۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
مرزنشینان ایلامی همچنان در انتظار «چیلات» و «چنگوله»
یادداشت؛

مرزنشینان ایلامی همچنان در انتظار «چیلات» و «چنگوله»

ایلام- «سال‌های زیادی است مسئولان استانی وعده ایجاد بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله را می‌دهند، این وعده‌ها نه تنها محقق نشده بلکه طرف عراقی هم اصلاً پای کار نیست» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کائی فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

لیلا کائی؛ بازار: استان ایلام با ۴۲۰ کیلومتر بیشترین مرز مشترک را با کشور در بین استان‌های غربی دارا است، البته باید گفت این استان کمترین بهره اقتصادی را از ظرفیت‌های مرزی در مقایسه با سایر استان‌ها برده است.

در حال حاضر فقط مرز مهران به عنوان تنها گذرگاه صادراتی و تردد مسافر در این استان فعال است که آن هم کارگری در پایانه مرزی تنها سهم مردم استان از این مرز است.

در سال های گذشته تردد ۷۰ درصدی زوار اربعین از مرز مهران نشان از امن بودن و نزدیک بودن این مرز برای دارد، با این حال هنوز بسیاری دیگر از ظرفیت های مرزی استان هنوز استفاده نشده است.

بر خلاف سایر استان‌های غربی، در مرز مهران هیچ گونه واردات پیله وری صورت نمی‌گیرد و فقط کار صادرات صورت می‌گیرد که آن هم سهم تولیدات استان از آن بسیار اندک است.

در سال‌های اخیر ایجاد دو گذرگاه و بازارچه مرزی چیلات در شهرستان دهلران و چنگوله در شهرستان مهران در دستور کار مسئولان استانی و ملی قرار گرفت و حتی زیرساخت‌هایی نظیر راه، آب و برق و فیبرنوری در این مناطق انجام شد، ولی هنوز این بازارچه در حد یک حرف و چند کانکس بیشتر نیستند.

زیرساخت‌های و ساختمان‌های مورد نیاز در خاک کشور برای ایجاد بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله تکمیل نشده و دوم اینکه اصلاً طرف عراقی در روبروی این بازارچه‌ها هیچ کاری صورت نداده است

اول اینکه زیرساخت‌های و ساختمان‌های مورد نیاز در خاک کشور برای ایجاد بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله تکمیل نشده و دوم اینکه اصلاً طرف عراقی در روبروی این بازارچه‌ها هیچ کاری صورت نداده است.

به نظر می‌رسد تا وقتی طرف عراقی برای ایجاد بازارچه‌های مرزی در روبروی این بازارچه‌های در خاک خود اقدامی کند، عملاً هیچ اتفاقی در آینده برای این دو بازارچه رخ نخواهد داد.

سال هاست مرزنشینان استان ایلام به امید اینکه بازارچه‌های مرزی دیگر در استان شکل خواهند گرفت و توسعه اقتصادی را در مناطق رقم می‌زنند، چشم انتظاری می‌کنند، متاسفانه مسئولان ملی در مذاکره با طرف عراقی برای ایجاد این بازارچه‌های جدید جدی نیستند.

ایجاد بازارچه‌های مرزی جدید در استان ایلام از جمله چیلات و چنگوله از آنجا برای استان و حتی سطح ملی اهمیت دارد، که در صورت راه اندازی این دو بازارچه و گذرگاه، علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، بخش مهمی از ترافیک و مشکلات را در اربعین سال‌های گذشته حل می‌کند.

در اربعین‌های سال گذشته به دلیل ازدحام جمعیت در مرز مهران عملاً قسمت صادرات در این مرز بیش از دو هفته تعطیل می‌شد، با ایجاد بازارچه مرزی چنگوله در مهران می‌توان تا حدود زیادی این مشکل را حل کرد.

استان مرزی ایلام در حالی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ترانزیتی، مرزی، صادراتی، وارداتی و…برخوردار است، که بیکاری و مشکلات اقتصادی باعث مهاجرت روستاهای مرزی استان به دیگر شهرها شده است

استان مرزی ایلام در حالی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ترانزیتی، مرزی، صادراتی، وارداتی و…برخوردار است، که بیکاری و مشکلات اقتصادی باعث مهاجرت روستاهای مرزی استان به دیگر شهرها شده است.

اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی مردم استان ایلام با شهرهای مرزی عراق پتانسیل خوبی است که از آن برای توسعه مراودات تجاری استفاده کرد.

مزیت بزرگ مرزی در استان ایلام، امن بودن مرزی‌های استان است که در سال‌های اخیر باعث استقبال تجار از مرز مهران شده و علاوه بر این نزدیکی مرزهای استان به شهرهای عراق نیز از مزایای مرزی استان است.

امیدواریم روزی مرزنشینان استان ایلام به مطالبات مرزی خود برسند تا شاهد شکوفایی و رونق بیشتری مرزهای کشور باشیم.

کد خبر: ۵۹٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha