۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
وضعیت اقتصاد آمریکا وخیم‌تر می‌شود
پایگاه «مارکت واچ»:

وضعیت اقتصاد آمریکا وخیم‌تر می‌شود

پایگاه اینترنتی مارکت واچ پیش بینی کرد: وضع اقتصادی آمریکا قبل از این که بهبود پیدا کند، به دلیل شکنندگی ناشی از موج دوم افزایش مبتلایان کرونایی وخیم‌تر خواهد شد.

به گزارش بازار، پایگاه اینترنتی مارکت واچ در گزارشی نوشت: گزارش ضعیف مربوط به وضعیت اشتغال در آمریکا در روز جمعه شواهد روشنی را ارائه داد. براساس نظرسنجی از نهادهای تجاری، ماه گذشته تنها ۲۴۵ هزار فرصت شغلی در آمریکا افزوده شده که به طور غیرمتعارفی ۶۰ درصد از این مشاغل به شرکت‌های حمل و نقل و پیک‌های موتوری مربوط می‌شوند که آن هم به دلیل رونق خرید آنلاین در دوران همه گیری است.

بدتر این که میزان بیکاری ارزیابی شده با استناد بر نظرسنجی از خانوارها برای اولین بار از زمان شیوع همه گیری در ماه آوریل منفی شد.

نظرسنجی از خانوارها نشان می‌دهد درمقایسه با نظرسنجی از تشکیلات تجاری که برای ارزیابی مشاغل ایجاد شده در هر سال از آن‌ها استفاده می‌شود، وضعیت بازار کار با سرعت بیشتری رو به وخامت رفته است.

اسکات اندرسون اقتصاددان ارشد شرکت خدمات مالی «بنک او وِست» در کالیفرنیا گفت: برای مثال در دوران رکود بزرگ در آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹میلادی نظرسنجی از خانوارها کاهش بیکاری را ۱۰ ماه زودتر از آنچه که در نظرسنجی‌ها از تشکیلات تجاری پیش بینی می‌شد نشان داد.

همین الگو در دوران رکود بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ نیز تکرار شد.

بررسی‌ها علت وخامت اوضاع اقتصادی و افزایش بیکاری در آمریکا نشان می‌دهد که مشاغل تجاری کوچک مانند رستوران‌ها و فروشگاه‌های خانوادگی مجبور هستند در واکنش به محدودیت‌های جدید دولتی نیروهای خود را کاهش دهند.

شرکت‌های بزرگتر از چنین آسیبی مصون نیستند، اما بیشتر آن‌ها توانسته اند در مقایسه با صنایعی مانند صنایع مسافرتی و سرگرمی که بیشترین آسیب را در دوران کرونا متقبل شده اند، مقاومت بهتری در برابر این طوفان داشته باشند.

این که این اوضاع بد تا چه مدت طول خواهد کشید بستگی به سرعت شیوع ویروس یا کاهش مبتلایان دارد. تصویب سریع بسته کمک مالی دیگری از سوی دولت فدرال نیز می‌تواند این فشار اقتصادی را کاهش داده و به کاستن از مشکلات اقتصادی قبل از دوران واکسیناسیون در جهان کمک کند. برخی شرکت‌های داروسازی در آمریکا همچون فایزر و مدرنا تلاش می‌کنند بزودی واکسن‌های خود را در اختیار نهند، اما واکسینه کردن بیشتر جمعیت به زمان طولانی تری نیاز دارد.

نظرسنجی درباره احساسات مصرف کننده در آینده سرنخ‌های بیشتری را درباره احساسات کنونی آمریکایی‌ها ارائه خواهد داد. اگر با افزایش مبتلایان کرونا مردم کمتر تردد کنند این امر هزینه‌ها را کاهش خواهد داد در این صورت ضربه مهلک دیگری بر بازار کار و رونق اقتصادی گسترده‌تر وارد خواهد شد. بعید به نظر می‌رسد که در ایام تعطیلات دست اندرکاران کسب و کار به دلیل انتظارات ناشی از فروش اندک، نیروی بیشتری را استخدام کنند.

کد خبر: ۵۸٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha