۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
سبیل بازار با توزیع روغن چرب نشد؛ تزریق قطره‌چکانی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

سبیل بازار با توزیع روغن چرب نشد؛ تزریق قطره‌چکانی

مشهد- با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد روغن خام به‌عنوان ماده اولیه صنعت روغن نباتی وابسته به ارز است افزایش تحریم‌ها و مشکلات تأمین و جابه‌جایی ارز در کنار برخی بی‌تدبیری‌ها و کشمکش‌های داخلی باعث شد تا میزان واردات روغن خام در شش ماه نخست سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد که اثرات آن با ایجاد تقاضای کاذب در جامعه مشهود است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمبود روغن از دو ماه گذشته تاکنون به پاشنه آشیل تنظیم بازار مواد غذایی در کشور تبدیل‌شده است و لذا باوجود تزریق ذخایر استراتژیک دولتی اما هنوز عطش برای خرید این کالای اساسی در بازار وجود داشته و کمبود آن محسوس است.

گرچه در طی یکی دو ماه گذشته مسئولان کشوری و هم‌چنین استان خراسان رضوی دلایل مختلفی مانند کوتاهی در حمل روغن خام از بندر تا کارخانجات و یا کارشکنی تولیدکنندگان برای افزایش تولید و یا مشکلات ارزی را برای توجیه کمبودها عنوان کرده و ادعا می‌کنند شرایط به وضعیت عادی بازگشته است اما مشاهده خبرنگار ما از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد که هنوز این کالای اساسی نتوانسته در بازار به مرز اشباع برسد و کمبود آن محسوس است.

هنوز خبری نیست
مشاهدات خبرنگار ما از بازار عمده‌فروشان مواد غذایی واقع در خیابان «قرنی« و «مطهری» حکایت از کمبود این کالای اساسی دارد.

گرچه روغن‌های یک لیتری در قفسه فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کند اما خبری از روغن های مایع با حجم سه لیتر و یا حلب‌های روغن نباتی جامد نیست و فروشندگان از تزریق اندک و قطره‌چکانی آن گلایه دارند.

در این بازار بسیاری از فروشندگان مواد غذایی برای تهیه روغن ما را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای راهنمایی می‌کنند.

گفتنی است مشاهدات خبرنگار ما از  برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر نیز نشان می‌دهد که تمامی این فروشگاه‌ها عامل توزیع روغن نبوده و بنا بر گفته متصدیان شاغل در این مراکز تقاضا برای خرید این محصول بیش‌ازحد است.

دریکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهد واقع در خیابان شریعتی منطقه قاسم‌آباد درنهایت به قفسه مملو از روغن‌های سه لیتری می‌رسیم که البته خرید این محصول با محدودیت روبروست.

متصدی صندوق بابیان اینکه فقط اجازه فروش دو عدد روغن سه لیتری را دارد به  ما می‌گوید: بر اساس هر فاکتور  خرید تنها دو عدد روغن فروخته می‌شود و لذا برای اینکه مشکلی پیش نیاید روغن‌ها را بر روی یک فاکتور دیگر صادر می‌کند!

 تزریق روغن ادامه دارد
در همین راستا معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت از تزریق روغن در بخش‌های صنف و صنعت استان و هم‌چنین فروشگاه‌های مختلف خبر داد و به خبرنگار بازار گفت: آخرین سهمیه روغن بخش‌های صنف و صنعت استان دو هزار و ۵۰ تن بود که توزیع‌شده است.

وضعیت بازار روغن نباتی طی دو ماه اخیر باعث شد تا کمبود روغن نباتی منجر به ایجاد صف‌های طولانی جلوی فروشگاه‌ها، سهمیه‌بندی و فروش اجباری روغن نباتی همراه با کیک، تن ماهی و رب و همچنین گران شدن چندباره روغن  شود

علی غفوری مقدم افزود: اخیراً نیز سهمیه جدیدی از روغن به میزان چهار هزار و ۴۰۰ تن برای بخش صنعت و دو هزار و ۲۲۲ تن برای بخش صنف خراسان رضوی اختصاص داده‌اند که روال جذب آن‌ها از طریق انجمن کارخانجات روغن ایران است اما این کار به‌کندی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: برای جبران کمبود روغن نباتی در خراسان رضوی طبق مذاکره استاندار محترم با مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران توافق شده به میزانی که روغن نباتی در بازار توسط واحدهای تولیدی استان توزیع می‌شود، سهمیه روغن خام به خراسان رضوی اختصاص یابد.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بخشی از مشکلات تامین روغن در طی ماه گذشته را مربوط به سهمیه خارج از استان دانست و گفت: ۵۰ درصد سهمیه‌های مختلف روغن که از سوی ستاد تنظیم بازار کشور به خراسان رضوی اختصاص می‌یابد از طریق واحدهای تولیدی خارج استان تأمین می‌شود که متأسفانه برخی از این واحدهای تولیدی قدری کند عمل کردند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم‌چنین مشکلات حمل‌ونقل را  نیز در این راستا بی‌تأثیر نداست.

مشکل با افزایش قیمت حل می‌شود
گفتنی است در همین راستا کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از قاچاق روغن به کشورهای همسایه خبر داد.

بخش علی بیاتی بابیان اینکه به دلیل نزدیکی به مرزهای شرقی و قیمت بالای روغن در کشور افغانستان این کالا به این کشور قاچاق می‌شود در این رابطه گفت: یک روغن ۱۶ کیلویی که با مواد ترکیبی مختلف در ایران ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد، در کشور افغانستان ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این موضوع نیز می‌تواند از دلایل دیگر کمبود نسبی روغن باشد.

وی با اشاره به این موضوع که کارخانه‌های تولیدی خواستار افزایش ۳۵ درصدی قیمت روغن هستند افزود: اگر مطابق خواسته انجمن صنفی تولیدکنندگان قیمت‌گذاری واقعی روغن در کارخانجات اتفاق بیفتد، قطعاً کمبودی در سطح عرضه و تولید نخواهیم داشت.

بیاتی اظهار کرد: به همین دلیل در طی ماه‌های گذشته کارخانجات روغن کمتری به بازار تزریق کردند که باعث کمبود نسبی روغن شد.

وی بیان کرد: البته در حال حاضر در کارخانجات تبدیلی خراسان رضوی بازرس مقیم داریم که به‌طور کامل از مرحله ورود روغن خام و دانه‌های روغنی تا خروج و شبکه‌های توزیع نظارت انجام می‌شود.

پایان داستان
وضعیت بازار روغن نباتی طی دو ماه اخیر در زمینه مصرف خانوار باعث شد تا کمبود روغن نباتی منجر به ایجاد صف‌های طولانی جلوی فروشگاه‌ها، سهمیه‌بندی و فروش اجباری روغن نباتی همراه با کیک، تن ماهی و رب و همچنین گران شدن چندباره روغن نباتی شود.

از طرف دیگر و در خصوص روغن صنف و صنعت نیز توزیع سهمیه‌ای دولت در استان‌ها به‌صورت ناعادلانه و نامناسب باعث شد تا بسیاری از کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان روغن نباتی نتوانند روغن مصرفی خود را تأمین کنند و مجبور به خرید روغن نباتی از بازار سیاه به قیمت‌های هنگفت شوند به‌طوری‌که به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت حلب ۱۶ کیلوگرمی روغن نباتی از ۱۳۰ هزار تومان به بیش از ۳۰۰ هزار تومان رسیده بود!

به نظر می‌رسد نبود برنامه‌ای دقیق و جامع و بی‌تدبیری‌های برخی دولتمردان در استفاده به‌موقع از ذخایر استراتژیک کشور و توزیع نامناسب و ناعادلانه روغن‌های سهمیه‌ای در استان‌ها در کنار منفعت‌طلبی‌های برخی فعالان بخش خصوصی و نبود شفافیت در عملکردها باعث شده تا همچنان و پس از گذشت بیش از دو ماه از آغاز نارسایی در بازار روغن نباتی، گرانی و گران‌فروشی در کنار کمبود در بازار روغن نباتی خودنمایی کند و کمک‌های دولتی نیز نتواند بازار را به روال عادی برگرداند.

کد خبر: ۵۸٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha