۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
راهکار کاهش آسیب های گرانی در نهاده های کشاورزی
یادداشت:

راهکار کاهش آسیب های گرانی در نهاده های کشاورزی

کرج- کشاورزان با وجود افزایش قیمت نهاده های تولید، برای برون رفت از شرایط فعلی باید در روش تولید بازنگری کنند و تا جایی که امکان دارد با استفاده از روش ها و تکنیک های جدید کشت و کار، بهره وری عملکرد خود را بالا ببرند.

امیر بهادر ولیخانی- کارشناس کشاورزی؛ بازار: در دو دهه گذشته قیمت هزینه های کشاورزی از سم و کود گرفته تا تراکتور و برخی از نهاده ها همچنین سوخت که یکی از ابزار مهم تولید است افزایش پلکانی و جهشی داشته است و کشاورزان توانستند با همه این تغییرات هماهنگ و سازگار شوند. اکنون نیز کشاورزان با وجود افزایش قیمت نهاده های تولید، باید در روش تولید بازنگری کنند و تا جایی که امکان دارد با استفاده از روش ها و تکنیک های جدید کشت و کار، بهره وری عملکرد خود را بالا ببرند.

در این مقطع کشاورزان برای برون رفت از بحران باید تلاش کنند بخشی از هزینه های خود را مدیریت و کاهش دهند و در راستای افزایش عملکرد هم تلاش کنند تا بتوانند بخشی از این افزایش هزینه های ناشی از گرانی نهاده ها مانند سم و کود را پوشش دهند.

به صور خلاصه با توجه به گرانی حامل های انرژی و نهاده ها، اولین قدم این است که از ابتدای عملیات خاک ورزی و کاشت تا انتهای برداشت را مدیریت کامل و جامعی داشته باشند تا بتوانند با بهره وری بالا، کاهش هزینه ها و افزایش عملکرد بخشی از این  افزایش هزینه ها را جبران کنند.

در فاز دوم که به پس از برداشت و برنامه ریزی برای فروش مربوط می شود، حتی الامکان هر چقدر دست واسطه ها کوتاه تر شود به نفع کشاورزان خواهد بود.

چنانچه کشاورز بتواند محصولات را به طور مستقیم و بی واسطه از طریق میادین تره بار و مراکزی که محصولات زراعی و باغی را عرضه می کنند به مصرف کننده نهایی برساند، این قضیه می تواند درآمد مازادی برای کشاورز ایجاد کند. علاوه بر آن از این طریق تضمینی هم برای فروش محصول داشته باشند.

البته که دولت نیز می تواند با شناسایی کشاورزان و متناسب با عملکرد و سطوح زیر کشتی که انجام شده حمایت  های خود را داشته باشد. در شرایطی که نسبت به آزادسازی قیمت ها اقدام شده ، دولت می تواند از روش های دیگر مانند وام های بلند مدت و کم بهره برای حمایت از کشاورزان استفاده کند تا بتوانند با این وام ها هزینه های کشاورزی خود را مدیریت کنند.

در این شرایط یکی از راه های  مناسب کمک به کشاورزان تسهیل گری در امر صادرات محصولات کشاورزی است که باید در نهایت دقت و ظرافت انجام شود تا هم نیاز بازار داخلی تامین شود و هم شرایطی فراهم شود که مازاد بر تولید، متناسب با چارچوب های استانداردی که بازار پسندی جهانی دارد به بازارهای مصرف در کشورهای همسایه برسد.

درآمد فروش به صورت دلار قطعا" می تواند به کشاورزان کمک و بخشی از آزادسازی نهاده ها را جبران کند.  

کد خبر: ۵۹٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha