۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
ایران و آمریکا در برجام و لغو تحریمها به توافق می‌رسند| بایدن به مسائل دشوار فکر نکرده است
مشاور وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با بازار

ایران و آمریکا در برجام و لغو تحریمها به توافق می‌رسند| بایدن به مسائل دشوار فکر نکرده است

«رابرت جرویس» معتقد است زمان بازگشت امریکا و ایران به برجام و لغو تحریم ها علیه تهران هنوز مشخص نیست اما این موضوع قابل حل است.

بازار؛ گروه بین الملل: بایدن در مصاحبه ای که توماس فریدمن ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز با وی انجام داد، در مورد مقاله ای که ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) در تارنمای سی ان ان در ارتباط با به بازگشت به برجام نوشته بود، سخن گفت.

بایدن در آن مقاله نوشته بود: اگر ایران به تعهدات برجامی اش بازگردد، آمریکا بار دیگر به این توافق می پیوندد و تحریم های ضد ایرانی را لغو می کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت جرویس» رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا و استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا انجام داده است.

جرویس از بنیانگذاران مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین الملل است که آوازه جهانی دارد. وی استاد امور بین الملل در دانشگاه کلمبیا، استاد پیشین دانشگاه هاروارد و استاد دانشگاه‌های کالیفرنیا و لس آنجلس بوده است. او بعنوان رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا  اصطلاح «ادراک و سوء ادراک» را که اصطلاح معروفی در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است به نام خود ثبت کرده است. وی بنیانگذار مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین الملل است.

*جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده در گفت‌وگو با «توماس فریدمن»، ستون‌نویس سرشناس روزنامه نیویورک تایمز گفت: «بازگشت به برجام دشوار است؛ اما من همچنان به وعده‌ای که داده‌ام، پایبندم.» او پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته بود. او اکنون خواستار مذاکره جدید با ایران شده که محدود به موضوع هسته ای هم نیست. ارزیابی شما از سخنان جدید بایدن چیست و دلیل این چرخش چیست؟

من فکر نمی کنم «جو بایدن» و تیمش در مورد مسایل دشوار و پیچیده موجود با ایران به طور کامل فکر کرده باشند. اما وی چندین بار در مورد بازگشت امریکا به برجام صحبت کرده است.

*بایدن در این گفتگو گفته است که هرگاه ایران به طور کامل تعهدات و الزام‌های پیش‌بینی شده در برجام را رعایت کند، آمریکا به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد و این نقطه آغازی است برای مذاکرات تکمیلی و رفع تحریم‌هایی که دولت ترامپ علیه ایران تعیین کرده است. از سوی دیگر ایران نیز بازگشت به تعهدات برجامی خود را مشروط به رفع تحریم‌ها کرده است. حال آنکه بایدن رفع تحریم‌ها را مشروط به پایبندی ایران به تعهدات کرده است. به نظر شما این پیچیدگی چگونه حل خواهد شد؟
زمان لغو تحریم ها و زمان مطابقت دوباره ایران و امریکا با برجام کمی دشوار اما قابل حل است. این واقعیت که دولت ترامپ طبق قوانین ضد تروریسم تعدادی از تحریم های بسیار مهم را علیه تهران اعمال کرده، مشکلات بیشتری ایجاد می کند و این تحریم ها به راحتی لغو نمی شوند.

*اعلام شده است که امارات و عربستان نیز ممکن است در مذاکرات جدید شرکت داده شوند. آیا بایدن چنین کاری را انجام خواهد داد؟ آیا حضور این کشورها به مذاکرات هسته ای روند آنرا با مشکلات بیشتر مواجه نخواهد ساخت؟
مسئله بسیار مهم برای ایالات متحده آمریکا (و اروپایی ها) این است که چگونه اسرائیل و دشمنان عرب ایران را درگیر کنند. بدیهی است که رضایت همه کشورها غیرممکن خواهد بود، اما تلاش برای خاموش کردن کشورهای ثالث نه تنها از نظر سیاسی هزینه بر خواهد بود بلکه دستیابی به توافقی که احتمالاً دوام داشته باشد را دشوارتر خواهد کرد.

*به طور کلی آیا بایدن در ابتدا وارد برجام خواهد شد و بعد در مورد موضوعات دیگر مذاکره خواهد کرد یا همه موضوعات را به صورت پیوسته دنبال خواهد کرد؟
روش واضح برای ادامه کار این است که ابتدا سعی در بازگرداندن برجام و سپس اقدام به گسترش تعدادی از مفاد آن و همچنین پرداختن به موضوعات گسترده تر که حتی دشوارتر هستند، باشد.

کد خبر: ۵۸٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha