعه پرتلاش، زحمتکش، مولد و کم توقع توصیف کرد و افزود: این جامعه در راستای امنیت غذایی، توسعه پایدار و تامین گوشت قرمز کشور نقش بسیار مهمی دارد.

علائی مقدم ضمن اشاره به اینکه گوشت قرمز مورد نیاز کشور در سال ۸۶۰ هزار تن است، اظهارداشت: سرجمع ۲۰۰ هزار تن (۲۵ درصد) از این میزان گوشت توسط جامعه عشایری تامین می شود.

وی گفت: در حال حاضر هریک نفر عشایر گوشت قرمز مورد نیاز ۱۶ نفر ایرانی را تامین می کند.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با اشاره به تولید سالانه ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن پشم در جامعه عشایری کشور افزود: برنامه ریزی شده بتوان با بکارگیری تکنولوژی و فناوری های جدید و همینطور بهره گیری از شرکت های دانش بنیان در بحث فرآوری پشم نیز فعالیت های خوبی صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه ۴۵۰ هزار تن شیر در جامعه عشایری کشور تولید می شود، اظهارداشت: سازمان بنا دارد با تکمیل زنجیره تولید لبنیات و فرآورده های لبنی و استفاده از ظرفیت شبکه تشکل ها و تعاونی ها این موضوع را به بهترین وجه ساماندهی کند.

علائی مقدم تصریح کرد: بطورکلی سیاست سازمان امور عشایر ایران اینکه در راستای ارتقای سطح معیشت و رفاه عشایر برنامه ریزی های لازم را انجام دهد.

وی گفت: عشایر جامعه ای پرتلاش و پرفایده هستند که با سختی های فراوان زندگی می کنند و تنوع بخشی به مشاغل آنان بسیار مهم است.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران افزود: متاسفانه برخی به عشایر از سر دلسوزی و ناتوانی نگاه می کنند در صورتی که عشایر یک جامعه توانمند با اقتدار و قدرتمند هستند و با استفاده از دانش بومی، ظرفیت بسیج عشایری، اساتید دانشگاه ها و موضوعات فرهنگی می توان تحولات عظیمی را در این جامعه ایجاد کرد.

کد خبر: ۵۹٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha