۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۲
ارزش گذاری غیرکارشناسی بانکی مانع دریافت تسهیلات| دولت فقط سنگ اندازی نکند
گفتگوی بازار با یک تولیدکننده البرزی

ارزش گذاری غیرکارشناسی بانکی مانع دریافت تسهیلات| دولت فقط سنگ اندازی نکند

کرج- ارزش گذاری غیر کارشناسی ملک های تولید کنندگان توسط کارشناسان بانکی به یکی از موانع جدی برای دریافت تسهیلات بخش تولید و صنعت تبدیل شده است.

مریم احمدی؛ بازار: ارزش گذاری غیر کارشناسی بانک ها بر روی کارخانه ها برای دریافت تسهیلات تولید عاملی است که سبب متوقف شدن برخی از خطوط تولیدی این مجموعه ها شده است. البته این موضوع در کنار موانعی از جمله تامین مواد اولیه، تحریم و بالا رفتن نرخ ارز برای این واحد های صنعتی مشکلاتی ایجاد کرده است.

برای اطلاع بیشتر از مشکلات و موانع تولید به سراغ «مزدک خاطری» عضو هیات مدیره «شرکت دالاهو تجارت کاسپین» مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد رفته و با وی به گفتگو نشسته ایم. در ابتدا از او پرسیدیم

* از نوع تولید و محصولات خود بگویید.
این شرکت هم اکنون در زمینه تولید لوازم خانگی شامل اجاق گازهای صفحه ای و مبله طرح فر و هود آشپرخانه در حال فعالیت است و خط تولید جارو برقی آن نیز در حال راه اندازی است. 

از روزی که فعالیت شرکت را آغاز کردیم، ارتفاع سوله را تا ۱۴ متر در نظر گرفته ایم تا بتوانیم به تولید یخچال های با کیفیت نیز بپردازیم، اما به دلیل نوسانات بازار ارز و رکود اقتصادی مجبور به توقف خط تولید یخچال شده و ناچار شدیم به سمت  تولید اجاق گاز برویم که البته در تولید این محصول نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

*چه موانع و مشکلاتی برای تولید دارید؟
هدف ما از روی آوردن به بخش تولید این بوده که علاوه بر اشتغالزایی و ارتزاق افراد دیگر، بتوانیم کالاهای استاندارد را به دست مردم برسانیم، در حالی که می توانستیم اقدام به فروش اجناس دیگران کرده و سود بیشتری را نیز به دست آوریم، اما با این وجود به سمت تولید آمدیم.

یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم تسهیلات بانکی است، برای دریافت وام اقدام کردیم و پس از طی مراحل اداری درخواست، ارزیاب بانک سپه قیمت واحد تولیدی بنده با تمام مجوزها و برندها را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارزیابی کرد و بر همین اساس مبلغ تسهیلات در نظر گرفته شده را نیز یک میلیارد تومان در نظر گرفته اند که هیچ مشکلی را از ما حل نخواهد کرد.

این ارزش گذاری واحد تولیدی ما در حالی صورت گرفته که هم اکنون قیمت یک متر خانه در اشتهارد ۹ میلیون تومان بوده و برای خرید یک خانه ۱۵۰ متری حداقل بایستی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.

در بخش تولید و عرضه با چه مشکلاتی مواجه شده اید؟
مشکل و مطالبه دیگری که شرکت ما و شرکت های دیگر نیز با آن مواجه هستند این است که اگر قانونی وجود دارد این قانون بایستی برای همه باشد، اگر استاندارد اجباری وجود دارد، باید برای تمام تولید کنندگان لازم الاجرا باشد تا بتوان یک کار خوب و با کیفیت را که شایسته آشپزخانه های ایرانی، به مردم تحویل دهیم.

این در حالی است که در زمانی که تمام هم و غم من تولید کننده این است که یک کالای با کیفیت تولید کنم، یک سری از شرکت ها وجود دارند که به صورت زیرپله ای در حال فعالیت هستند و این شرکت ها هود آشپزخانه را به مشتری به مبلغ خیلی پائین می فروشند که استانداردهای لازم را ندارد و ماندگاری و دوام آن از استاندارد ۲۰ سال مصرف به خیلی کمتر کاهش می یابد.

قیمت موتور یک هود اشپزخانه برای ما حداقل ۴۵۰ هزار تومان است تا بتوانیم یک کالای استاندارد و با کیفیت تولید کنیم و این تفاوت قیمت کالاهای استاندارد با غیراستاندارد باعث رقابت ناسالم در بازار و در نهایت آسیب به بخش تولید و مصرف کننده می شود.

*آیا کرونا بر روند فعالیت این شرکت هم تاثیر گذار بوده؟
باشیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن مجبور به تعدیل تعدادی از نیروهایمان شدیم و هم اکنون ۱۸ نیرو به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به فعالیت هستند، این نیروها به صورت یک دوم روزانه در حال فعالیت هستند. در صورت حمایت لازم و دریافت تسهیلات و رفع مشکلات مالی توان و ظرفیت اشتغالزایی برای ۵۰ نفر را نیز داریم.

تهیه مواد اولیه امروز به اساسی ترین مشکل واحد تولیدی ما و دیگر واحدها تبدیل شده، البته می دانیم که سرمنشا کجاست اما ساختار فعلی به نحوی است که مجبوریم و باید از واسطه خریداری کنیم، این در حالی است که وجود این واسطه ها و دلال بازی باعث افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه می شود

* برای تهیه مواد اولیه هم مشکلی دارید یا خیر؟
تهیه مواد اولیه امروز به اساسی ترین مشکل واحد تولیدی ما و دیگر واحدها تبدیل شده، البته می دانیم که سرمنشا کجاست. اما ساختار فعلی به نحوی است که مجبوریم و باید از واسطه خریداری کنیم، این در حالی است که وجود این واسطه ها و دلال بازی باعث افزایش چند برابری مواد اولیه می شود. اما برای ادامه تولید مجبور به اینکار هستیم و هیچ اقدام و نظارتی هم برای بهبود این شرایط انجام نمی شود.

از سوی دیگر نوسان قیمت ها باعث بلاتکلیفی تولیدکنندگان شده، با وجود نیاز به مواد اولیه، بی ثباتی قیمت مواد در بازار گاهی مانع رسیدن آن به دست تولید کننده و در نتیجه توقف تولید می شود و کارگران بیکار می مانند.

*آیا در حوزه صادرات هم فعالیت دارید؟
پیش از این به کشورهای همسایه منجمله عراق صادرات داشتیم، اما شرایط ناشی از ویروس کرونا و نامشخص بودن وضعیت مرزها و شرایط سخت حمل ونقل سبب شده تا روند صادرات ما متوقف شود. اما در تمام استان های کشور مشتری و تقاضا برای خرید محصولات شرکت ما وجود دارد.

*انتظارات شما از مسئولان چیست؟
تنها خواسته ما از مسئولان این است که در این شرایط کرونایی و تحریم ها برای تولیدکنندگان فقط مانع تراشی و سنگ اندازی نکنند، یک تولید کننده عاشق تولید و محاسن آن است که وارد میدان شده و با آرزو و امید ارتزاق افراد و کمک به تولید و صنعت کشورش پای کار آمده و با وجود تمام مشکلات کار می کند در حالی که می تواند در خانه بنشیند و این همه استرس، نگرانی و سختی را تحمل نکند. در این شرایط حداقل انتظار ما این است که مشکلات را از سر راه ما بردارند تا ما نیز با همان اندک دلخوشی بتوانیم به فعالیت مان که تنها و تنها توسعه کشورمان و بی نیاز ساختن آن از تولیدات خارجی است ادامه دهیم.

کد خبر: ۵۹٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha