۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
بورس بی توجه به سیاست می‌تازد| صف های میلیاردی جالب در گروه خودرویی بورس
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بورس بی توجه به سیاست می‌تازد| صف های میلیاردی جالب در گروه خودرویی بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با توجه به نزدیک شدن تدریجی به انتخابات ریاست جمهوری داخل کشور، این بازار را با هجوم نقدینگی به آن پررونق خواند.

رامین کیانی؛ بازار: بازار سهام بالاخره پس از مدت‌ها سختی کشیدن، بالاخره یک روز سبز به خود دید و تمام سهامدارانش را شاد کرد. نماگر اصلی این بازار نشانگر لبخند روی لب این بازار بود چراکه توانست مرزهای جدیدی را درنوردد و به سراغ غول مرحله بعد برود. با اینکه بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کردند که این شاخص روی ۱.۵ میلیون واحد رنج بخورد که همین طور هم بود و چند بار صعود آن ناموفق به پایان رسید، در نهایت، امروز مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را با قدرت رد کرد و خود را به حاشیه امنیت یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحدی رساند.

بازار سرمایه به رونق خود بازگشته است
مهدی رادان در گفتگو با خبرنگار بازار درباره معاملات امروز این بازار گفت: بازار سرمایه بی توجه به افزایش رقابت‌های سیاسی در پی نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و تنش‌های خارجی در پی نزدیک شدن به پایان دولت ترامپ در آمریکا، به روزهای رونق خود باز گشته است.

وی افزود: شاهد این مدعا انجام بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان معامله در روز یکشنبه و گذر شاخص کل از مرز ۱.۵ میلیون واحدی است. وجود بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال صف خرید در ۳۰۳ نماد معاملاتی در مقابل تنها ۷ هزار میلیارد ریال صف فروش در ۴۵ نماد معاملاتی نیز گواه هجوم مجدد سیل نقدینگی به بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هر روز تعداد بیشتری از نمادها روند اصلاح را به پایان رسانده و به قافله صعود می پیوندند و تعداد بیشتری از خارج‌شدگان به وسوسه ورود مجدد پاسخ مثبت می‌دهند. گروه‌های خودرو، پالایش و هلدینگ چند رشته‌ای در معاملات امروز بیشترین خودنمایی را داشتند. معاملات در نماد خودرو به تنهایی مرز ۱۰۰۰ میلیارد تومان راپشت سر گذاشت. سایپا نیز که جهت برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی متوقف شده بود، پس از بازگشایی، با صرف خریدی به ارزش بیش از ۲۸۰۰ میلیارد ریال به کار خود پایان داد.

معاملات در نماد خودرو به تنهایی مرز ۱۰۰۰ میلیارد تومان راپشت سر گذاشت. سایپا نیز که جهت برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی متوقف شده بود، پس از بازگشایی، با صرف خریدی به ارزش بیش از ۲۸۰۰ میلیارد ریال به کار خود پایان داد

رادان ادامه داد: توضیحات سایپا در خصوص مواردی نظیر تأثیرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا بر قیمت گذاری محصولات شرکت، و همچنین ظرفیت تولید شرکت در سال آتی و معرفی محصولات جدید، اشتیاق سرمایه‌گذاران برای خرید سهام خودروسازان را بیشتر کرده است.

وی در رابطه با گروه بانکی که روز چندان خوبی را سپری نکردند، گفت: گروه بانکی  اگر چه پر حجم معامله گردید اما بیشتر به سوی منفی میل نمود. عدم همراهی این گروه با روند مثبت بازار امروز را می‌توان به عنوان ظرفیت بازار برای پذیرش پول خارج شده از گروه‌های مثبت روزهای اخیر در نظر گرفت.

توضیحات سایپا در خصوص مواردی نظیر تأثیرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا بر قیمت گذاری محصولات شرکت، و همچنین ظرفیت تولید شرکت در سال آتی و معرفی محصولات جدید، اشتیاق سرمایه‌گذاران برای خرید سهام خودروسازان را بیشتر کرده است

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عدم تناسب گردش نقدینگی بین گروه‌های مختلف بازار با واقعیت‌های بنیادی صنایع و تمرکز بیش از حد بر روی چند صنعت خاص، تا حدودی موجبات نگرانی را فراهم کرده است، تصریح کرد: شاهد بودیم که در معاملات روز جاری تقریبا یک‌سوم از ارزش معاملات در پنج گروه خودرو، بانک، فرآورده‌های نفتی، چند رشته‌ای صنعتی و شیمیایی  صورت پذیرفته است.

انجام بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان معامله در روز یکشنبه و گذر شاخص کل از مرز ۱.۵ میلیون واحدی نشان دهنده رونق بورس است. وجود بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال صف خرید در ۳۰۳ نماد معاملاتی در مقابل تنها ۷ هزار میلیارد ریال صف فروش در ۴۵ نماد معاملاتی نیز گواه هجوم مجدد سیل نقدینگی به بازار است

رادان افزود: در حالی که به واسطه رشد قیمت جهانی محصولات صادراتی کشور انتظار می‌رفت گروه‌های شیمیایی، فلزی و معدنی عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند، تمرکز بازار بیشتر بر گروه هایی بود که به واسطه فروش سهم دولت در قالب صندوق‌های قابل معامله انتظار حمایت و رشد قیمتی در آن‌ها برای بازار متصور بود.

وی در پایان گفت: عدم تناسب معاملات با اندازه شرکت‌ها در معاملات روز جاری تا آنجا بود که معاملات بر روی سهام شرکتی مانند قند اصفهان با ارزش بازاری کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان از ۱۰۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت در حالیکه معاملات بر روی هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت بازار سرمایه با ارزش بازار ۴۱۶ هزار میلیارد تومان تنها ۶۱۶ میلیارد ریال بود. در بازار روزی که گذشت مانند انواع مختلفی از این عدم تناسب‌ها قابل مشاهده بود که به نوعی هشداردهنده تکرار رفتارهای هیجانی و تشکیل حباب‌ها می‌باشد.

کد خبر: ۵۸٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha