۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
دست‌کوتاه مردم برای خرید میوه در آستانه شب بلند یلدایی 
بازار گزارش می‌دهد؛

دست‌کوتاه مردم برای خرید میوه در آستانه شب بلند یلدایی 

اردبیل- اگر گذری کوتاه به میوه‌فروشی‌های اردبیل داشته باشیم برای خرید هر کیلو میوه از هر نوعی، حداقل باید ۱۵ هزارتومان در جیب داشته باشی؛ همین گرانی‌ها باعث شده بسیاری از شهروندان میوه را در اولویت چندم خود قرار دهند.

آرش میرزاپور؛ بازار: روزهای آخر پاییز سپری می‌شود و مردم در آستانه شب بلند یلدایی و در روزهایی که کرونا بر زندگی‌شان سایه انداخته، در تلاش‌اند تا رسم زیبای شب‌نشینی را با چاشنی تنقلاتی همچون میوه و آجیل، حداقل در دورهمی محدود و خانوادگی بجا آورند.

اما در این میان گرانی میوه و شیرینی و سایر تنقلات، کام شهروندان اردبیلی را تلخ کرده است. شهروندانی که خیلی‌هایشان به دلیل گرانی، مدت‌هاست طعم میوه‌های پاییزی و غیر پاییزی را نچشیده‌اند.

اگر گذری کوتاه به مغازه‌ها و میوه‌فروشی‌های اردبیل داشته باشیم برای خرید هر کیلو میوه از هر نوعی، حداقل باید ۱۵ هزارتومان در جیب داشته باشی. در این میان قصه انار و موز هم حکایتی دیگر دارد.

همین گرانی‌ها باعث شده بسیاری از شهروندان میوه را در اولویت چندم غذایی خود قرار دهند و خود را از خرید محصولات رنگارنگ محروم کنند.

مردم به نان شب خود محتاج هستند؛ خرید میوه در اولویت نیست
علی باصفا شهروند اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: در شرایط فعلی بسیاری از مردم به نان شب خود محتاج هستند حالا بیایند و موز و پرتقال بخرند؟

این شهروند اردبیلی می‌گوید: با این گرانی‌ها، هیچ‌کس به فکر میوه و آجیل نیست؛ همین‌که بتوانیم نیازهای اساسی خودمان را تهیه کنیم شاهکار کرده‌ایم.

باصفا به قیمت میوه در بازار هم اشاره‌کرده و می‌گوید: سیب و پرتقالی که سال‌های گذشته کیلویی ۲ الی ۳ هزار تومان می‌خریدیم حالا در مغازه‌ها به قیمت ۱۴ الی ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

شهروند اردبیلی با خنده‌ای تلخ می‌گوید: برای خرید یک کیلو سیب و پرتقال که هرکدام ۴ عدد هم نمی‌شود باید ۳۰ هزارتومان هزینه کنیم. 

باصفا می گوید: خوشبختانه در بحث میوه که کمبودی نداریم و خیابانهای شهر هم پر از میوه های رنگارنگ است ولی اینکه چرا میوه به این اندازه گران شده است جای سوال دارد؟

این شهروند ادامه می دهد؛ البته ما به گرانی ها عادت کرده ایم و متاسفانه هیچ نهاد و مسئولی هم جواب قانع کننده ای نسبت به وضعیت پیش آمده نمی دهد.

البته این گرانی‌ها برای میوه‌فروشی‌ها نیز گران تمام‌شده و بسیاری از شرایط به وجود آمده دل‌خوشی ندارند.

بازار میوه فروشان کساد شده است
بهرام جوادی یکی از میوه‌فروشی‌های اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: با گرانی میوه، بازار ما هم کساد شده است.

میوه فروش اردبیلی می‌گوید: خیلی از خانواده‌ها در روزهای ارزانی میوه، حداقل دو روز در هفته برای خرید به میوه‌فروشی می‌آمدند ولی این روزها خیلی از خانواده‌ها در طی یک ماه هم گذرشان به مغازه ما نمی‌افتد.

جوادی می‌گوید: مغازه‌هایمان از رونق افتاده و دخل‌وخرجمان دیگر باهم نمی‌خواند.

این میوه‌فروش ادامه می‌دهد؛ گران و ارزان شدن میوه به لحاظ سود حاصله از فروش، برای میوه‌فروش‌ها فرقی ندارد؛ برای همین ماهم طرفدار ارزان شدن هستیم تا حداقل مشتری‌هایمان برای خرید میوه زود به زود به مغازه مان بیایند.

البته در این میان میوه‌فروش‌های وانتی فعال در خیابان‌های شهر قیمتی به نسبت پایین‌تر از مغازه‌داران دارند ولی تجربه نشان داده که خرید از این وانت‌بارها در بسیاری از مواقع مقرون‌به‌صرفه نیست، چراکه پاکت میوه را درهم و فله‌ای پر می‌کنند که با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که هیچ صرفه‌ای برای خریدار ندارد. اما همین اندک ارزانی هم امتیازی شده تا حداقل شرمنده خانواده‌هایشان نشوند.

صادرات عامل گرانی میوه در بازار است
در همین خصوص صفر رحیمی در گفتگو با خبرنگار بازار، گرانی قیمت میوه را به دلیل صادرات محصولات عنوان کرد و افزود: بیشتر میوه‌جات به کشورهایی مثل عراق و پاکستان صادر می‌شود که این برای صادرکنندگان منافع زیادی دارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اردبیل اظهار کرد: زمانی که جلوی صادرات گرفته می‌شود شاهد پایین آمدن قیمت‌ها هستیم.

رحیمی به قیمت گوجه فرنگی در روزهای گذشته اشاره کرد  گفت: قیمت گوجه در زمان صادرات این محصول به ۱۵ هزار تومان هم رسیده بود که با ممنوع شدن صادرات قیمت آن به کلیویی ۵ هزارتومان کاهش یافت.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اردبیل البته به رکود بازار میوه‌فروشان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و شرایط کرونایی حاکم، میوه‌فروشی‌ها نیز از رونق افتاده است.

وی تصریح کرد: میوه جزو ضروریات زندگی خانوار نیست و بر همین اساس مردم چندان رغبتی برای خرید گران میوه ندارند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اردبیل به تفاوت قیمت میوه در میوه‌فروشی‌ها با وانتی‌ها اشاره کرد و گفت: مغازه‌داران در اول صبح با حضور در میدان تره‌بار میوه‌های باکیفیت را خریداری می‌کنند که قیمت بالاتری دارد.

رحیمی اظهار کرد: البته فروش درهم و فله‌ای توسط وانتی‌ها نیز مزید بر علت شده تا قیمت فروش آن‌ها نسبت به مغازه‌داران پایین باشد.

درهرحال چند صباحی است با توجه به گرانی های اخیر، شهروندان چندان رغبتی به خرید میوه از خود نشان نمی‌دهند. میوه هایی که گران شدن آن در عین فراوانی، با هیچ منطقی سازگار نیست.

با همه اوصاف شاید اتخاذ تدابیری از سوی مسئولان حداقل در روزهای نزدیک به شب یلدا بتواند دورهمی محدودشان در روزهای کرونایی را کمی صفا دهد.

کد خبر: ۵۹٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha