۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۲
شهروندان نگران علیه هزینه های گران؛ کمپین ها برای «نخریدن» کم می آورند
بازار گزارش می‌دهد؛

شهروندان نگران علیه هزینه های گران؛ کمپین ها برای «نخریدن» کم می آورند

اردبیل- این روزها شهروندان اردبیلی حال و روز خوشی ندارند؛ شهروندانی که ناامید از عزم و اراده مسئولان برای کنترل بازار، خود دست به کار شده اند و با ایجاد کمپین هایی در تلاش برای مقابله با گرانی هستند.

علیه فیروزی؛ بازار: روزهای بد اقتصادی همچنان ادامه دارد و مردم از افزایش بی رویه قیمت ها و البته کمبود اقلام مورد نیازشان گله مند و درمانده اند.

آرد و نان، روغن نباتی، مرغ و تخم مرغ، حبوبات و برنج و حتی پکیج از جمله کالاهایی بودند که قصه کمبود و گرانی را به خود دیده اند؛ قصه ای تلخ که  که البته همچنان ادامه دارد.

البته در این میان مسئولان استانی از وفور کالاهای مورد نیاز مردم در بازار سخن می گویند و برای گرانی نیز ادله جالب توجهی نیز نقل می کنند؛ از شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها گرفته تا تحت تاثیر قرار گرفتن بازار در نتیجه عرضه و تقاضا و البته تاکید مسئولان کشوری برای پرهیز از جزیره ای عمل کردن برای کنترل بازار!

با تاکید مسئولان کشوری اقدام جزیره‌ای برای کنترل بازار امکان‌پذیر نیست
حسین وطن‌دوست مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل با اشاره به برگزاری جلسات مختلف در خصوص گرانی اقلام مورد نیاز مردم در بازار اظهار کرد: تهیه و توزیع اقلام و همچنین افزایش قیمت در برخی از کالاها تابع عرضه و تقاضا و شرایط بازار است که قطعا با همراهی مردم زمینه تعادل‌بخشی فراهم می‌آید.

وطن دوست در خصوص گرانی مرغ نیز اظهار کرد:  ۲۸ هزار تن نیاز استان به مرغ است که ما با تولید دو برابری این رقم علاوه بر تأمین نیاز داخلی، سعی می‌کنیم تا نیاز بازارهای دیگر را نیز به نوعی جبران کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل بیان کرد: در برخی از موارد با تاکید مسئولان کشوری اقدام جزیره‌ای امکان‌پذیر نیست و ما خارج از زنجیره تأمین ملی نمی‌توانیم تنها به فکر بازارهای استان باشیم.

وطن دوست گفت: سعی و تلاشمان بر این است تا با تشکیل جلسات منظم حوزه اقتصادی، یک روند آرامی را در بازار حاکم کنیم تا از التهاب و برخی دغدغه‌های مردم کاسته شود.

اظهاراتی که به نظر صرفا برای رفع تکلیف بوده و تطابق چندانی با واقعیت موجود ندارد.

برخی افزایش قیمت‌ها خارج از محدوده اختیارات است
در همین راستا رامین صادقی رئیس سازمان صمت استان اردبیل نیز از ثبات در بازار و تامین نیازهای شهروندان خبر داد.

صادقی به مشکل به وجود آمده در توزیع دو کالای اساسی و مورد نیاز مردم به ویژه روغن‌ نباتی در هفته‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: به مقدار مورد نیاز روغن مایع تأمین شده و در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار گرفته تا نیاز مردم رفع شود.

وی بیان کرد:‌ سهمیه روغن جامد استان نیز قرار است در هفته جاری به استان حمل شده و از هفته آینده در این زمینه نیز مشکلی به وجود نخواهد آمد.

صادقی اضافه کرد: برخی گلایه‌ها در مورد کمبود پکیج بود که با تأمین سهمیه استان این مشکل برطرف شده و در حال حاضر هیچ کمبودی در توزیع پکیج وجود ندارد.

صادقی در خصوص گرانی ها نیز اظهار کرد: برخی از افزایش قیمت‌ها خارج از محدوده اختیارات ما هست چرا که به تناسب افزایش قیمت حمل و نقل، سوخت و انرژی قیمت تمام شده نیز افزایش پیدا می‌کند.

اظهارتی که حداقل برای مردم استان اردبیل قابل هضم نبود؛ چراکه گرانی و کمبود اقلامی همچون مرغ در استانی که خود صادر کننده این محصول نیز است قابل قبول نبود.

دو برابر نیاز استان تولید گوشت سفید و مرغ داریم
براساس اظهارنظر خلیل نیکشاد، ۴ هزار و ۶۰۰ تن گوشت سفید و مرغ در استان تولید می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار خاطر نشان کرد: استان اردبیل با تولید چهار هزار و ۶۰۰ تن گوشت سفید و مرغ مازاد تولید خود را به استان‌های آذربایجان شرقی، تهران و حتی گیلان صادر می‌کند که این امر زمینه تعادل‌بخشی بازار گوشت سفید را نیز فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: ما در استان اردبیل ۵۰۲ واحد مرغداری صنعتی داریم که توان تولید آنها مشخص و معلوم است.

نیکشاد گفت:‌ بخش عمده‌ای از این واحدها تولید خود را به صورت روزانه روانه بازار مصرف می‌کنند؛ به طوریکه دو هزار و ۶۰۰ تن نیاز استان به گوشت سفید است در حالی که تولید ما دو برابر این رقم است.

در هرحال این روزها شهروندان اردبیلی چندان امیدی به اقدام مسئولان در راستای تنظیم بازار ندارند و حالا خود آستین بالا زده اند و با ایجاد کمپین هایی در تلاش هستند با نخریدن اقلامی که قیمت آنها افزایش سرسام آوری داشته، تعادل و ثبات را به بازار برگردانند.

مسئولان هیچ اراده ای برای کنترل بازار ندارند
امیر فتحی یکی از شهروندان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: متاسفانه مسئولان استان برای کنترل بازار، هیچ اراده ای  ندارند و مردم نیز از وضعیت پیش آمده خسته شده اند.

وی با استقبال از تشکیل کمپین های مردمی برای مقابله با گرانی اظهار کرد: قطعا همه مردم از تاثیر شرایط اقتصاد جهانی و تحریم و...، بر نوسانات بازار اطلاع و آگاهی دارند ولی افزایش بی رویه و روزانه قیمت و کمبود برخی کالاهایی که در خود استان تولید می شود، برای هیچ کس قابل قبول نیست.

فتحی با بیان اینکه مردم در شرایط سختی به سر می برند گفت: ما از مسئولان انتظار داریم برای وضعیت فعلی چاره ای اندیشه کنند.

با همه تفاسیر این روزها شهروندان اردبیلی حال و روز خوشی ندارند؛ شهروندانی که ناامید از عزم و اراده مسئولان برای کنترل بازار، خود دست به کار شده اند و با ایجاد کمپینهایی در تلاش برای مقابله با گرانی هستند.

هرچند باید اذعان کرد که راه اندازی کمپین، نه صرفا برای مقابله با گرانی بلکه اعتراضی هست نسبت به کم کاری و بی توجهی مسئولان نسبت به شرایط فعلی.

حال انتظار می رود مدیران، مسئولان و دست اندرکاران استانی نسبت به گرانی های اخیر اقدامات درخوری انجام دهند.

کد خبر: ۵۸٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha